Μια τολμηρή πρόταση για την Αθήνα βρίσκεται εδώ και κάποιες μέρες στο γραφείο του δημάρχου Αθηναίων Χάρη Δούκα. Πρόκειται για μια ιδέα ανακούφισης της πλατείας Συντάγματος από τα αυτοκίνητα. Ως γνωστόν, μέχρι σήμερα, οι επιβάτες του μετρό –πολλοί εκ των οποίων επισκέπτες– που φτάνουν στο Σύνταγμα και θέλουν να κινηθούν προς την οδό Ερμού ή την οδό Μητροπόλεως, περιμένουν το φανάρι και συνήθως τρέχουν προς το απέναντι πεζοδρόμιο πριν προλάβουν τα αυτοκίνητα να βάλουν εκ νέου μπρος. Μήπως υπάρχει κι άλλος τρόπος;
Ο έμπειρος αρχιτέκτονας Δημήτρης Κονταργύρης, ο οποίος επεξεργάζεται την ιδέα εδώ και μία δεκαετία πιστεύει βαθιά πως ναι. «Τα έργα εξωραϊσμού που έλαβαν χώρα στην κάτω πλατεία Συντάγματος πριν από τρία χρόνια ευπρέπισαν κάπως την περιοχή, αλλά η “μεγάλη εικόνα” της πλατείας έμεινε και θα μείνει αναλλοίωτη όσο ο ωραίος αυτός χώρος θα συνεχίζει να διεμβολίζεται καθημερινά από τη θορυβώδη διέλευση χιλιάδων οχημάτων», λέει στην «Κ». Σήμερα όλα τα οχήματα που κινούνται από τη Σταδίου και τη Βασ. Σοφίας προς το Ολυμπιείον ακολουθούν την ίδια διαδρομή: κάτω πλατεία Συντάγματος – Φιλελλήνων – Αμαλίας. Οι τροποποιημένες διαδρομές που προτείνονται:
• Από Σταδίου προς Ολυμπιείον: Σταδίου – αριστερά στη Γεωργίου Α΄ – δεξιά στην Αμαλίας – δεξιά στην Οθωνος – αριστερά στη Φιλελλήνων.
• Από Βασ. Σοφίας προς Ολυμπιείον: Βασ. Σοφίας – αριστερά προς Αμαλίας – δεξιά προς Οθωνος – αριστερά προς Φιλελλήνων.
• Στην κάτω πλατεία Συντάγματος θα παραμείνει μόνο η σημερινή λεωφορειολωρίδα για τη διέλευση των ΜΜΜ.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η προτεινόμενη παρακαμπτήρια διαδρομή Σταδίου – Ολυμπιείον συγκρίνεται με την ισχύουσα παρακαμπτήρια διαδρομή οδός Πειραιώς προς οδό 3ης Σεπτεμβρίου.
Η πρόταση βρίσκεται στο γραφείο του δημάρχου Αθηναίων και την υπογράφει ο αρχιτέκτονας Δημήτρης Κονταργύρης.
Για να εξυπηρετηθεί το σχέδιο θα πρέπει να γίνουν και οι εξής παρεμβάσεις:
• Ο βραχίονας της οδού Γεωργίου Α΄ να έχει δύο λωρίδες ανόδου και δύο καθόδου (για την εξυπηρέτηση των οχημάτων που έρχονται από Σταδίου αλλά και για την πορεία προς την Καρ. Σερβίας).
• Ο βραχίονας της οδού Αμαλίας επίσης πρέπει να διαθέτει τρεις λωρίδες προς την Οθωνος (αφού θα εξυπηρετεί τις αντίστοιχες τρεις κυκλοφοριακές λωρίδες που διατρέχουν σήμερα την κάτω πλατεία Συντάγματος).
• Ο βραχίονας της οδού Οθωνος θα πρέπει επίσης να διαθέτει λωρίδες ανόδου και καθόδου (με κατεύθυνση προς Αμαλίας για την εξυπηρέτηση της λεωφορειολωρίδας που παραμένει στην κάτω πλατεία Συντάγματος και την εξυπηρέτηση των οχημάτων που έρχονται από την Αμαλίας).
«Με τις παρεμβάσεις αυτές θα απαλλαγεί η κάτω πλατεία Συντάγματος από τη διέλευση όλων των τροχοφόρων –πλην ΜΜΜ– και θα συνδεθεί επιτέλους, χωρίς εμπόδια, η πεζοδρομημένη Ερμού με τον χώρο της πλατείας», λέει ο κ. Κονταργύρης. «Δεν έχει καταλάβει ο κόσμος την αλλαγή στην πλατεία».
Την αρχική πρόταση συνυπέγραφε ο αείμνηστος πολεοδόμος Θανάσης Αραβαντινός, ενώ είχε περάσει από τη βάσανο της κριτικής και του ελέγχου του πολιτικού μηχανικού και συγκοινωνιολόγου Νικόλαου Βόσκογλου. «Είχαμε τότε υποβάλει την πρόταση στον δήμο, αλλά δεν υπήρξε καμία ανταπόκριση», λέει ο κ. Βόσκογλου στην «Κ». «Για την ιστορία, είχαμε εξετάσει και την πιθανότητα υπογειοποίησης του δρόμου αλλά η λύση αυτή απορρίφθηκε γιατί υπήρχε θέμα τόσο με αγωγό ομβρίων όσο και με το μετρό, με αποτέλεσμα να έπρεπε να κατέβουμε πολύ χαμηλά». Είναι δύσκολο σε μια μεγαλούπολη όπως η Αθήνα να γίνουν τέτοιες παρεμβάσεις; «Οι δημόσιες υπηρεσίες δεν έχουν το κατάλληλο προσωπικό να αξιολογήσουν τέτοιας μεγάλης κλίμακας επεμβάσεις», λέει ο ίδιος. «Από εκεί και πέρα πολύ συχνά η μπάλα πάει στους πανεπιστημιακούς που ως θεωρητικοί κάνουν διάφορες… πατάτες. Δύσκολα βάζει πάντως κανείς το κεφάλι του στη λαιμητόμο».
Οπως διευκρινίζει ο κ. Κονταργύρης στην «Κ», η πρόταση της πεζοδρόμησης της κάτω πλατείας Συντάγματος αποτελεί μέρος ενός μεγαλύτερου σχεδίου και συγκεκριμένα ενός σχεδίου που προβλέπει τη μελλοντική διαμόρφωση ενός αστικού περιπάτου μήκους περίπου 1,5 χλμ. από την Ομόνοια ώς το Ζάππειο μέσω της πεζοδρόμησης σε βάθος χρόνου της οδού Σταδίου, της κάτω πλατείας Συντάγματος και της οδού Φιλελλήνων. Η πρόταση αυτή έχει υποβληθεί στο πρωτόκολλο του δημάρχου με αριθμό 77032/22.3.2024. «Μετά όμως την παρατεταμένη αναστάτωση του κέντρου της Αθήνας από τον Μεγάλο Περίπατο είναι προφανές ότι μια νέα αναστάτωση του κέντρου από την υλοποίηση της συνολικής αυτής πρότασης σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή από τους Αθηναίους».