Σιδηρόδρομος: Γιατί «φυτρώνουν» δέντρα στις ράγες;
σιδηρόδρομος-γιατί-φυτρώνουν-δέντ-563224339

Σιδηρόδρομος: Γιατί «φυτρώνουν» δέντρα στις ράγες;

Η ασυνεννοησία μεταξύ ΟΣΕ και δασαρχείων και το πρόσφατο ατύχημα κοντά στις Αφίδνες

Δέσποινα Κόντη

«Εγώ έχω ξεκινήσει, σταμάτα!». Αυτή ήταν η φράση, όπως υποστηρίζουν οι μηχανοδηγοί, που απέτρεψε την Παρασκευή το πρωί τα χειρότερα όταν, από λάθος του σταθμάρχη του ΣΚΑ, δύο αμαξοστοιχίες από αντίθετες κατευθύνσεις φέρεται να κινούνταν σε σημείο όπου η σιδηροδρομική γραμμή γινόταν μονή.

Το περιστατικό προκάλεσε «τρόμο», ένα χρόνο και επτά μήνες μετά την τραγωδία των Τεμπών, όταν δύο τρένα βρέθηκαν να κινούνται στην ίδια γραμμή, με συνέπεια τον θάνατο 57 ανθρώπων.

Ο Οργανισμός ανακοίνωσε τη σύσταση νέας διεύθυνσης με αποστολή την υλοποίηση των έργων καθαρισμού της βλάστησης κατά μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου.

Τα διαδοχικά συμβάντα στον σιδηρόδρομο δείχνουν πως οι παθογένειες του κατ’ άλλα «πράσινου» μέσου μεταφοράς ακόμη δεν έχουν αντιμετωπιστεί.

Υστερα από την παρ’ ολίγον μετωπική σύγκρουση δύο συρμών του προαστιακού το πρωί της Παρασκευής, την επόμενη ημέρα από τύχη δεν προκλήθηκε τραυματισμός επιβατών ή προσωπικού της Hellenic Train από πτώση δέντρου στις γραμμές. Η 1531 αμαξοστοιχία από Χαλκίδα προς Αθήνα προσέκρουσε σε δέντρο που είχε γείρει στις γραμμές αλλά και στα καλώδια ηλεκτροδότησης μεταξύ των σταθμών Σφενδάλης και Αφιδνών.

«Μέσα στο 2024 έχουν σημειωθεί 4 τέτοια περιστατικά. Τρία σημειώθηκαν τους πρώτους 3 μήνες», λέει στην «Κ» ο Αλέξανδρος Ιορδανίδης, μηχανοδηγός και μέλος της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Eλξης. «Στο κομμάτι προς τους πρόποδες της Πάρνηθας, μεταξύ Οινόης και Αχαρνών, εξαιτίας και των πυρκαγιών υπάρχουν καμένοι κορμοί δέντρων που δεν έχουν κοπεί από την αρμόδια υπηρεσία. Δεν έχει λάβει κανείς αυτή την απόφαση και εμείς τα “τρώμε” στο κεφάλι μας», καταγγέλλει ο ίδιος. Οπως φαίνεται, ο κορμός του δέντρου «μπήκε» στην καμπίνα μηχανοδήγησης.

«Η γραμμή εκεί έχει καμπύλες και στροφές, ο μηχανοδηγός δεν έχει ορατότητα και είδε το πεσμένο δέντρο τελευταία στιγμή. Σε τόσο μικρή απόσταση, είναι αδύνατο να σταματήσει η αμαξοστοιχία», εξηγεί.

Βέβαια, αν και τα παραπάνω είναι εδώ και χρόνια γνωστά, ο ΟΣΕ ενεργεί με καθυστέρηση. Πόσο μάλλον που το ζήτημα περιπλέκεται, αφού υπάρχει σύγχυση και ασυνεννοησία ως προς διαδικαστικό που ακολουθείται για την κοπή των δέντρων, μεταξύ του ΟΣΕ αλλά και των δασαρχείων.

Ο ΟΣΕ ισχυρίζεται πως αποφάσισε να επισπεύσει τη λήψη άμεσων μέτρων «που είχε ήδη σχεδιάσει», ώστε οι εργασίες κοπής δέντρων να επιταχυνθούν και να μην υπάρχουν κωλυσιεργίες. Ετσι, ο πρόεδρός του Γιάννος Γραμματίδης ανακοίνωσε τη σύσταση νέας διεύθυνσης στον οργανισμό με αποστολή τον σχεδιασμό, τις διαδικασίες και την υλοποίηση των έργων καθαρισμού της βλάστησης και της κοπής δέντρων κατά μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.

«Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα το έργο των καθαρισμών και της κοπής δέντρων ανήκε στην αρμοδιότητα της διεύθυνσης γραμμής. Κατά συνέπεια, με αυτή την απόφαση πετυχαίνουμε την αυτονόμηση με στόχο την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας, αναφέρει ο ΟΣΕ.

Κατά πληροφορίες, αναμένονται προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού που θα στελεχώσουν τη νέα διεύθυνση.

Σιδηρόδρομος: Γιατί «φυτρώνουν» δέντρα στις ράγες;-1

Στο μεταξύ, από τον ΟΣΕ υποστηρίζουν πως το τελευταίο χρόνο έχει δαπανηθεί 1,2 εκατ. ευρώ για κοπή δέντρων σε όλο το δίκτυο, ενώ ακόμη αναμένεται να υπογραφούν οι συμβάσεις ύψους 5,8 εκατ. ευρώ για κοπές δέντρων σε Βόρεια και Νότια Ελλάδα. «Μέχρι και την Οινόη έχουν κοπεί 1.500 δέντρα, ενώ έχουν μαρκαριστεί 2.000 συνολικά. Aρα πρέπει να κοπούν ακόμη 500 δέντρα», λένε από τον ΟΣΕ. Το μπαλάκι ωστόσο για τις διαδικασίες περιορισμού της βλάστησης πετάει ο Οργανισμός στα δασαρχεία, με τον κ. Γραμματίδη να ισχυρίζεται (ΑΝΤ1) πως «ζητήσαμε κατ’ επανάληψιν με διαβήματα προς το αρμόδιο δασαρχείο άδεια να κόψουμε δέντρα από την περιοχή Μενιδίου». «Πρόκειται περί πολλών διαβημάτων, τα οποία είναι άκαρπα αυτή τη στιγμή».

Την άποψη αυτή δεν συμμερίζεται η Γενική Γραμματεία Δασών. Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Ευστάθιο Σταθόπουλο, εδώ και 45 χρόνια, νόμος προβλέπει πως ο ΟΣΕ μπορεί να υλοτομεί 10 μέτρα εκατέρωθεν της γραμμής, με απλή ενημέρωση προς τη δασική υπηρεσία, χωρίς να χρειάζεται κάποια έγκριση. «Το 2023 και σε μικρότερο βαθμό το 2024, από αυτοψία της δικής μας υπηρεσίας αποδεικνύεται πως δούλεψε εργολαβία του ΟΣΕ στην επίμαχη περιοχή», δήλωσε στην «Κ». Oπως αναφέρει, κατόπιν και εξέτασης των δασαρχείων (Χαλκίδα, Πεντέλη, Καπανδρίτι) κοντά στο επίμαχο σημείο της πτώσης του δέντρου, δεν εντοπίστηκε κάποιο αίτημα του ΟΣΕ για κοπή δέντρων από τα δασαρχεία που να μην απαντήθηκε. Ο ΟΣΕ, όμως, ισχυρίζεται ότι στην επίμαχη ζώνη όπου έγινε η πτώση του δέντρου, εργάτες πήγαν να κόψουν τα δέντρα αλλά τους πήγαν πρόσφατα αυτόφωρο.

«Παράθυρο» για χρονική παράταση

Από την πλευρά του, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ (Εθνικός Οργανισμός Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων) ενώ σε χθεσινή του συνεδρίαση έδωσε αυστηρή προθεσμία στον ΟΣΕ σε συνεργασία με τους αρμόδιους κρατικούς φορείς να προβούν σε άμεσο καθαρισμό της γραμμής από τα δέντρα το αργότερο έως τις 31/10/2024, μία μέρα μετά (17/09) αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο παράτασης του χρονοδιαγράμματος καθαρισμού.

Μάλιστα, αναφέρει πως «σε συνέχεια επικοινωνίας με τον ΟΣΕ αποφασίστηκε να προγραμματιστεί την επόμενη εβδομάδα συνάντηση στην έδρα του ΟΣΕ, στην οποία θα τεθεί επί τάπητος το ζήτημα και θα αποφασιστεί η παράταση του χρονοδιαγράμματος καθαρισμού, ο οποίος δεν θα μπορεί να έχει ολοκληρωθεί στην αυστηρή και πολύ σύντομη προθεσμία που δόθηκε έως 31 Οκτωβρίου 2024».

Παράλληλα, ξεκαθαρίζει πως η σύσταση που εξέδωσε το συμβούλιο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν αποτελεί μομφή στον ΟΣΕ αλλά απευθύνεται σε όλους τους αρμόδιους φορείς και “δεν υποδηλώνει υπαιτιότητα του ΟΣΕ για την σημερινή κατάσταση».

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT