Νέα πύλη εισόδου ξένων φοιτητών

Θα μπορούν να ξεκινήσουν τις σπουδές σε ΑΕΙ της χώρας τους και να τις ολοκληρώσουν σε ξενόγλωσσο πρόγραμμα στην Ελλάδα, με βάση τη Σύμβαση της Λισσαβώνας

2' 40" χρόνος ανάγνωσης

Η ελληνική κυβέρνηση δημιουργεί μία νέα πύλη εισόδου των ξένων φοιτητών στα πανεπιστήμια της χώρας. Πλέον εκτός από τους τίτλους σπουδών ενός ξένου φοιτητή που θέλει να έλθει για σπουδές στην Ελλάδα, θα αναγνωρίζονται και οι «περίοδοι σπουδών». Αυτό σημαίνει ότι ένας φοιτητής από τα 46 κράτη που έχουν κυρώσει τη Σύμβαση της Λισσαβώνας, θα μπορεί να ξεκινήσει σπουδές σε πανεπιστήμιο της χώρας του και να τις ολοκληρώσει σε κάποιο ξενόγλωσσο πρόγραμμα στην Ελλάδα.

Αυτή, σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Παιδείας που μίλησαν χθες στην «Κ», είναι μία από τις κομβικές διατάξεις της Συνθήκης της Λισσαβώνας, η οποία αποτελεί το βασικό κομμάτι ν/σ που άρχισε να συζητείται χθες στη Βουλή. Επίσης, σημαντικό όφελος από την κύρωση είναι ότι οι απόφοιτοι των ελληνικών ΑΕΙ που θέλουν να συνεχίσουν σπουδές σε οποιαδήποτε χώρα της Σύμβασης, θα μπορέσουν να συμμετάσχουν στη διαδικασία της «αυτόματης αναγνώρισης» που προωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ειδικότερα, η «Σύμβαση της Λισσαβώνας για την Ακαδημαϊκή Αναγνώριση» τέθηκε σε ισχύ το 1997 ως σύμβαση των κρατών-μελών της Ευρώπης/Βόρειας Αμερικής της UNESCO. Από τις 47 χώρες-μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης οι 46 έχουν κυρώσει τη Σύμβαση, και η μόνη χώρα που απομένει είναι η Ελλάδα. Βεβαίως, με τον ιδρυτικό νόμο του ΔΟΑΤΑΠ –τον 3328/2005 και κατόπιν τον 4957/2022– η Ελλάδα ενσωμάτωσε στην εσωτερική έννομη τάξη μεγάλο μέρος των προβλέψεων που αφορούν τη Σύμβαση της Λισσαβώνας. Ενδεικτικά, στην Ελλάδα έχουν αναγνωριστεί πλέον τα επαγγελματικά προσόντα που συνδέονται με τα τριετή πτυχία ξένων χωρών (και άρα, τα πτυχία των ελληνικών κολεγίων που συνεργάζονται με ξένα ΑΕΙ) – ένα θέμα το οποίο εξακολουθεί να αποτελεί σημείο αιχμής των αντιδράσεων από κόμματα της αντιπολίτευσης και φοιτητικές παρατάξεις.

Ως εκ τούτου, η νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Παιδείας κλείνει μία εκκρεμότητα της χώρας μας, «δημιουργώντας ένα πλήρες πλαίσιο για την περαιτέρω διεθνοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης», όπως λέει το υπουργείο Παιδείας.

Συγκεκριμένα, με βάση τη Σύμβαση της Λισσαβώνας:

• Οι κάτοχοι ακαδημαϊκών προσόντων που αποκτήθηκαν σε ένα κράτος-μέλος θα έχουν πρόσβαση για την αξιολόγηση αυτών των προσόντων σε κάθε άλλο κράτος-μέλος.

• Η ευθύνη της απόδειξης ότι ένας ενδιαφερόμενος δεν πληροί τις σχετικές προϋποθέσεις βαρύνει το μέρος που δέχεται την αίτηση προς αξιολόγηση.

• Κάθε χώρα θα αναγνωρίζει προσόντα, είτε πρόκειται για πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είτε για περιόδους σπουδών, είτε για συνέχιση σπουδών προς απόκτηση μεταπτυχιακού ή διδακτορικού τίτλου, ως αντίστοιχα των προσόντων στο δικό της εκπαιδευτικό σύστημα, εκτός αν μπορεί να αποδείξει ότι υπάρχουν ουσιώδεις διαφορές ανάμεσα στα δικά της προσόντα και στα προσόντα όσων αιτούνται αναγνώριση.

Πιο συγκεκριμένα, η αναγνώριση προσόντων ανώτατης εκπαίδευσης που έχουν αποκτηθεί σε ένα κράτος-μέλος θα επιτρέπει: α) πρόσβαση σε σπουδές ανώτατης εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων των διδακτορικών σπουδών, με τις ίδιες απαιτήσεις που ισχύουν για υποψηφίους του κράτους-μέλους στην οποία ζητείται η αναγνώριση και β) διευκόλυνση στην πρόσβαση στην αγορά εργασίας.

«Στην πράξη η σύμβαση ανοίγει διάπλατα την πόρτα για την αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων πλέον και ακαδημαϊκά. Αποτέλεσμα; Μια πραγματικά τεράστια δεξαμενή δεκάδων τίτλων σπουδών, με 3ετή, 4ετή, 5ετή προγράμματα σπουδών, με αμέτρητες κατηγορίες και διαβαθμίσεις, όλα αναγνωρισμένα ως ισότιμα “προσόντα”… Από εκεί και πέρα στη ζούγκλα της αγοράς… όποιος “επιβιώσει”», σχολίασε η παράταξη Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών (ΚΝΕ), προγραμματίζοντας παράσταση διαμαρτυρίας έξω από τη Βουλή, την Πέμπτη 27/6 στις 10 π.μ., ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT