Συγκοινωνιολόγοι στην «Κ»: «Δεν μπορούμε να περιμένουμε θαύματα στον Κηφισό»
συγκοινωνιολόγοι-στην-κ-δεν-μπορο-562649860

Συγκοινωνιολόγοι στην «Κ»: «Δεν μπορούμε να περιμένουμε θαύματα στον Κηφισό»

Συγκοινωνιολόγοι που μιλούν στην «Κ» συγκλίνουν στην ανάγκη στροφής στις συγκοινωνίες

Γιάννης Ελαφρός
Ακούστε το άρθρο

Δεν είναι λίγες οι φορές που μοιάζει με ένα ατελείωτο πάρκινγκ, με τους οδηγούς στα όρια νευρικής κρίσης. Η λεωφόρος Κηφισού, αν και βασικός άξονας για την κυκλοφορία στην Αθήνα, περισσότερο απασχολεί με τα συμπτώματα κυκλοφοριακής συμφόρησης που εμφανίζει. Μετά τα πρώτα μέτρα που ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η «Κ» μίλησε με συγκοινωνιολόγους και μεταφέρει τις προτάσεις τους.

«Ο Κηφισός έχει πλέον πάρα πολλά αυτοκίνητα και συμβαίνουν πολλά περιστατικά. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να υπάρχει γρήγορη παρέμβαση και απομάκρυνση των οχημάτων για να μη δημιουργείται επιπλέον πρόβλημα. Ηταν μία από τις προτάσεις μας που έγινε πράξη. Οι ώρες αιχμής έχουν διπλασιαστεί και από μία ώρα τείνουν να πάνε σε δύο. Ο κυκλοφοριακός φόρτος το πρωί ξεπερνάει τα 7.000-8.000 αυτοκίνητα την ώρα, μπορεί να φθάνει και τα 9.000 αυτοκίνητα», λέει στην «Κ» ο Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, αναπληρωτής καθηγητής στο ΕΜΠ και διευθυντής του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής. «Hδη παρατηρείται τριπλασιασμός του χρόνου που χρειάζεται κάποιος για να μετακινηθεί από την Κηφισιά στον Πειραιά. Από 25 λεπτά κανονικά, πάμε στα 75 λεπτά στις ώρες αιχμής». «Oλοι οι συγκοινωνιολόγοι φωνάζουν για την ανάγκη στροφής στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Σήμερα με το τρένο η απόσταση Κηφισιά – Πειραιάς είναι 45΄ και όμως πολλοί προτιμούν το αυτοκίνητο που κάνει μία ώρα κι ένα τέταρτο. Είναι μη βιώσιμο το μοντέλο Ι.Χ.», απαντάει ο κ. Κεπαπτσόγλου.

Επηρεάζει την κατάσταση η ποιότητα του δρόμου; «Ο Κηφισός δεν είναι εύκολος δρόμος. Υπάρχουν προβλήματα, υπάρχουν και κακοτεχνίες. Επίσης υπάρχουν πολλά φορτηγά και βαριά οχήματα, πάνω από 10%, ίσως και 20% κατ’ εκτίμηση, όταν στους υπόλοιπους δρόμους της Αττικής είναι 3%. Παρ’ όλα αυτά όμως το 90% των ατυχημάτων ή των περιστατικών είναι αποτέλεσμα της συμπεριφοράς των οδηγών. Επίσης πολλές είναι οι βλάβες, γιατί τα αυτοκίνητα είναι ασυντήρητα», σημειώνει ο διευθυντής του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής. Ο κ. Κεπαπτσόγλου επιμένει στην ανάγκη στροφής στα ΜΜΜ. «Δεν μπορούμε να περιμένουμε θαύματα στον Κηφισό. Τα όποια έργα θα γεμίσουν με Ι.Χ. Και flyover να κάνουμε, πάλι θα γεμίσει», τονίζει.

Συγκοινωνιολόγοι στην «Κ»: «Δεν μπορούμε να περιμένουμε θαύματα στον Κηφισό»-1
Φωτ. ΙΝΤΙΜΕ.

«Κόστος, χρόνος, άνεση»

«Υπάρχουν παρεμβάσεις που είναι προγραμματισμένες και μπορούν να συμβάλουν: Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης, η περιφερειακή του Αιγάλεω, η αναβάθμιση του δρόμου Ελευσίνα – Θήβα σε αυτοκινητόδρομο, που μπορεί να πάρει μέρος της κίνησης και ειδικά των φορτηγών τα οποία κατευθύνονται για Θριάσιο, Πελοπόννησο και Δυτική Ελλάδα. Παρ’ όλα αυτά η εμπειρία δείχνει πως ό,τι κερδίσουμε θα καλυφθεί από Ι.Χ. Η λύση είναι η αναβάθμιση των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς, έτσι ώστε να γίνουν ανταγωνιστικά και να κερδίσουν επιβάτες. Και αυτό αφορά τρεις παράγοντες, κόστος, χρόνο, άνεση», λέει στην «Κ» ο Θανάσης Τσιάνος, γενικός γραμματέας του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.

Σύμφωνα με τον κ. Τσιάνο, τα μέτρα αστυνόμευσης είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. «Η παρουσία της Τροχαίας θα βοηθήσει και στην πρόληψη, έτσι ώστε να αποφύγουμε απώλειες ζωής και επικίνδυνα συμβάντα, ενώ απαιτείται άμεση απόκριση στην απομάκρυνση οχημάτων». Βασικό στοιχείο είναι να αναλάβουν στην πράξη οι φορείς του Δημοσίου τη διαχείριση των οδικών αξόνων που είναι στην ευθύνη τους. «Η Περιφέρεια Αττικής πρόσφατα απέκτησε την πρώτη πλατφόρμα οδικής βοήθειας για Ι.Χ. Δεν υπάρχει αντίστοιχη για μεγάλα οχήματα. Οσον αφορά τις υπηρεσίες απαιτείται στελέχωση της περιφέρειας με συγκοινωνιολόγους». «Εάν θέλουμε όμως να καταπολεμηθεί η γραφειοκρατία πρέπει να γίνει πράξη ο μητροπολιτικός φορέας για τις συγκοινωνίες στην Αθήνα», λέει ο κ. Τσιάνος. «Ο Κηφισός έχει δύο ειδικά προβλήματα, που δυσχεραίνουν την κατάσταση. Πρώτον, έχει μεταβλητή διατομή σε κάποια σημεία. Δεύτερον, μεγάλες αποστάσεις της διαδρομής του δεν καλύπτονται από μέσα μαζικής μεταφοράς», αναφέρει ο Παναγιώτης Παπαντωνίου, επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. Eχοντας ως κεντρικό ζητούμενο την ενίσχυση των συγκοινωνιών, ο κ. Παπαντωνίου σημειώνει πως «είναι απαραίτητο να μειωθεί η κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων τις ώρες αιχμής στον Κηφισό, με παροχή οικονομικών κινήτρων». Προτείνοντας πιο ευέλικτες λύσεις μιλάει για «μεταβλητά ωράρια έναρξης – λήξης της εργασίας σε όλο το εύρος δημόσιου – ιδιωτικού τομέα» αλλά και για την «ανάπτυξη υπηρεσιών συνεπιβατισμού. Τεχνολογικές εφαρμογές υπάρχουν».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT