Μπορεί την παράσταση να κλέβουν τα F-35 της αμερικανικής ομάδας επιδείξεων που από το μεσημέρι της Πέμπτης βρίσκονται στην Αθήνα για την πρώτη τους εμφάνιση ενώπιον του ελληνικού κοινού, όμως, κατά τη διάρκεια των δοκιμαστικών πτήσεων της Athens Flying Week προσγειώθηκε στην 114 Πτέρυγα Μάχης της Τανάγρας το 18ο Rafale της Πολεμικής Αεροπορίας.
Λίγο πριν τη μία το μεσημέρι κι ενώ στην πίστα της Τανάγρας τροχοδρομούσε το F-35 με την Επισμηναγό «BEO» στο πιλοτήριο, το ελαφρώς Rafale με σειριακό αριθμό 419 στο κάθετο, το τελευταίο από τα μαχητικά της πρώτης παραγγελίας έφτανε στη βάση του την 332 Μοίρα «Γεράκι», ολοκληρώνοντας ένα μακρύ ταξίδι που ξεκίνησε από το Ιστρ της Γαλλίας. Με δύο δεξαμενές καυσίμων κάτω από την πτέρυγα σχήματος «δέλτα», το μονοθέσιο Rafale έφτασε χωρίς στάση για ανεφοδιασμό καθώς διαθέτει χαρακτηριστικά μεγάλη επιχειρησιακή εμβέλεια.
Νέες παραλαβές
Παράλληλα, το «ταξίδι» της Πολεμικής Αεροπορίας στο μέλλον συνεχίζεται με την παραλαβή ακόμη έξι, νέας κατασκευής, Rafale στο πλαίσιο της δεύτερης παραγγελίας η οποία θα ξεκινήσει να υλοποιείται την Ανοιξη του 2024. Όταν ολοκληρωθεί, η Ελλάδα θα διαθέτει 24 σύγχρονα μαχητικά πολλαπλών ρόλων, ικανά να εκτελέσουν αποστολές εναέριας μάχης, χερσαίου και ναυτικού πλήγματος.
Με την άφιξη του 18ου Rafale συμπληρώνεται ο απαραίτητος αριθμός αεροσκαφών που απαιτείται ώστε η Μοίρα να ξεκινήσει τη διαδικασία τελικής επιχειρησιακής αξιολόγησης (FOC) υπό την επίβλεψη του Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας. Η ολοκλήρωση της FOC θα σημάνει την πλήρη ένταξη της 332 στον επιχειρησιακό σχεδιασμό του ΑΤΑ και τη συμμετοχή της σε διεθνείς ασκήσεις και συνεκπαιδεύσεις. Σύμφωνα, πάντως, με πληροφορίες τα Rafale της 332 δεν θα εκτελούν Readiness, δεν θα ενταχθούν δηλαδή στα αεροσκάφη επιφυλακής λόγω του ειδικού τους ρόλου, ιδίως από τη στιγμή που το έργο αυτό αναλαμβάνουν τα παλαιότερα F-16 Block 30 και Block 50 αλλά και τα Mirage2000-5, οι διαθεσιμότητες των οποίων χαρακτηρίζονται από την ηγεσία «πολύ ικανοποιητικές».
Υποστήριξη και νέα όπλα
Με ταχείς ρυθμούς προχωρά η υποστήριξη των όπλων, όπως οι πύραυλοι στρατηγικής κρούσης SCALP EG αλλά και οι αέρος – αέρος MICA IR/EM που φέρουν τα ελληνικά Rafale αλλά και τα Mirage2000-5 της γειτονικής 331 Μοίρας «Θησέας». Αρμόδιες πηγές αναφέρουν στην «Κ» ότι το ελληνικό οπλοστάσιο διαθέτει αρκετούς πυραύλους στρατηγικής κρούσης SCALP ώστε «αν απαιτηθεί να φορτωθούν περισσότερες από μία φορές όλα τα διαθέσιμα αεροσκάφη» ενώ στη δεύτερη παραγγελία Rafale προβλέπεται και η προμήθεια επιπλέον φόρου πυραύλων Meteor, του βλήματος μακράς εμβέλειας που, όπως λένε οι χειριστές των Rafale, αλλάζει τα δεδομένα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
«Εργοτάξιο» η Τανάγρα
Σε εξέλιξη βρίσκονται και τα έργα αναβάθμισης των υποδομών της 332. Το Φθινόπωρο θα ξεκινήσει η διαμόρφωση της νέας πίστας και θα ακολουθήσουν τα νέα υπόστεγα που θα αντικαταστήσουν τις προσωρινές κατασκευές που φτιάχτηκαν κατά την άφιξη των πρώτων Rafale. Λύση, ωστόσο, αναζητείται και στο θέμα των Mirage 2000 που αποσύρθηκαν τον Ιανουάριο του 2021. Προς το παρόν, τα αεροσκάφη βρίσκονται σταθμευμένα σε εξωτερικούς χώρους της Μονάδας, με τους τεχνικούς της Πολεμικής Αεροπορίας να δίνουν μάχη με τον χρόνο και τα καιρικά φαινόμενα για να τα διατηρήσουν σε όσο το δυνατόν καλύτερη κατάσταση μέχρι να αποφασιστεί ποιο θα είναι το μέλλον τους.
Πρόσφατα, την 114 Πτέρυγα Μάχης επισκέφθηκαν εκπρόσωποι της κατασκευάστριας εταιρείας Dassault για να τα επιθεωρήσουν, καθώς η γαλλική πλευρά έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την απόκτηση τους όπως βέβαια και αρκετές αεροπορίες εκτός ΝΑΤΟ. Ωστόσο, πληροφορίες αναφέρουν ότι το τίμημα που ζητά η Αθήνα ακούγεται «εξωπραγματικό» στους υποψήφιους αγοραστές με αποτέλεσμα τα αεροσκάφη να παραμένουν καθηλωμένα στην Τανάγρα.