Στην τελική ευθεία η Εξεταστική για τα Τέμπη

Στην τελική ευθεία η Εξεταστική για τα Τέμπη

Εχουν προγραμματιστεί άλλες έξι συνεδριάσεις – Πιθανή η παράταση των εργασιών εάν αποφασιστεί διεύρυνση του καταλόγου των μαρτύρων

2' 37" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε ιδιαιτέρως κρίσιμη καμπή εισέρχονται οι εργασίες της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, καθώς απομένουν –συμπεριλαμβανομένης της σημερινής– έξι προγραμματισμένες συνεδριάσεις εξετάσεως μαρτύρων και μόλις ένα δεκαπενθήμερο πριν εκπνεύσει η προθεσμία που έλαβε ως παράταση, της αρχικά δοθείσας, προκειμένου να κατατεθεί στην Ολομέλεια της εθνικής αντιπροσωπείας το πόρισμά της.

Πέραν των μαρτύρων που απομένουν βάσει του αρχικού προγραμματισμού, μεταξύ των οποίων είναι ο πρώην υπουργός Κ. Καραμανλής την προσεχή Τρίτη, δύο ημέρες μετά ο πρώην περιφερειάρχης Κ. Αγοραστός και στις 20/2 ο πρώην υπουργός Αθ. Πλεύρης, αναμένεται ίσως και στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας να συζητηθεί το αίτημα της αντιπολίτευσης για διεύρυνση του καταλόγου μαρτύρων που πρέπει να κληθούν, το οποίο αν υιοθετηθεί θα σημαίνει και νέα παράταση των εργασιών της επιτροπής.

Οι καταθέσεις

Κατά τη χθεσινή συνεδρίαση κατέθεσαν ο πρόεδρος της ΕΡΓΟΣΕ την περίοδο 2019-2020 Χρ. Ακριτίδης και ο προϊστάμενος της διεύθυνσης έργων της ΕΡΓΟΣΕ Δ. Τσοτσορός. Ο πρώτος εκ των δύο σημείωσε –όπως και άλλοι μάρτυρες που είχαν προηγηθεί– ότι είτε υπάρχουν σε λειτουργία είτε όχι συστήματα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο, πρέπει να εφαρμόζεται με ευλάβεια ο γενικός κανονισμός κίνησης των συρμών. Παράλληλα, φάνηκε να συμφωνεί με επίσης ήδη διατυπωθείσα το προηγούμενο διάστημα εκτίμηση άλλων μαρτύρων πως είναι προβληματικό το σχήμα ξεχωριστής λειτουργίας των οργανισμών ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα πως η επιλογή να μην καταπέσει, αλλά να προχωρήσει με συμπληρωματικές διορθώσεις η αρχική σύμβαση (717) ήταν η καλύτερη δυνατή επιλογή. Για τη σύμβαση αυτή, ερωτηθείς σχετικά, εμφανίστηκε να σημειώνει και από την πλευρά του ότι «εκ του αποτελέσματος» αποδείχθηκε προβληματική η σύμβαση αυτή του 2014. Συμπλήρωσε, πάντως, ότι οποιοδήποτε ηλεκτρονικό σύστημα που παρέχει πρόσθετες εγγυήσεις ασφαλείας, είναι απαραίτητο να εφαρμόζεται προκειμένου να εξαλειφθεί ή να ελαχιστοποιηθεί το ανθρώπινο λάθος.

Ανάλογη εκτίμηση εξέφραζε λίγο αργότερα ο κ. Τσοτσορός. Ειδικότερα, αναφέρθηκε στο σύστημα ERTMS, λέγοντας πως αποτελεί το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας, το οποίο συνιστά συνδυασμό δύο συστημάτων για τα οποία πολλά έχουν λεχθεί και στις συνεδριάσεις της Εξεταστικής: πρόκειται για το Σύστημα Κινητών Επικοινωνιών για Σιδηροδρόμους (GSMR) και το Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS). Ο προϊστάμενος της διεύθυνσης έργων της ΕΡΓΟΣΕ, ο οποίος δεν θέλησε να απαντήσει σε αρκετές ερωτήσεις ειδικά για τη σύμβαση «717» δεδομένου ότι πριν από λίγα 24ωρα του ασκήθηκε δίωξη από τις δικαστικές αρχές και κατόπιν αυτού έχει το δικαίωμα της σιωπής σε διαδικασίες όπως η χθεσινή, σημείωσε ότι η πιθανότητα ατυχήματος ή δυστυχήματος θα είχε ελαχιστοποιηθεί αν το σύστημα ERTMS λειτουργούσε, αλλά και αν τηρείτο απαρεγκλίτως ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας.

Αξίζει να σημειωθεί πως και κατά τη χθεσινή συνεδρίαση κατεγράφη η άποψη ότι τα επίμαχα συστήματα –τα οποία χαρακτηρίζονται «ασφαλείας»– προβλέπονται από τις σχετικές οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όχι με πρόταγμα ακριβώς τα ζητήματα ασφάλειας των επιβατών, αλλά για την ενίσχυση του μεταφορικού έργου. Σχετικά είχε μιλήσει λίγες ώρες νωρίτερα, αργά το βράδυ της Τρίτης, και ο πρώην υπουργός Χρ. Σπίρτζης: «Κατά τη γνώμη μου», είπε χαρακτηριστικά, «τα συστήματα ασφαλείας δεν μπήκαν από την Ευρωπαϊκή Ενωση για να έχεις ασφαλή σιδηρόδρομο, γιατί αυτό είναι προϋπόθεση για τη λειτουργία, είτε έχεις συστήματα είτε δεν έχεις. Μπήκαν, για να εξυπηρετήσει συγκεκριμένα συμφέροντα, άρα να μεγιστοποιήσει τη φέρουσα ικανότητα των συρμών σε συγκεκριμένες γραμμές».

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT