Ο Γλαύκος «διηγείται» την ιστορία του
ο-γλαύκος-διηγείται-την-ιστορία-του-563084746

Ο Γλαύκος «διηγείται» την ιστορία του

Τμήμα του υποβρυχίου συντηρήθηκε και θα αποτελεί έκθεμα του Πολεμικού Μουσείου Χαλκίδας

Ηλιάνα Μάγρα

Το 1974, ο Χαράλαμπος Γιακουβάκης ήταν 21 ετών και τοποθετημένος ως ασυρματιστής στο υποβρύχιο «Γλαύκος», ήδη από το 1972. Εκείνη την εποχή, το «Γλαύκος» ήταν ένα από τα πιο σύγχρονα υποβρύχια στον κόσμο – «το πρώτο συμβατικό Υ/Β τύπου 209 παγκοσμίως», λέει σήμερα στην «Κ» ο κ. Γιακουβάκης. «Με τον “Γλαύκο” έζησα όλο το Κυπριακό», συμπληρώνει, εκφράζοντας παράλληλα την ικανοποίησή του στην είδηση ότι το επόμενο διάστημα την ιστορία του «Γλαύκου» θα «διηγείται» και ένα τμήμα του υποβρυχίου, το οποίο αποκαταστάθηκε, συντηρήθηκε και σύντομα θα αποτελεί έκθεμα της μόνιμης συλλογής του Πολεμικού Μουσείου Χαλκίδας.

19 Ιουλίου 1974

Τα καθήκοντα του κ. Γιακουβάκη αφορούσαν στο να λαμβάνει, και να μεταφέρει, τα σήματα του ασυρμάτου – «αυτά που υπογράφει ο κυβερνήτης είσαι υποχρεωμένος να τα στείλεις στη διοίκηση, και το αντίθετο», εξηγεί ο ίδιος. Στις 19 Ιουλίου πήραν εντολή να αποχωρήσουν από τον Ναύσταθμο Σαλαμίνας για την Κύπρο – «στις 15.30 το μεσημέρι», θυμάται, κι ας έχουν περάσει 50 χρόνια, παρά ένας μήνας, από τότε. «Καταδυθήκαμε το πρωί, αφού μάθαμε ότι γίνεται απόβαση στην Κύπρο, αλλά πριν καταδυθούμε σβήσαμε τους πλευρικούς αριθμούς (σ.σ. με μαύρη μπογιά και πινέλο), που χαρακτηρίζουν ποιο πλοίο είναι. Βρισκόμασταν σε κατάσταση μάχης», εξηγεί ο κ. Γιακουβάκης. Για να μπορέσει να κρυφτεί το υποβρύχιο, με το οποίο πήγαιναν μέχρι και 250 μέτρα κάτω από την επιφάνεια, λέει, μετρούσαν τη διαφορά της θερμοκρασίας της θάλασσας. «Θα πρέπει να σκεφτείτε τη φυσική, ο ήχος πού διαδίδεται πιο εύκολα, στο ζεστό ή στο κρύο;», αναφέρει. «Πρέπει να μετρήσεις πού είναι το ζεστό και πού το κρύο για να μπορέσεις να κρυφτείς στο στρώμα που αλλάζει η θερμοκρασία», σημειώνει.

«Νιώσαμε ότι μας πρόδωσαν όταν μας είπαν να γυρίσουμε πίσω», λέει στην «Κ» ο Χαράλαμπος Γιακουβάκης για την αποστολή στην Κύπρο το 1974.

Οσον αφορά το ηθικό του 35μελούς πληρώματος, τονίζει ότι ήταν ακμαιότατο, δεν υπήρχε ψήγμα φόβου, παρότι όπως λέει, «ήταν μια πολεμική επιχείρηση, και σε μια πολεμική επιχείρηση δεν ξέρεις τι θα βρεις μπροστά σου. Τι να φοβηθείς; Νιώσαμε ότι μας πρόδωσαν όταν μας είπαν να γυρίσουμε πίσω», δηλώνει ο κ. Γιακουβάκης στην «Κ», εξηγώντας πως δύο μέρες αφότου ξεκίνησαν την πορεία τους προς την Κύπρο, η εντολή άλλαξε. «Πήραμε σήμα να υποχωρήσουμε, αλλά μία μέρα αργότερα, μας ειδοποίησαν να ξαναπάμε», σημειώνει. Αλλά η αποστολή τους ανακλήθηκε ξανά.

Ο Γλαύκος «διηγείται» την ιστορία του-1
Το 1970 που κατασκευάστηκε το υποβρύχιο «Γλαύκος» ήταν ένα από τα πιο σύγχρονα υποβρύχια στον κόσμο – «το πρώτο συμβατικό Υ/Β τύπου 209 παγκοσμίως», λέει σήμερα στην «Κ» ο κ. Γιακουβάκης, που υπηρέτησε από το 1972 στο υποβρύχιο και συμμετείχε και σε εθνικές ασκήσεις, αλλά και σε ασκήσεις του NATΟ.

50 χρόνια μετά

Μισό αιώνα αργότερα, λοιπόν, τμήμα του συγκεκριμένου υποβρυχίου μεταφέρεται στο Πολεμικό Μουσείο Χαλκίδας. «Είναι να μεταφερθεί αύριο από τον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας, στον αύλειο χώρο του παραρτήματος Χαλκίδας», δηλώνει στην «Κ» ο διευθυντής του μουσείου στη Χαλκίδα, Χαράλαμπος Λέων. Ο ίδιος τονίζει πως η απόφαση για τη μόνιμη έκθεση του πυργίσκου του συγκεκριμένου υποβρυχίου «Γλαύκος», καθώς υπήρχαν παλαιότερα και άλλα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού με το ίδιο όνομα, ελήφθη το 2023, ενώ πέρυσι εγκαινιάστηκε και το παράρτημα στη Χαλκίδα από τον πρωθυπουργό.

Το «Γλαύκος» κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία HDW στο Κίελο Γερμανίας, καθελκύστηκε τον Σεπτέμβριο του 1970, ενώ κατέπλευσε στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας τον Νοέμβριο του 1971. «Δεν ξέρω αν αληθεύει», σημειώνει ο κ. Γιακουβάκης, «αλλά έλεγαν ότι αν δεν το παίρναμε εμείς, θα το έπαιρναν οι Τούρκοι». Με τον «Γλαύκο», στον οποίο έμεινε μέχρι το 1976, ο ίδιος συμμετείχε και σε εθνικές ασκήσεις, αλλά και σε ασκήσεις του NATO. Στη συνέχεια, υπηρέτησε σε άλλα υποβρύχια, μέχρι την αποστράτευσή του το 1989, ενώ το 2022 εξέδωσε το βιβλίο με τίτλο «”Γλαύκος”, Ενα όνομα, δύο ιστορίες».

«Πρέπει να το ζήσεις το υποβρύχιο για να καταλάβεις πώς είναι», δηλώνει ο κ. Γιακουβάκης στην «Κ». «Σαν να είσαι στο δωμάτιό σου με κλειστά τα φώτα, κλειστά παράθυρα», συμπληρώνει, «σαν να είναι σκοτάδι – εγώ σημείωσα περί τις 37.000 ώρες εν καταδύσει, σήμερα τα παιδιά που υπηρετούν στα υποβρύχια πιθανώς να κάνουν και περισσότερες».


Κεντρική φωτογραφία: Το 1970 που κατασκευάστηκε το υποβρύχιο «Γλαύκος» ήταν ένα από τα πιο σύγχρονα υποβρύχια στον κόσμο – «το πρώτο συμβατικό Υ/Β τύπου 209 παγκοσμίως», λέει σήμερα στην «Κ» ο κ. Γιακουβάκης, που υπηρέτησε από το 1972 στο υποβρύχιο και συμμετείχε και σε εθνικές ασκήσεις, αλλά και σε ασκήσεις του NATO.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT