Πεζός στην Ελλάδα: Ενα καθημερινό θρίλερ
πεζός-στην-ελλάδα-ενα-καθημερινό-θρίλ-563127289

Πεζός στην Ελλάδα: Ενα καθημερινό θρίλερ

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που παρέθεσε η ΕΛ.ΑΣ. στην «Κ» το πρώτο πεντάμηνο του 2024 συνολικά 653 πεζοί παρασύρθηκαν από Ι.Χ. στην επικράτεια. Εξ αυτών 27 βρήκαν τραγικό θάνατο

Εικονογράφηση: Michael Kirki
Ακούστε το άρθρο

Αν είσαι πεζός στην Ελλάδα, τότε είσαι ο πιο αδύναμος κρίκος. Δυστυχώς αυτό το συμπέρασμα δεν επιβεβαιώνεται μόνο από τις καθημερινές αναρτήσεις στον Τύπο για παρασύρσεις πεζών, και την εικόνα της αιμόφυρτης 17χρονης που χτυπήθηκε και εγκαταλείφθηκε στη λεωφόρο Αθηνών, αλλά και από τα στοιχεία που παρέθεσε η ΕΛ.ΑΣ. στην «Κ» σχετικά με τις παρασύρσεις πεζών από 1/1/2024 έως 30/5/2024 σε όλη την επικράτεια. 

Tο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα σε όλη την επικράτεια σημειώθηκαν 566 τροχαία όπου παρασύρθηκαν 653 πεζοί. Εξ αυτών 27 πεζοί έχασαν τη ζωή τους, 26 πεζοί τραυματίστηκαν βαριά και 600 ελαφριά. 

Μάλιστα η κατάσταση δεν φαίνεται να έχει βελτιωθεί καθώς και το 2022 μόνο στην Αθήνα 105 πεζοί τραυματίστηκαν θανάσιμα την ώρα που επιχειρούσαν να διασχίσουν κάποιο δρόμο της Αθήνας. Οι συνολικοί τραυματίες έφτασαν τους 1.578.

Προφίλ οδηγών και πεζών

Μιλώντας στην «Κ», ο Νικόλαος Ρήγας, αντιπρόεδρος στην Ενωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Αθήνας, ο οποίος υπηρετεί στην Τροχαία Αθηνών επιβεβαιώνει πως το τελευταίο χρονικό διάστημα υπάρχει αύξηση στις παρασύρσεις πεζών και στην Αττική. 

«Πρόσφατα είχαμε αυξημένες κλήσεις για παρασύρσεις πεζών στη Βουλιαγμένης, στου Παπάγου, στη Λεωφόρο Δημοκρατίας, στους Αγίους Αναργύρους, στην Καλλιθέα και στην Ποσειδώνος», σημειώνει.

Τονίζοντας πως οι περισσότεροι πεζοί που παρασύρονται από οδηγούς είναι υπερήλικες, παιδιά και νέοι, ο κ. Ρήγας σημειώνει πως στα μεγάλα αστικά κέντρα οι περισσότερες παρασύρσεις πεζών παρατηρούνται σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας και συγκεκριμένα σε σημεία που δεν υπάρχουν διαβάσεις πεζών ή υπάρχει διάβαση αλλά όχι φωτεινός σηματοδότης. 

Παρ’ ότι το κάθε τροχαίο διαφέρει στα σημεία, υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις με πολλές ομοιότητες οδηγώντας έτσι στην εξαγωγή κάποιων βασικών συμπερασμάτων τόσο για το πώς η απροσεξία των οδηγών μπορεί να οδηγήσει στον θάνατο όσο και για το πώς η υπερβολική σιγουριά των πεζών μπορεί να τους βάλει σε μεγάλο κίνδυνο. 

«Αυτό που δεν αντιλαμβάνονται πολλοί είναι πως αν ένα αυτοκίνητο εν κινήσει ακουμπήσει έναν πεζό, τότε μιλάμε αυτομάτως για τραυματισμό».

«Εχουν παρατηρηθεί αρκετά περιστατικά που ο οδηγός –συνήθως συνοδευόμενος από την παρέα του– οδηγεί σε κεντρική λεωφόρο με αυξημένη ταχύτητα και με τη μουσική δυνατά μην έχοντας στραμμένη την προσοχή του στην άσφαλτο. Επίσης έχουν καταγραφεί τροχαία όπου ο πεζός μιλάει στο κινητό διασχίζοντας τον δρόμο και δεν έχει αντίληψη της κυκλοφορίας», εξηγεί ο κ. Ρήγας. 

Πολλά τροχαία με παρασύρσεις πεζών έχουν παρατηρηθεί πρόσφατα και σε οδούς παράλληλα ή κάθετα στην Αχαρνών, την Πατησίων και τη Στρατηγού Καλάρη, κυρίως επειδή οι πεζοί δεν γίνονται ορατοί από τους οδηγούς εξαιτίας του πυκνού ή παράνομου παρκαρίσματος. 

«Αυτό που δεν αντιλαμβάνονται πολλοί είναι πως αν ένα αυτοκίνητο εν κινήσει ακουμπήσει έναν πεζό, τότε μιλάμε αυτομάτως για τραυματισμό», σχολιάζει ο κ. Ρήγας.

Χρόνια και ριζωμένα προβλήματα

Στην ερώτηση της «Κ» για τις αιτίες πίσω από τη σταθερή αύξηση τροχαίων με παράσυρση πεζών, ο Αθανάσιος Τσιάνος, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, αναφέρεται στις παθογένειες στις οδικές υποδομές τα τελευταία τουλάχιστον τρία χρόνια σημειώνοντας πως πλέον μιλάμε για χρόνια και ριζωμένα προβλήματα. 

Η οδική υποδομή ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα είναι προσανατολισμένη στην κίνηση των οχημάτων και όχι στους πεζούς.

Για τον ίδιο, όλα ξεκινούν από το γεγονός πως η οδική υποδομή ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα είναι προσανατολισμένη στην κίνηση των οχημάτων και όχι στους πεζούς. Παραδείγματα όπως η κακή συντήρηση πεζοδρομίων, οι ανεπαρκείς διαβάσεις, η έλλειψη φωτεινών σημάτων και η υπερβολική ταχύτητα είναι παράγοντες που έχει αναφέρει δεκάδες φορές αλλά, όπως λέει, αυτή είναι η πραγματικότητα.

«Η Πολιτεία δίνει βάση σε νέες υποδομές και όχι στη συντήρηση του υπάρχοντος δικτύου. Επίσης μεγάλο ρόλο παίζει το γεγονός πως η Ελλάδα έχει έναν από τους πιο κακοσυντηρημένους στόλους οχημάτων στην Ε.Ε., καθώς σε ένα παραμελημένο αυτοκίνητο όχι μόνο αυξάνεται το μήκος φρεναρίσματος σε περίπτωση τροχαίου, αλλά δεν υπάρχει και κάποια ειδοποίηση απόσπασης προσοχής», εξηγεί ο ίδιος. 

Ενας ΚΟΚ δεν αρκεί

Ρωτώντας τους δύο ειδικούς τους για το πού πρέπει οι αρμόδιες υπηρεσίες να στοχεύσουν σε συνδυασμό με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που προβλέπει τη μείωση της ταχύτητας στα αστικά κέντρα από τα 50 στα 30 χλμ./ώρα, οι απαντήσεις τους αναδεικνύουν και την πολυπλοκότητα του προβλήματος. 

Η άμεση τοποθέτηση μίας πινακίδας «STOP» εκεί που εννοείται ή η μετακίνηση μίας διάβασης που είναι πάνω στη στροφή μπορεί να σώσει ζωές. 

«Εκτός από τις αλλαγές που φέρνει ο νέος ΚΟΚ είναι επιτακτική ανάγκη η εκπόνηση μελετών οδικής ασφάλειας ανά τακτά χρονικά διαστήματα στους δήμους και τις περιφέρειες, ώστε να γίνονται τροποποιήσεις όπου χρειάζεται στις οδικές αρτηρίες», εξηγεί ο κ. Τσιάνος τονίζοντας πως η άμεση τοποθέτηση μίας πινακίδας «STOP» εκεί που εννοείται ή η μετακίνηση μίας διάβασης που είναι πάνω στη στροφή μπορεί να σώσει ζωές. 

Από την πλευρά του ο κ. Ρήγας επιμένει πως όλα αρχίζουν και τελειώνουν στην έλλειψη κυκλοφοριακής αγωγής, τονίζοντας πως είναι καίριας σημασίας να μπει στα σχολεία σχετικό μάθημα, καθώς στο μέλλον μπορεί να μη γίνουν όλοι μαθηματικοί και φιλόλογοι, αλλά σίγουρα οι περισσότεροι θα γίνουν οδηγοί.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT