Tροχαία: Εγκατάλειψη θύματος, ένα έγκλημα κατ’ εξακολούθηση
tροχαία-εγκατάλειψη-θύματος-ένα-έγκλη-563121721

Tροχαία: Εγκατάλειψη θύματος, ένα έγκλημα κατ’ εξακολούθηση

Σύμφωνα με έρευνα του πανελλαδικού συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», τους τελευταίους έξι μήνες έχουν καταγραφεί 46 τροχαία με εγκατάλειψη, με συνολικά 50 θύματα, εκ των οποίων τα οκτώ έχασαν τη ζωή τους

Βασίλης Ανδριανόπουλος
Ακούστε το άρθρο

Τον αποτροπιασμό της κοινής γνώμης προκάλεσαν πριν από περίπου δύο εβδομάδες οι εικόνες της αιμόφυρτης 17χρονης στη λεωφόρο Αθηνών που χτυπήθηκε από δύο αυτοκίνητα. Επί σχεδόν μισή ώρα, κανένας από τους διερχόμενους δεν έσπευσε να τη βοηθήσει, ενώ οι θύτες είχαν εγκαταλείψει το σημείο, αφήνοντας το θύμα αβοήθητο. Η 17χρονη –έχει πλέον διαφύγει τον κίνδυνο– δεν είναι το μόνο θύμα που εγκαταλείπεται έπειτα από τροχαίο. Οπως προκύπτει από έρευνα του πανελλαδικού συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», το πρώτο εξάμηνο του 2024 έχουν ήδη σημειωθεί 46 τροχαία με εγκατάλειψη, με συνολικά 50 θύματα, εκ των οποίων τα οκτώ έχασαν τη ζωή τους.

Ανήλικος 1 στα 5 θύματα

Βάσει της έρευνας του συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», από τα συνολικά 50 θύματα, τα 22 (ποσοστό 44%) ήταν πεζοί εκ των οποίων οι οκτώ ανήλικοι. Επιπλέον, 15 θύματα ήταν οδηγοί μοτοσικλέτας (30%), 11 οδηγοί ή επιβάτες Ι.Χ. (22%) και δύο ποδηλάτες

Εξίσου σημαντικό, είναι ότι τα 36 από τα συνολικά 46 περιστατικά (78%) συνέβησαν σε κατοικημένες περιοχές, οκτώ σε αγροτικούς δρόμους (17,4%) και δύο σε εθνικές οδούς (4,4%). Σχετικά με τη γεωγραφική κατανομή των συμβάντων, 14 συνέβησαν στην Αττική, επτά στη Στερεά Ελλάδα, πέντε στην Πελοπόννησο, πέντε στην Κρήτη, τέσσερα στη Θεσσαλία, τρία στη Μακεδονία, τρία σε νησιά του Αιγαίου, δύο στην Ηπειρο, δύο σε νησιά του Ιουνίου και ένα στη Θράκη.

17χρονος παρέσυρε και εγκατέλειψε 16χρονο

Αναφορικά με τους νεκρούς, βάσει των ευρημάτων, πέντε ήταν άνδρες και τρεις γυναίκες εκ των οποίων οι τέσσερις ήταν πεζοί, οι τρεις οδηγοί μοτοσικλέτας και ο ένας οδηγός Ι.Χ. Σημειώνεται ότι στους νεκρούς συγκαταλέγεται και ένας ανήλικος 16χρονος οδηγός μοτοσικλέτας.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, που σημειώθηκε στα τέλη του περασμένου Ιουνίου, δράστης σύμφωνα με τον σύλλογο, ήταν ένας 17χρονος οδηγός νταλίκας. Ο 17χρονος αφού παραβίασε STOP παρέσυρε και τραυμάτισε θανάσιμα τον 16χρονο. Λίγη ώρα αργότερα, ο δράστης συνελήφθη μερικά χιλιόμετρα μακριά και αφέθηκε ελεύθερος με εντολή εισαγγελέα.

Ο οδηγός που χτύπησε πρώτος τη γυναίκα η οποία σκοτώθηκε μπροστά στα μάτια του συζύγου της στη Βούλα τον περασμένο Μάιο, εγκατέλειψε το σημείο, ενώ ο δεύτερος οδηγός τραυματίστηκε σοβαρά. Σύμφωνα με τον σύλλογο «STOP Τροχαία Εγκλήματα», οι αρχές εξετάζουν το ενδεχόμενο οι δύο οδηγοί να έκαναν κόντρες. 

Σε μια άλλη περίπτωση που σημειώθηκε στη Βούλα τον περασμένο Μάιο, μια γυναίκα σκοτώθηκε μπροστά στα μάτια του συζύγου της στη λεωφόρο Καραμανλή στο ύψος του Σουνίου. Ο οδηγός που τη χτύπησε πρώτος, εγκατέλειψε το σημείο, ενώ ο δεύτερος οδηγός τραυματίστηκε σοβαρά. Σύμφωνα με τον σύλλογο, οι αρχές εξετάζουν το ενδεχόμενο οι δύο οδηγοί να έκαναν κόντρες.

Αβοήθητος αφέθηκε και ένας 89χρονος στο ύψος της εισόδου του σταδίου Αργοστολίου στην Κεφαλονιά, τον περασμένο Ιανουάριο, όταν σύμφωνα με τον σύλλογο, 32χρονος οδηγός Ι.Χ. τον παρέσυρε και έπειτα τον εγκατέλειψε. Ο 89χρονος μεταφέρθηκε στο Γενικό Νοσοκομείο Κεφαλονιάς, όπου κατέληξε ύστερα από λίγες ώρες, ενώ ο δράστης ταυτοποιήθηκε και συνελήφθη. 

Αυτός δεν είναι όμως ο κανόνας, αφού σύμφωνα με τον σύλλογο, η πλειονότητα των συνολικά 48 δραστών εξακολουθεί να διαφεύγει τη σύλληψη. Πάντως, όπως αναφέρεται στην έρευνα, οι 41 εξ αυτών είναι οδηγοί Ι.Χ. ή ακόμη και βαρέων οχημάτων και οι υπόλοιποι επτά οδηγοί μοτοσικλέτας. Από τους 13 δράστες που συνελήφθησαν αργότερα, οι τέσσερις δεν είχαν άδεια οδήγησης, ενώ δύο βρέθηκαν υπό την επήρεια αλκοόλ.

«Φαινόμενο κυρίως των πόλεων»

Σύμφωνα με όσα δήλωσε στην «Κ» ο Γιώργος Κουβίδης, πρόεδρος του πανελλαδικού συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα» που έχουν συστήσει συγγενείς θυμάτων τροχαίων δυστυχημάτων, «τα στοιχεία προέρχονται από ανακοινώσεις της ΕΛ.ΑΣ. και των οικογενειών για αναζήτηση μαρτύρων, από καθημερινή παρακολούθηση ΜΜΕ όλων των νομών της χώρας και από αναφορές συγγενών θυμάτων στον σύλλογο. Δεδομένου όμως ότι δεν υπάρχει πουθενά μια σχετική πηγή ενημέρωσης, ο κατάλογος προφανώς είναι ελλιπής».

Ο σύλλογος είχε πραγματοποιήσει μια αντίστοιχη έρευνα για το πρώτο 5μηνο του 2020, όπου σύμφωνα με τον ίδιο, «τα αριθμητικά στοιχεία ήταν περίπου τα ίδια. Αυτή τη φορά όμως, εμβαθύναμε περισσότερο και είδαμε πράγματα που μας εντυπωσίασαν. Για παράδειγμα, το ότι τόσο μεγάλος αριθμός περιστατικών έχει συμβεί σε κατοικημένες περιοχές με θύματα πεζούς, θεμελιώνει ότι θα μπορούσαν να υπάρξουν κάποιες προτεραιότητες ώστε να αποτραπεί αυτό το φαινόμενο».

Είναι αδιανόητο ότι ακόμη δεν έχουν εντοπιστεί οι οδηγοί των δύο αυτοκινήτων που παρέσυραν τη 17χρονη στη λεωφόρο Αθηνών, επειδή δεν υπήρχαν κάμερες να καταγράφουν την κυκλοφορία. 

Μια άμεσα αποτρεπτική ενέργεια σύμφωνα με τον ίδιο, «θα ήταν η ύπαρξη καμερών, που θα είναι προσανατολισμένες στον δρόμο ώστε να εντοπίζονται οι δράστες από την πινακίδα του οχήματος. Αλλωστε, δεδομένου ότι το 78% των περιστατικών σημειώθηκαν σε κατοικημένες περιοχές, σημαίνει ότι πρόκειται κυρίως για φαινόμενο των πόλεων. Είναι αδιανόητο ότι ακόμη δεν έχουν εντοπιστεί οι οδηγοί των δύο αυτοκινήτων που χτύπησαν τη 17χρονη στη λεωφόρο Αθηνών επειδή δεν υπήρχαν κάμερες να καταγράφουν την κυκλοφορία».

Μάλιστα, όπως σχολίασε ο κ. Κουβίδης, «με καθυστέρηση δεκαετιών υπήρξε προσπάθεια από την Περιφέρεια Αττικής για την προμήθεια 388 καμερών. Το Ελεγκτικό Συνέδριο ακύρωσε τον διαγωνισμό, θεωρώντας τον υπερκοστολογημένο, όμως το ζήτημα πρέπει να λυθεί, επειδή αν δεν μπουν κάμερες σε όλες τις πόλεις, δεν μπορεί να υπάρξει αποτροπή του φαινομένου».

«Εμφανίζονται μετά από μέρες για να μην ανιχνευτούν αλκοόλ και ουσίες»

Προτεραιότητα, σύμφωνα με τον ίδιο, θα πρέπει να δοθεί και «στη θέσπιση του ορίου ταχύτητας των 30χλμ./ώρα στις κατοικημένες περιοχές, που θα μείωνε κατά πολύ την πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού. Και βέβαια, να σταματήσει η ατιμωρησία αυτών των ανθρώπων. Το άρθρο 43 του ΚΟΚ ορίζει την εγκατάλειψη θύματος στην άσφαλτο ως πλημμέλημα τιμωρούμενο με έξι μήνες φυλάκιση και έξι μήνες αφαίρεση της άδειας οδήγησης. Κι αυτό ενώ η υπόθεση θα χρειαστεί περίπου οκτώ χρόνια μέχρι να τελεσιδικήσει».

Ενας λόγος που αρκετοί από τους δράστες εγκαταλείπουν τα θύματά τους σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ότι «το αλκοόλ δεν μπορεί να εντοπιστεί ύστερα από 48 ώρες και οι ναρκωτικές ουσίες ύστερα από ένα μεγαλύτερο διάστημα. Οπότε πολλοί εμφανίζονται ύστερα από κάποιες ημέρες, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι δεν θα καταδικαστούν για κακούργημα, επειδή ήταν υπό την επήρεια αλκοόλ ή ουσιών μεγάλης ποσότητας».

Ενα περιστατικό που έχει εντυπωθεί στον κ. Κούβαρη συνέβη στα τέλη του 2023: «Ηρθε στον σύλλογο μια γυναίκα η μητέρα της οποίας σκοτώθηκε ένα πρωί στο κέντρο της Αθήνας, σε δρόμο με πυκνότατη κίνηση. Αφού ο οδηγός την παρέσυρε, βγήκε από το αυτοκίνητο. Ακόμη δεν ήξερε αν η γυναίκα ήταν νεκρή, αλλά την έσπρωξε με το πόδι του στην άκρη του δρόμου επειδή το σώμα της ήταν μπροστά στο αυτοκίνητό του. Παρά τις προσπάθειες του κόσμου να τον εμποδίσει, μπήκε στο αυτοκίνητό του και διέφυγε. Παρουσιάστηκε μόνος του ύστερα από λίγες ημέρες και αφέθηκε ελεύθερος με την άδεια οδήγησής του. Πώς αυτό συντελεί στο να αποτρέψει όποιον άλλον θελήσει στο μέλλον να κάνει κάτι αντίστοιχο;» 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT