φως-στα-άδυτα-του-κηφισού-563193127

Φως στα άδυτα του Κηφισού

Οι ζημιές που αποκαλύπτονται με τον καθαρισμό του κλειστού τμήματος

Γιώργος Λιάλιος

«Φως» στα άδυτα του Κηφισού, εκεί όπου ο ποταμός έχει μετατραπεί σε κλειστό αγωγό, ρίχνει για πρώτη φορά έπειτα από δεκαετίες η περιφέρεια. Η επιχείρηση καθαρισμού των 8,6 χλμ. του κλειστού τμήματος συναντάει πλήθος δυσκολιών, όχι μόνο λόγω της συσσώρευσης φερτών υλικών, σκουπιδιών και μπάζων, αλλά και εξαιτίας της ύπαρξης στάσιμων νερών.

Με τον καθαρισμό του κλειστού τμήματος αποκαλύπτονται και πολλές ζημιές, η επισκευή των οποίων αποτελεί δυσεπίλυτο γρίφο.

Πριν από ένα έτος, μια ομάδα σπηλαιολόγων είχε επισκεφθεί την υπόγεια κοίτη του Κηφισού. Οι εικόνες και οι περιγραφές της κατάστασης έδειξαν ότι υπήρξε ανάγκη για άμεση επέμβαση, τόσο για τον καθαρισμό όσο και για τον έλεγχο της στατικότητας του κλειστού αγωγού (επί του οποίου διέρχεται η λεωφόρος Κηφισού, δηλαδή χιλιάδες αυτοκίνητα σε καθημερινή βάση).

Η Περιφέρεια Αττικής προσέλαβε αρχικά εμπειρογνώμονες και στη συνέχεια κήρυξε το υπόγειο τμήμα σε «κατάσταση ειδικής κινητοποίησης πολιτικής προστασίας».

Την 1η Αυγούστου η Περιφέρεια Αττικής υπέγραψε σύμβαση προϋπολογισμού 1,24 εκατ. ευρώ με τεχνική εταιρεία (ΦΡΑΤΕΚ Α.Ε.) για τον καθαρισμό του κλειστού τμήματος εντός τριών μηνών. Η σύμβαση περιλαμβάνει την απομάκρυνση απορριμμάτων, μπάζων και βλάστησης από την κοίτη, την απομάκρυνση μπάζων και απορριμμάτων από όλο το «κλειστό» τμήμα ώστε να μην εμποδίζουν τη ροή των υδάτων και την καταγραφή των σημείων όπου διαπιστώνονται ζημιές.

Οπως ανακοίνωσε χθες η Περιφέρεια Αττικής, η κατάσταση την οποία συνάντησαν τα συνεργεία ήταν τραγική. «Ο καθαρισμός πραγματοποιείται υπό εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, λόγω απουσίας επαρκούς αερισμού, έλλειψης φωτισμού που καθιστά επιβεβλημένη τη χρήση γεννητριών και προβολέων, χρήσης ειδικού εξοπλισμού μέσων ατομικής προστασίας λόγω ύπαρξης πολύ μεγάλου αριθμού εντόμων και βουρκώδους υποστρώματος, χρήσης ερπυστριοφόρων μηχανημάτων για την πρόσβαση στο εσωτερικό του αγωγού, καθώς και υδραυλικών σφυρών για την κατάτμηση μεγάλων κομματιών σκυροδέματος που έχουν καταπέσει από την οροφή και τα πλαϊνά τοιχώματα», αναφέρει. «Το κυριότερο πρόβλημα, όμως, αφορά την ύπαρξη νερού εντός του κλειστού τμήματος του αγωγού, σε σημαντικό ύψος. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια αυτοψίας που πραγματοποιήθηκε στις αρχές Αυγούστου, η πρόσβαση, ξεκινώντας από την οδό Αγίας Αννης, στο ύψος της περιοχής του Αγίου Ιωάννη Ρέντη, ήταν δυνατή μόνο για μήκος περίπου δύο χιλιομέτρων, καθώς το ύψος του νερού έφτανε τα 80 εκατοστά».

Φως στα άδυτα του Κηφισού-1
Η συσσώρευση φερτών υλικών, απορριμμάτων και μπάζων, σε συνδυασμό με την ύπαρξη στάσιμων νερών, κάνουν τη δουλειά των συνεργείων δύσκολη στην υπόγεια κοίτη του Κηφισού. Η Περιφέρεια Αττικής εξετάζει το ενδεχόμενο να υπάρχει μια μόνιμη εργολαβία καθαρισμού κάθε χρόνο τέτοια εποχή.

«Τα πλακοσκεπή τμήματα του Κηφισού ποταμού είχαν αφεθεί εδώ και δεκαετίες χωρίς καμιά συντήρηση. Ο καθαρισμός τους είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη άσκηση, καθώς υπάρχουν θέματα ασφαλείας. Κάθε ημέρα πρέπει είμαστε σε επιφυλακή, γιατί σε περίπτωση βροχής οι άνθρωποι και τα μηχανήματα θα πρέπει να έχουν απομακρυνθεί», λέει στην «Κ» ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς. «Οι ποσότητες των σκουπιδιών, των φερτών υλικών που “κατεβάζει” ο Κηφισός και των μπάζων είναι πολύ μεγάλες. Οπως διαπιστώθηκε, σε αρκετά σημεία είχαν σφηνώσει και περιόριζαν τη διατομή, κάτι που σε μια μεγάλη νεροποντή μπορεί να αποδειχθεί πολύ επικίνδυνο. Τώρα εξετάζουμε μήπως πρέπει να υπάρχει μια μόνιμη εργολαβία καθαρισμού, κάθε χρόνο τέτοια εποχή».

«Τα πλακοσκεπή τμήματα είχαν αφεθεί εδώ και δεκαετίες χωρίς συντήρηση. Είμαστε σε επιφυλακή, γιατί σε περίπτωση βροχής οι άνθρωποι και τα μηχανήματα θα πρέπει να έχουν απομακρυνθεί», λέει στην «Κ» ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς.

Το κυριότερο πρόβλημα που καλείται τώρα να επιλύσει η περιφέρεια είναι η εκτίμηση των ζημιών που διαπιστώνονται και η επισκευή τους. «Ζήτησα να οριστεί μια ομάδα με μηχανικούς διαφόρων ειδικοτήτων της περιφέρειας και να επισκεφθεί τα σημεία που θα μας υποδείξει ο εργολάβος. Αν χρειαστεί, θα ζητήσουμε και τη βοήθεια ειδικών εμπειρογνωμόνων. Την επόμενη εβδομάδα θα πραγματοποιηθεί σύσκεψη προκειμένου να εξεταστούν οι πιθανοί τρόποι επισκευής. Είναι μια δύσκολη εξίσωση γιατί δεν είμαστε ακόμη σε θέση να γνωρίζουμε πόσο σοβαρά είναι τα τεχνικά προβλήματα που υπάρχουν».

Διευθετήσεις

Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη διευθέτηση του Κηφισού από τις εκβολές του μέχρι την οδό Πειραιώς έγινε μετά τις πλημμύρες του 1890 στο Νέο Φάληρο. Η διευθέτηση συμπληρώθηκε μέχρι το 1964 στο τμήμα από την Πειραιώς μέχρι τις Τρεις Γέφυρες.

Το 1970 κατασκευάστηκε το πρώτο έργο εκβολής στη θάλασσα, ενώ τις δεκαετίες του 1980 και του 1990 και μέχρι τις αρχές του 2000 κατασκευάζονται με διάφορες εργολαβίες τα έργα αναδιευθέτησης στο τμήμα από την Αγίας Αννης μέχρι τις Τρεις Γέφυρες, στο πλαίσιο έργων οδοποιίας για την κατασκευή της λεωφόρου Κηφισού στη σημερινή της μορφή.

Τέλος, τη διετία 2002-2004, στο πλαίσιο των ολυμπιακών έργων και της ολοκλήρωσης της λεωφόρου Κηφισού, κατασκευάζονται τα έργα αναδιευθέτησης στο τελικό τμήμα, σε μήκος περίπου 3 χλμ.

Κεντρική φωτό: Η συσσώρευση φερτών υλικών, απορριμμάτων και μπάζων, σε συνδυασμό με την ύπαρξη στάσιμων νερών, κάνει τη δουλειά των συνεργείων που έχει επιστρατεύσει η Περιφέρεια Αττικής δύσκολη στην υπόγεια κοίτη του Κηφισού. 

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT