«Τρύπες» εμφανίζονται στο σύστημα τηλεδιοίκησης του ΟΣΕ –ακόμη και στα τμήματα που αυτό «λειτουργεί» εδώ και χρόνια–, καθώς αρκεί ένας κεραυνός ή ένα ασυνήθιστα έντονο… καιρικό φαινόμενο για να καταρρεύσει το σύστημα και να δημιουργηθεί αλαλούμ στα δρομολόγια των τρένων. Την ώρα που η υποδομή του ΟΣΕ στη Θεσσαλία καταστράφηκε μετά το πέρασμα του «Daniel» διακόπτοντας τη σιδηροδρομική σύνδεση στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, η πρόσφατη κακοκαιρία «Elias» προκάλεσε βλάβη σε δύο σταθεροποιητές τάσης του συστήματος τηλεδιοίκησης του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ), με αποτέλεσμα εδώ και περίπου δύο 24ωρα να καταργούνται δρομολόγια του προαστιακού της Αθήνας ή να σημειώνονται τεράστιες καθυστερήσεις, που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπέρασαν και τη μία ώρα.
Οι κεραυνοί που έπεσαν στην πρόσφατη κακοκαιρία έκαψαν τους δύο σταθεροποιητές τάσης (UPS) του συστήματος, γεγονός που αποκαλύπτει πόσο εκτεθειμένο είναι το σιδηροδρομικό δίκτυο και ορισμένα γερασμένα συστήματά του σε πιο έντονα καιρικά φαινόμενα. Ως ύστατη λύση για τη διεξαγωγή της κυκλοφορίας, η τηλεδιοίκηση του ΟΣΕ τροφοδοτείται απευθείας με ρεύμα από τη ΔΕΗ, όμως λόγω των αυξομειώσεων στην τάση το σύστημα της τηλεδιοίκησης πέφτει. Ο ΟΣΕ λέει πως έχει παραγγείλει τα ανταλλακτικά, τα οποία αναμένει τις επόμενες 1-2 ημέρες για να αποκατασταθεί η βλάβη. Ωστόσο, μέχρι τότε οι ακυρώσεις και οι καθυστερήσεις των δρομολογίων φαίνεται πως είναι αναπόφευκτες, με τους επιβάτες για άλλη μία φορά να ταλαιπωρούνται. Αιτία φαίνεται πως είναι, μεταξύ άλλων, η παλαιότητα αλλά και η ελλιπής συντήρηση τέτοιων συστημάτων.
Οπως αναφέρουν πηγές του ΟΣΕ στην «Κ», «η τηλεδιοίκηση-σηματοδότηση στο τμήμα Ανω Λιόσια – Αεροδρόμιο δεν έχει αναταχθεί, ούτε έχει εκσυγχρονιστεί από το 2004, όταν δηλαδή λειτούργησε. Ομως όλο αυτό το σύστημα τηλεδιοίκησης έχει σχεδιαστεί με προδιαγραφές του περασμένου αιώνα. Δεν έχει γίνει καμία ανάταξη, συντηρούμε το ίδιο σύστημα, με την παλαιότητα αλλά και με τα όποια προβλήματα αυτό παρουσιάζει». «Το UPS έχει αλλαχθεί πρόσφατα, γι’ αυτό βρέθηκαν ανταλλακτικά», αναφέρουν, σε αντίθεση με άλλον εξοπλισμό του 2000 για τον οποίο η εύρεση ανταλλακτικών είναι σχεδόν αδύνατη. Εργαζόμενοι του ΟΣΕ επισημαίνουν στην «Κ» πως με την πάροδο του χρόνου μειώθηκε και το προσωπικό που είναι υπεύθυνο για τη συντήρηση τέτοιων συστημάτων. Οι ίδιοι υποστηρίζουν πως πριν από κάποια χρόνια οι ηλεκτρολόγοι του ΟΣΕ στην Αθήνα ήταν περίπου 40-45, με τον αριθμό τους να έχει συρρικνωθεί σήμερα σε μόλις επτά.
«Δεν είναι μόνο η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση. Ολα τα συστήματα που εξυπηρετούν τον επιβάτη θέλουν συντήρηση, διαδικασία που δεν είναι φθηνή, αλλά ακριβή», λένε πηγές του οργανισμού. Μάλιστα τονίζουν πως για το τμήμα Ανω Λιόσια – Αεροδρόμιο, καθώς και για το τμήμα Ανω Λιόσια – Κιάτο ετοιμάζονται τεύχη του διαγωνισμού για την ανάταξη της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης, τμήμα που έχει υποστεί βανδαλισμούς. Αυτά τα έργα όμως θα απαιτήσουν πολύ χρόνο για την προκήρυξη και την υλοποίησή τους, ιδίως τώρα που το ενδιαφέρον έχει στραφεί στην αποκατάσταση τμημάτων του δικτύου στη Θεσσαλία.