Πώς θα λειτουργούν οι «Ράμπο» του Κηφισού

Πώς θα λειτουργούν οι «Ράμπο» του Κηφισού

Δύο γερανοί και μοτοσικλετιστές της Τροχαίας θα διατρέχουν καθημερινά την «πολύπαθη» λεωφόρο. Πού θα εστιάσουν τη δράση τους για να μειωθούν τα μποτιλιαρίσματα

πώς-θα-λειτουργούν-οι-ράμπο-του-κηφι-562648423

Ο Κηφισός, ο πλέον επιβαρυμένος οδικός άξονας του λεκανοπεδίου σε ώρες αιχμής, σύμφωνα με τους ειδικούς, ταλαιπωρεί χιλιάδες Αθηναίους. Ουρές χιλιομέτρων, ακινητοποιημένα οχήματα και ατυχήματα συνθέτουν την καθημερινή εικόνα στη βασική λεωφόρο, η οποία συνδέει τον αθηναϊκό βορρά με τον νότο.

Σύμφωνα με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Γιάννη Οικονόμου, στο πλαίσιο των μέτρων για τη μείωση του κυκλοφοριακού στην Αθήνα, δύο γερανοί αλλά και μοτοσικλετιστές της Τροχαίας θα έχουν πλέον σταθερή παρουσία κατά μήκος της λεωφόρου Κηφισού αρχής γενομένης από σήμερα. 

«Από σήμερα θα εγκαταστήσουμε μόνιμα γερανοφόρα οχήματα της Τροχαίας με οδηγούς για να παρεμβαίνουν πιο γρήγορα και άμεσα εκεί όπου παρατηρούνται ακινητοποιήσεις οχημάτων ή ατυχήματα», είπε ο υπουργός διευκρινίζοντας πως οι μοτοσικλετιστές της Τροχαίας θα ανεβοκατεβαίνουν στα δύο ρεύματα της λεωφόρου για να παρέχουν άμεση ενημέρωση και να γίνονται παρεμβάσεις εκεί όπου απαιτείται. 

Οκτώ ακινητοποιήσεις την ημέρα

Ο Κίμων Λογοθέτης, σύμβουλος Διαχείρισης Κυκλοφορίας και Οδικής Ασφάλειας της Περιφέρειας Αττικής, εξηγεί μιλώντας στην «Κ» πως πρόκειται για ένα μέτρο που αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τη δουλειά που ήδη κάνει το κέντρο.

«Εδώ και δυόμισι χρόνια οχήματα της Περιφέρειας κλειστού τύπου –δύο βαν αλλά και ένα γερανοφόρο– συνδράμουν στη διευκόλυνση της κυκλοφορίας έπειτα από ακινητοποιήσεις οχημάτων» σημειώνει και δίνει την εικόνα του προβλήματος. «Κάθε μέρα, έχουμε κατά μέσο όρο 8 συμβάντα ακινητοποίησης οχήματος στον Κηφισό, από ατύχημα, μικροσύγκρουση ή τεχνική βλάβη. Ανά μία ώρα κυκλοφορίας, έχουμε στον Κηφισό 2.000 οχήματα σε κάθε λωρίδα. Σκεφτείτε πόσο καθυστερούν όλα αυτά τα οχήματα, αν κάποιο ή κάποια κολλήσουν στο σημείο για δεκαπέντε λεπτά».

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Περιφέρειας για το διάστημα 12/2021-12/2022, το 62,5% των αιτιών ακινητοποίησης οχημάτων αφορούσε σε βλάβη οχήματος, ενώ το 37,5% σε τροχαία ατυχήματα. 

Πώς θα λειτουργήσει το μέτρο στην πράξη 

Οσο για τον τρόπο που θα εργασθούν οι δύο ομάδες, αυτές θα βρίσκονται κατά το ήμισυ στο ρεύμα ανόδου και το υπόλοιπο δυναμικό στο ρεύμα καθόδου, σε συγκεκριμένα σημεία. Τα εν λόγω σημεία θα επιτρέπουν στους αστυνομικούς και τους οδηγούς των οχημάτων να «μπαίνουν» γρήγορα μέσα σε ένα συμβάν.

Την ίδια στιγμή οι ομάδες του Κηφισού θα κληθούν να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες μιας συμπεριφοράς που είναι πολύ συχνή και επιβαρύνει την «πολύπαθη» λεωφόρο. «Στις περισσότερες περιπτώσεις μίας σύγκρουσης, οι ασφαλιστικές εταιρείες προτείνουν στους οδηγούς των οχημάτων να μην εγκαταλείπουν το σημείο και να περιμένουν εκεί μέχρι να καταφθάσει η οδική βοήθεια. Αυτό προκαλεί μεγάλες καθυστερήσεις και διακόπτει βίαια τη ροή κυκλοφορίας. Η λογική θα είναι πια, τα συγκεκριμένα οχήματα να απομακρύνονται άμεσα με τη βοήθεια των ομάδων Τροχαίας και Περιφέρειας, προς ένα σημείο όπου το όποιο πρόβλημα θα λύνεται, χωρίς να επιβαρύνεται η ροή κυκλοφορίας στον δρόμο».

Μόνο μέσα σε μία ημέρα που εφαρμόζεται το μέτρο, διαπιστώσαμε πως οι παραβάσεις στη ΛΕΑ σχεδόν μηδενίστηκαν.

Ο κ. Λογοθέτης αναφέρει κι άλλο ένα πολύ θετικό, χειροπιαστό αποτέλεσμα που αναμένεται να έχει η προσαυξημένη επιτήρηση στον Κηφισό: «Μόνο μέσα σε μία ημέρα που εφαρμόζεται το μέτρο, διαπιστώσαμε πως οι παραβάσεις στη ΛΕΑ σχεδόν μηδενίστηκαν».

Ανάγκη για σωστή διαγράμμιση

Υπάρχει πάντως και κάτι ακόμα εξίσου σημαντικό που είναι εν εξελίξει στον Κηφισό, σύμφωνα με τον κ. Λογοθέτη. Ο λόγος για την επαναδιαγράμμιση της λεωφόρου από την Περιφέρεια Αττικής, με στόχο να υπάρχουν τρεις σαφείς λωρίδες, σε όλο το μήκος του δρόμου. Αυτό έχει ήδη συμβεί σε ένα ποσοστό 50% για τα 14 χιλιόμετρα του Κηφισού που βρίσκονται στη δικαιοδοσία της Περιφέρειας Αττικής.

Οπως εξηγεί ο κ. Λογοθέτης, η κατάσταση δεν είναι ομαλή καθώς αλλού υπάρχουν 4 λωρίδες και αλλού 3. «Σε πολλά σημεία δεν είναι σαφές πού βρίσκεται η λωρίδα επιβράδυνσης και πού αυτή της επιτάχυνσης. Ενα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η γέφυρα της Βρυούλων στην είσοδο της Νέας Φιλαδέλφειας, ένα σημείο όπου κάνει πολύ έντονα την εμφάνισή του το φαινόμενο του “μπουκαλιού”, όπως το αποκαλούμε. Λίγο πριν τη γέφυρα, οι 4 λωρίδες γίνονται 3, με αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα, πολλά από τα οποία έχουν καταστρατηγήσει τη ΛΕΑ, να συμπτύσσονται με βίαιο τρόπο μέσα στη γέφυρα».

Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Λογοθέτης σημειώνει πως μέχρι να γίνουν τα πιο μεγάλα τεχνικά έργα που χρειάζονται δρόμοι όπως ο Κηφισός, οι πιο άμεσες παρεμβάσεις, πρώτης γραμμής, είναι απαραίτητες για να εξορθολογιστεί το κυκλοφοριακό κομφούζιο.

Φωτ:INTIME
Φωτ:INTIME

«Ενα μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση»

Αντίστοιχη άποψη έχει και ο διευθυντής του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής του ΕΜΠ και αναπληρωτής καθηγητής, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, ο οποίος κάνει λόγο για ένα μέτρο που θα εξομαλύνει την κατάσταση. 

«Σίγουρα θα βοηθήσει γιατί θα υπάρχει πολύ πιο γρήγορη παρέμβαση και αντιμετώπιση των περιστατικών. Τα οχήματα της Τροχαίας θα γνωρίζουν τι γίνεται καθώς θα βρίσκονται εκεί, οπότε θα βελτιωθούν οι χρόνοι αντίδρασης. Είναι πολύ σημαντικό αυτό. Είναι ένα μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση και έπρεπε να έχει γίνει εδώ και χρόνια», σημειώνει.

Ο κ. Κεπαπτσόγλου συμμετείχε στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε με τον αναπληρωτή διευθυντή του Κέντρου Μελετών Ασφάλειας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, Νικόλαο Γερασιμίδη με θέμα τη βελτίωση της πρωτογενούς αντίδρασης και επέμβασης σε περιπτώσεις έκτακτων περιστατικών στους δρόμους της Αθήνας, με προτεραιότητα τον Κηφισό.

Οπως είχε επισημάνει στην «Κ» ο καθηγητής, υπάρχουν τρεις βασικοί λόγοι για τους οποίους ο άξονας της εθνικής οδού έχει σημαντικά κυκλοφοριακά προβλήματα. Αρχικά, ο συγκεκριμένος δρόμος έχει πάρα πολλά οχήματα καθώς είναι ο μόνος άξονας που διασχίζει από τον βορρά μέχρι τον νότο το λεκανοπέδιο. Ο δεύτερος λόγος είναι επειδή έχει πολλά βαρέα οχήματα που υποχρεωτικά κινούνται μέσω Κηφισού για να κατευθυνθούν στο λιμάνι και στις βιομηχανικές περιοχές, ενώ ο τρίτος λόγος είναι τα έκτακτα περιστατικά. Εκτός της διαμόρφωσης ενός μηχανισμού άμεσης αντίδρασης στα έκτακτα περιστατικά, ο καθηγητής είχε κάνει λόγο και για άλλες λύσεις διαχείρισης οι οποίες εκτείνονται από την τιμολόγηση της χρήσης, μέχρι τον περιορισμό της κυκλοφορίας κάποιων κατηγοριών οχημάτων για ορισμένες ώρες. 

«Δεν είναι πανάκεια»

Την άποψή του για το νέο μέτρο που θα εφαρμοστεί στον Κηφισό, μας έδωσε τέλος και ο Νίκος Ρήγας, αντιπρόεδρος στην Ενωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Αθήνας, ο οποίος υπηρετεί στην Τροχαία Αθηνών.

O ίδιος θεωρεί πως μέτρα σαν και αυτό, όπως και η συστηματική καταγραφή των παραβάσεων του διπλοπαρκαρίσματος, η οποία έχει ξεκινήσει για αρχή να εφαρμόζεται σε 15 οδικούς άξονες του κέντρου της πόλης, πρέπει να παρακολουθηθούν το επόμενο διάστημα στην πράξη και κυρίως να μην έχουν πρόσκαιρο χαρακτήρα.

Οπως σημειώνει: «Τα δύο γερανοφόρα και η ομάδα των μοτοσικλετιστών δεν είναι πανάκεια για αυτό που συμβαίνει στον Κηφισό. Το βασικό πρόβλημα αυτής της λεωφόρου είναι τα πολύ περισσότερα οχήματα που δέχεται με βάση τη φέρουσα ικανότητα που έχει. Επίσης, για την Αττική έχουμε διαθέσιμους πέντε γερανίστες και τέσσερα οχήματα της Τροχαίας. Αν έχουμε μονίμως στον Κηφισό, δύο γερανοφόρα δεν θα λείψουν από την υπόλοιπη Αθήνα;».

Ο ίδιος επισημαίνει ακόμα πως η εξαγγελία του πρωθυπουργού για επιστροφή 2.500 αστυνομικών από τις ομάδες φύλαξης προσώπων, σε Τροχαία, Αμεσο Δράση και Α.Τ. πρέπει να υλοποιηθεί άμεσα, αν θέλουμε πραγματική ανακούφιση των προβλημάτων στους δρόμους της Αθήνας.

Σημειώνεται πως σε πρώτη φάση, γίνεται πράξη, η επιστροφή 50 αστυνομικών στο δυναμικό της Τροχαίας Αττικής.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT