«Εξεταστική συμφόρηση» στα ελληνικά πανεπιστήμια

«Εξεταστική συμφόρηση» στα ελληνικά πανεπιστήμια

Εντατικοποίηση λόγω των καταλήψεων - Οι φοιτητές δεν προλαβαίνουν να προετοιμαστούν, κυνηγούν μεγάλο βαθμό και εκείνοι των ιατρικών σχολών «φοβούνται» τα ιδιωτικά ΑΕΙ.

3' 44" χρόνος ανάγνωσης

Φοιτητές ασθμαίνουν για έναν καλό βαθμό που θα αξιοποιήσουν στην αναζήτηση μεταπτυχιακών σπουδών και εργασίας. Στο πίσω μέρος του μυαλού πολλών είναι και η ανησυχία για τα ιδιωτικά ΑΕΙ, ιδίως τις ιατρικές σχολές, οι καθηγητές των οποίων μπορεί να βάζουν ευκολότερα υψηλούς βαθμούς. Ετσι, αυτή την περίοδο στα δημόσια ΑΕΙ υπάρχουν αντιδράσεις για τα υπερεντατικά προγράμματα εξετάσεων, συνέπεια των δίμηνων φοιτητικών κινητοποιήσεων κατά το χειμερινό εξάμηνο. Πολλοί φοιτητές διαμαρτύρονται στους καθηγητές ότι δεν προλαβαίνουν να προετοιμαστούν. Στο κάδρο των αιτιών θα πρέπει να προστεθούν οι παθογένειες των ελληνικών ΑΕΙ αλλά και η πίεση των τελειοφοίτων οι ορκωμοσίες να γίνονται το συντομότερο δυνατό, και άρα οι εξετάσεις.

Ειδικότερα, οι καταλήψεις και οι κινητοποιήσεις των φοιτητών για τη μη θεσμοθέτηση των μη κρατικών πανεπιστημίων είχαν επίπτωση στο ακαδημαϊκό χρονοδιάγραμμα σε πολλές σχολές και τμήματα. Καθώς οι καταλήψεις άρχισαν να «σβήνουν» στα μέσα Μαρτίου, αναγκαστικά καθυστέρησε η ολοκλήρωση των εξετάσεων του χειμερινού εξαμήνου –ιδίως σε σχολές και τμήματα που επέλεξαν να τις κάνουν διά ζώσης, και δη στα εργαστηριακά μαθήματα– και κατ’ επέκταση η έναρξη και η ολοκλήρωση των μαθημάτων του εαρινού εξαμήνου. Τελικά, αυτές τις ημέρες φοιτητές καλούνται να εξεταστούν σε μαθήματα του εαρινού εξαμήνου αλλά και του χειμερινού, με αποτέλεσμα την «εξεταστική συμφόρηση» μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα. Αυτό συμβαίνει και λόγω του περιορισμένου αριθμού αιθουσών, του μεγάλου αριθμού εξεταζομένων και των πολλών μαθημάτων προς εξέταση σε κάθε εξάμηνο.

Στρεβλώσεις

Συνεπώς, υπάρχουν διαμαρτυρίες φοιτητών πως δεν έχουν επαρκή χρόνο για μελέτη. «Ο χρόνος πριν από τις εξετάσεις πρέπει να αξιοποιείται για επανάληψη της ύλης. Το κομβικό, φυσικά, είναι οι φοιτητές να είναι επιμελείς τόσο στην παρακολούθηση των μαθημάτων όσο και στο διάβασμα», λέει στην «Κ» η κ. Ευγενία Μπουρνόβα, καθηγήτρια της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών. «Πόσο μάλλον όταν κυνηγούν καλό βαθμό», τονίζει. Πίσω από αυτό το φαινόμενο κρύβονται στρεβλώσεις στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπου η παρακολούθηση των μαθημάτων δεν είναι υποχρεωτική ενώ δεν τηρείται ούτε η υποχρέωση των προαπαιτούμενων μαθημάτων. Δηλαδή, οι φοιτητές να μπορούν να εξετασθούν στα μαθήματα ενός μεγαλύτερου έτους, υπό την προϋπόθεση να έχουν «περάσει» αυτά του προηγούμενου έτους.

Από την άλλη, οι φοιτητές θέλουν να έχουν όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο προετοιμασίας για τις εξετάσεις, καθώς κυνηγούν μεγάλο βαθμό. Η προσπάθεια για καλούς βαθμούς στα μαθήματα, και άρα στο πτυχίο, είναι όλο και πιο έντονη, καθώς η πλειονότητα των φοιτητών σκοπεύει να κάνει μεταπτυχιακές σπουδές, στις οποίες ένα εκ των κριτηρίων αποδοχής είναι και ο βαθμός πτυχίου. Μια ιδιαίτερη κατηγορία είναι οι φοιτητές των επτά ιατρικών σχολών της χώρας. Συγκεκριμένα, όπως ανέφεραν στην «Κ» φοιτητές, πολλοί θέλουν υψηλό βαθμό για την περίπτωση που αυτός θα χρειαστεί για τη μοριοδότηση για την επιλογή επαγγελματικής ειδικότητας. «Αυτό το σχέδιο δεν έχει προχωρήσει», ανέφερε χθες στην «Κ» η κ. Ματίνα Παγώνη, πρόεδρος της Ενωσης Ιατρών Νοσοκομείων Αθηνών – Πειραιώς (ΕΙΝΑΠ). Για το θέμα υπήρξαν αντιδράσεις και η κυβέρνηση εμφανίζεται να υπαναχώρησε. «Μα δεν ξέρουμε στο μέλλον τι θα συμβεί, από τη στιγμή που έχει εξετασθεί το σχετικό σενάριο», είναι το αντεπιχείρημα των φοιτητών.

Την ίδια στιγμή, οι φοιτητές των ιατρικών σχολών στην Ελλάδα έχουν κατά νου πως πολλοί Ελληνες σπουδάζουν Ιατρική σε κυπριακά ΑΕΙ, ενώ τα ιδιωτικά κυπριακά πανεπιστήμια που θα ιδρύσουν παραρτήματά τους στην Ελλάδα θα ξεκινήσουν από την Ιατρική. Αρα ο ανταγωνισμός των πτυχιούχων για απόκτηση ειδικότητας και για μια θέση στην ελληνική αγορά εργασίας θα ενισχυθεί. «Με ανησυχεί ότι οι καθηγητές στις ιατρικές σχολές στην Ελλάδα λειτουργούν σε ένα αυστηρό πλαίσιο αξιολόγησης των φοιτητών, και άρα τα άριστα δεν είναι τόσο πολλά, την ίδια στιγμή που δεν γνωρίζουμε πώς αξιολογούν τους φοιτητές τους ιατρικές σχολές χωρών της Ε.Ε. και πώς θα αξιολογούν τους φοιτητές τους οι ιδιωτικές ιατρικές σχολές στην Ελλάδα», παρατηρεί στην «Κ» ο κ. Κωνσταντίνος Γουργουλιάνης, κοσμήτωρ της Σχολής Επιστημών Υγείας του Παν. Θεσσαλίας.

Παράλληλα, σύμφωνα με πανεπιστημιακούς, ένας άλλος «πονοκέφαλός» τους είναι οι πιέσεις των φοιτητών που θέλουν να τελειώσουν τις εξετάσεις και να ορκιστούν. «Ζητούν η ορκωμοσία να γίνει το συντομότερο για να μπορέσουν να προλάβουν προθεσμίες», λέει στην «Κ» καθηγητής του Παν. Αθηνών.

Σε κάποιες περιπτώσεις, μάλιστα, την κατάσταση επιβαρύνουν οι συγγενείς των φοιτητών. Ο κ. Γουργουλιάνης εξηγεί: «Ερχονται στην τελετή ορκωμοσίας πάρα πολλοί συγγενείς φοιτητών, όχι μόνο οι στενοί. Φυσικά και θέλουν να καμαρώσουν τα παιδιά, αλλά αυτό έχει ως αποτέλεσμα να γίνεται το αδιαχώρητο στην αίθουσα τελετών. Ετσι αποφασίσαμε να οργανώνονται ορκωμοσίες για μικρότερες ομάδες φοιτητών. Συνέπεια είναι οι εξετάσεις των επί πτυχίω φοιτητών να πρέπει να επισπευσθούν μέσα σε μια μικρή έτσι κι αλλιώς εξεταστική περίοδο».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT