Η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού δεν ολοκλήρωσε την Τετάρτη κατά την διάρκεια της σχετικής συνεδρίασης τις διαδικασίες για την αξιολόγηση της συμφωνίας διάσωσης της ΑΝΕΚ δια απορρόφησής της από την Attica Group.
Ετσι η ολομέλεια θα συγκληθεί σύμφωνα με πληροφορίες εκ νέου αυτή τη Δευτέρα 17, Ιουλίου για να συνεχίσει τις σχετικές διαδικασίες και κατόπιν θα συνεδριάσει ξανά στις 24 του ίδιου μήνα πριν να λάβει τις τελικές αποφάσεις της για την υπόθεση.
Η ΑΝΕΚ εδώ και πολύ καιρό παράγει ζημιές οι οποίες τα τελευταία έτη, μετά και την αύξηση των καυσίμων, υπολογίζεται ότι προσμετρώνται σε εκατομμύρια μηνιαίως, ενώ τα χρέη της προς τους προμηθευτές ξεπερνούν τα 50 εκατομμύρια και οι υποχρεώσεις προς τους πιστωτές έχουν υπερβεί τα 300 εκατομμύρια. Κατά την τελευταία χρήση (2022) το κεφάλαιο κίνησης της εταιρείας και του ομίλου ήταν αρνητικό και μάλιστα στα -283,8 εκατ. και -272,8 εκατ. αντίστοιχα με τα ίδια κεφάλαια εταιρείας και ομίλου να είναι αρνητικά κατά -75 εκατ. και -61,4 εκατ. αντίστοιχα.
Προκειμένου να αποφευχθεί η κατάρρευση της ΑΝΕΚ η Attica Group, προ ενός περίπου έτους, ήρθε σε συμφωνία με τους μετόχους και τους πιστωτές της προκειμένου να την διασώσει απορροφώντας την, προσφέροντας 80 εκατομμύρια στις τράπεζες υπό την μορφή ανάληψης χρεών της ΑΝΕΚ και ποσοστό της τάξης του 11,5% των μετοχών της Attica Group στους μετόχους της ΑΝΕΚ.
Η συμφωνία αυτή, που πρέπει να λάβει την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, εξετάζεται υπό το πλαίσιο των προβλεπόμενων περί διάσωσης (failing firm). Σε αυτή την περίπτωση έγκριση σημαίνει πως η συμφωνία προχωρά χωρίς να απαιτηθεί η παραμικρή αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας των δύο εταιριών, δηλαδή ενδεχόμενη απόσυρση από γραμμές ή πώληση πλοίων.
Σημειώνεται ότι στην σχετική έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού που ξεκίνησε πέρσι τον Οκτώβριο, προκειμένου να αποφανθεί επί της συμφωνίας διάσωσης της ΑΝΕΚ με απορρόφηση από την Attica, παρατηρήσεις και ενστάσεις κατέθεσαν όχι μόνον η Seajets αλλά και οι Μινωικές Γραμμές συμφερόντων του ομίλου Γκριμάλντι, ο οποίος πρόσφατα απέκτησε τον έλεγχο του λιμανιού της Ηγουμενίτσας και του λιμανιού στο Ηράκλειο της Κρήτης. Τα δύο βασικά λιμάνια από τα οποία επιχειρεί στις γραμμές της Αδριατικής και της Κρήτης αντίστοιχα, ανταγωνιζόμενος την κοινοπραξία της Attica με την ΑΝΕΚ.
Οι υπηρεσίες της Επιτροπής Ανταγωνισμού εισηγήθηκαν αρμοδίως την έγκριση της συμφωνίας ως συμφωνία διάσωσης στα μέσα Ιουνίου αναγνωρίζοντας πως τηρεί όλες τις σχετικές προϋποθέσεις. Μία από αυτές είναι να μην υπάρχει άλλη βιώσιμη εναλλακτική πρόταση εξαγοράς ή συγχώνευσης. Ωστόσο εταιρείες που συνδέονται με συμφέροντα του επικεφαλής της Seajets, Μάριου Ηλιόπουλου κατέθεσαν στο τέλος της σχετικής διαδικασίας αξιολόγησης της Επιτροπής πρόταση εξαγοράς προς τις τράπεζες και τους μετόχους της ΑΝΕΚ. Η πρόταση αυτή -όπως και μία δεύτερη οριακά βελτιωμένη πρόταση- απορρίφθηκε από τους πιστωτές ως έχουσες ρίσκα εκτέλεσης, μελλοντικής λειτουργίας αλλά και χαμηλού τιμήματος.
Σύμφωνα με την Εισήγηση, πληρούνται και οι τρεις προϋποθέσεις της προστασίας της προβληματικής επιχείρησης με αποτέλεσμα τυχόν επιδείνωση της διάρθρωσης του ανταγωνισμού, που ενδεχομένως να επέλθει σε ορισμένες αγορές, «θα επερχόταν τουλάχιστον εξίσου, ακόμη και άνευ της εν λόγω συγκέντρωσης». Ως εκ τούτου, αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή της η Επιτροπή Ανταγωνισμού, «η αναμενόμενη επιδείνωση του αποτελεσματικού ανταγωνισμού δεν τελεί σε αιτιώδη συνάφεια με τη συγκέντρωση».