Ενας νέος γύρος «διαπραγματεύσεων» ανοίγει ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι με έντονο εξοπλιστικό ενδιαφέρον για την Πολεμική Αεροπορία και το Πολεμικό Ναυτικό. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα βρεθεί στις 6 Ιουνίου στη Νορμανδία έπειτα από πρόσκληση του Εμανουέλ Μακρόν, ενώ, πριν παραστεί στις εκδηλώσεις για την 80ή επέτειο της D-Day (ημέρα που ξεκίνησε η απόβαση των συμμαχικών δυνάμεων στη Νορμανδία το 1944) θα επισκεφθεί μαζί με τον Γάλλο πρόεδρο τα ναυπηγεία της Λοριάν.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», διαπιστώνεται η κοινή πρόθεση για εμβάθυνση της αμυντικής συνεργασίας ανάμεσα στις δύο χώρες, η οποία αναμένεται να αποτυπωθεί και σε μία σειρά από σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα για τα οποία υπάρχει εδώ και καιρό ελληνικό ενδιαφέρον.
Επιπλέον Rafale
Οπως έχει ήδη αναφέρει η «Κ», ο σχεδιασμός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας προβλέπει την προμήθεια επιπλέον Rafale ώστε στην Τανάγρα να λειτουργούν δύο πολεμικές Μοίρες με τον συγκεκριμένο τύπο. Απαντώντας, μάλιστα, σε σχετική ερώτηση κατά τη διάρκεια τηλεοπτικής συνέντευξης, ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι η Πολεμική Αεροπορία εισηγήθηκε την προσθήκη ακόμη έξι Rafale ώστε η συνολική δύναμη να ανέλθει σε 30.
Το θέμα αναμένεται να συζητηθεί εκτενώς στη συνάντηση που θα έχει ο Ελληνας πρωθυπουργός με τον Γάλλο πρόεδρο, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι η Αθήνα επιδιώκει να κλειδώσει την πώληση των 24 Mirage 2000-5 στο Παρίσι, με στόχο να εξασφαλιστούν πόροι για την αγορά των νέων Rafale. Παράλληλα, η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας φαίνεται να τοποθετεί τον πήχυ ακόμη ψηλότερα, στα 36 αεροσκάφη, ώστε κάθε Μοίρα (331 Θησέας και 332 Γεράκι) να επιχειρεί με 18 Rafale. Στις προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι βρίσκεται και η προμήθεια επιπλέον ελαφρώς μεταχειρισμένων αεροσκαφών από τη γαλλική Αεροπορία, όπως συνέβη με την 1η και την 3η παρτίδα Rafale που αγόρασε η Ελλάδα.
Φρεγάτες και κορβέτες
Η επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στα ναυπηγεία της Λοριάν, όπου κατασκευάζονται οι ελληνικές φρεγάτες FDI, έρχεται λίγο μετά την «ολική» επαναφορά των κορβετών. Το πρόγραμμα είχε «παγώσει» για αρκετούς μήνες καθώς η Αθήνα εξέταζε εναλλακτικές επιλογές, μεταξύ των οποίων και η πρόταση των ΗΠΑ για τις παροπλισμένες LCS του αμερικανικού Ναυτικού, οι οποίες τελικώς απορρίφθηκαν. Διά στόματος του πρωθυπουργού έγινε γνωστό ότι οι κορβέτες βρίσκονται και πάλι στον εξοπλιστικό σχεδιασμό της Ελλάδας, ενώ υπενθυμίζεται πως τόσο η Γαλλία όσο και η Ιταλία έχουν καταθέσει προτάσεις για κορβέτες με ναυπήγηση στην Ελλάδα.
Στο θέμα είχε αναφερθεί πρόσφατα και ο Νίκος Δένδιας, λέγοντας πως οι κορβέτες δεν έχουν μπει στο «ράφι» αλλά ούτε και η προαίρεση για την 4η FDI, αν και η τυπική προθεσμία παρήλθε πριν από περίπου έναν χρόνο. Πηγές του ναυτικού επιτελείου επισημαίνουν στην «Κ» ότι ο στόλος χρειάζεται νέες πλώρες και η θεωρητική δύναμη τεσσάρων πλοίων θα μπορούσε να βοηθήσει στην επίτευξη οικονομιών κλίμακος αλλά και στη διατήρηση υψηλότερων διαθεσιμοτήτων. Αν μείνουμε στις τρεις, λένε οι ίδιες πηγές, στη φάση της πλήρους επιχειρησιακής εκμετάλλευσης, δύο FDI θα βρίσκονται στη θάλασσα και μία στη δεξαμενή για υποστήριξη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις αντιαεροπορικές δυνατότητες του στόλου.
Ευρωπαϊκή άμυνα
Για να ξεπεραστεί ο σκόπελος των δημοσιονομικών περιορισμών, η Αθήνα επιδιώκει να λάβει τη δέσμευση των Γάλλων για οπισθοβαρείς συμφωνίες, ώστε η αποπληρωμή των προγραμμάτων να ξεκινά μετά το 2028-2030. Παράλληλα, η κυβέρνηση επιχειρεί να ελαφρύνει τις εθνικές αμυντικές δαπάνες, εξασφαλίζοντας «χώρο» για νέα προγράμματα.
Στο πλαίσιο αυτό, άλλωστε, κινείται και η πρωτοβουλία Μητσοτάκη – Τουσκ για την Ευρωπαϊκή Αμυνα και τη δημιουργία ενός αμυντικού ταμείου που θα χρηματοδοτεί τις δράσεις που αφορούν όλη την Ευρώπη. Η πρόταση αναμένεται να συζητηθεί στη συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Εμανουέλ Μακρόν, με τη Γαλλία να μην κρύβει το ενδιαφέρον της ως ένας από τους κύριους παραγωγούς οπλικών συστημάτων στην Ευρώπη.