Καθισμένη στην αίθουσα «Μελίνα Μερκούρη» στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, η μαθήτρια της Α΄ Λυκείου Αννα Ασκοξυλάκη περιμένει με αγωνία να ακούσει την κατάταξη του πρώτου γύρου των αποτελεσμάτων.
Μαζί με την ομάδα της βρίσκονται για πρώτη φορά στον τελικό του διαγωνισμού Young Business Talents, ο οποίος υλοποιείται από την αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία ARC Νέων & Ζωής, με την αποκλειστική χορηγία του Ιδρύματος Μποδοσάκη, έχοντας λάβει την έγκριση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Οι παρευρισκόμενοι 268 μαθητές προέρχονται από 47 διαφορετικά λύκεια –δημόσια, ιδιωτικά, επαγγελματικά– της χώρας και ξεκίνησαν να δουλεύουν την εταιρεία τους τον Νοέμβριο. Για όλους ο στόχος ήταν ο ίδιος: να διοικήσουν επιτυχώς μια εταιρεία καλλυντικών που παρήγαγε δύο προϊόντα, ενυδατική κρέμα και αντηλιακό. Στην αρχή οι μαθητές ήταν 2.267, χωρισμένοι σε 664 ομάδες. Αλλά με βάση τη βαθμολογία σε κάθε γύρο –κάθε εβδομάδα από τον Νοέμβριο μέχρι τώρα ήταν και ένα εικονικό έτος– κάποιοι αποκλείστηκαν, ενώ άλλοι προχώρησαν μέχρι τον χθεσινό τελικό, όπου οι 75 ομάδες, χωρισμένες ανά 5 σε επιμέρους ομίλους, «έπαιξαν» τρεις φορές ακόμη.
Οσο ακούγονται τα αποτελέσματα του πρώτου γύρου της ημέρας κι ο ένας όμιλος παίρνει τη θέση του άλλου, η Αννα Ασκοξυλάκη ξεφυσάει. Απογοητεύεται κάθε φορά που δεν αναφέρεται ο δικός τους όμιλος, κι όταν πια φτάνει η σειρά τους, τόσο εκείνη όσο και οι συμμαθητές της στο Πρότυπο ΓΕΛ Ηρακλείου, Ιωάννα Κοτσυφίου και Εμμανουήλ Σφακιωτάκης, παρακολουθούν με κομμένη ανάσα. Κι ύστερα βγαίνουν πρώτοι στον όμιλό τους. Σηκώνονται όρθιοι, σφιχταγκαλιάζονται, χοροπηδούν. Τα χέρια της Αννας σχηματίζουν μικρές γροθιές, τις οποίες κουνάει ξέφρενα πάνω κάτω. «Δεν περιμέναμε ότι θα πάμε τόσο καλά», λέει στην «Κ». Οι λόγοι για τους οποίους αποφάσισαν αρχικά να ασχοληθούν ήταν το βραβείο, το ταξίδι στην Αθήνα. Αλλά μετά το πήραν… σοβαρά. «Δουλέψαμε πολύ, διαβάσαμε βιβλία, μιλούσαμε με βιντεοκλήσεις συνέχεια», δηλώνει η Ιωάννα. Εμαθαν πώς λειτουργεί η αγορά – από την ορολογία των επιχειρήσεων μέχρι το να παίρνουν ρίσκα, τονίζει ο Εμμανουήλ.
«Εμαθα πώς λειτουργεί μια επιχείρηση, η ανταγωνιστικότητα, το μάρκετινγκ, το μπόνους, οι διαφημίσεις», λέει η Ευαγγελία Καψή, μαθήτρια Β΄ Λυκείου.
Οι περισσότεροι μαθητές που μίλησαν στην «Κ» περιέγραψαν τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό ως κάτι χρήσιμο για τη μετέπειτα ζωή τους. «Ξεκινήσαμε για πλάκα, αλλά όταν βλέπαμε ότι πηγαίναμε καλά σαν ομάδα, αρχίσαμε να το παίρνουμε πιο σοβαρά και να βοηθάει πιο πολύ ο ένας τον άλλον. Πριν δεν γνωρίζαμε τίποτα, τώρα μάθαμε πώς δουλεύει η αγορά», αναφέρει στην «Κ» η Αντωνία Καμενίδου, μαθήτρια Α΄ Λυκείου στο ΓΕΛ Νεάπολης στη Θεσσαλονίκη. «Μπήκαμε στη διαδικασία να σκεφτούμε πώς δρας αν έχεις μια επιχείρηση», τονίζει ο Ευτύχης Λιτσαρδάκης, μαθητής Γ΄ Λυκείου στο ΕΠΑΛ Καντάνου στα Χανιά. «Με βοήθησε να βρω με τι θέλω να ασχοληθώ», σημειώνει η Μαρία Δακτυλίδη, μαθήτρια της Β΄ Λυκείου στη Μύκονο.
Πολλές ομάδες του τελικού ήταν από νησιά – με τις ομάδες της Καλύμνου να τα πηγαίνουν καλύτερα από τις ομάδες οποιασδήποτε άλλης περιοχής. Πολλές αποτελούνταν μόνο από κορίτσια. Οι ομάδες EUNOIA και BE, οι οποίες τερμάτισαν πρώτες στους ομίλους τους, εκπροσωπούν το Πανορμίτειο Γυμνάσιο Σύμης – έξι κορίτσια συνολικά, τρία σε κάθε ομάδα. «Εμαθα πώς λειτουργεί μια επιχείρηση, η ανταγωνιστικότητα, το μάρκετινγκ, το μπόνους, οι διαφημίσεις», λέει η Ευαγγελία Καψή, μαθήτρια Β΄ Λυκείου. «Μπήκαμε σε πνεύμα συνεργασίας», τονίζει η Αννα Μανωλάκη, «πήραμε εφόδια ζωής πιστεύω».
Ο στόχος
«Στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών του Ιδρύματος Μποδοσάκη που έχουν ως στόχο την αναβάθμιση και την προαγωγή της παιδείας στη χώρα μας, και την ενίσχυση των ψηφιακών και ήπιων δεξιοτήτων των νέων, το ίδρυμα υποστηρίζει ως αποκλειστικός χορηγός για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά τον διαγωνισμό», λέει στην «Κ» η Αθηνά Δεσύπρη, πρόεδρος του Δ.Σ. του ιδρύματος. «Φέτος», συνεχίζει, «συμπεριλάβαμε βιωματικές ασκήσεις ευαισθητοποίησης για κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνη επιχειρηματικότητα».