Πολεμικό κλίμα με φόντο τα διαδοχικά λάθη στις ράγες

Πολεμικό κλίμα με φόντο τα διαδοχικά λάθη στις ράγες

Στις 9 Οκτωβρίου συρμός του προαστιακού οδηγήθηκε σε γραμμή του μετρό, συμβάν που αποδίδεται από τις εταιρείες σε λάθη του προσωπικού

3' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Λάθος εντολές, παραβιάσεις φωτοσημάτων από μηχανοδηγούς, ασυνεννοησία μεταξύ του προσωπικού ΟΣΕHellenic Train για τη σωστή κίνηση των συρμών. Πρόκειται για σφάλματα των εμπλεκομένων του σιδηροδρόμου, ήτοι μηχανοδηγών και σταθμαρχών, τα οποία, 20 μήνες μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, δείχνουν να επαναλαμβάνονται στο δίκτυο και μάλιστα όχι σπάνια. Σε αυτά τα προβλήματα προστίθεται και το πολεμικό κλίμα μεταξύ εργαζομένων και διοικήσεων, όπως στην περίπτωση των μηχανοδηγών και της Hellenic Train, γεγονός που επιδεινώνει την κατάσταση.

Το πρόσφατο συμβάν στις 9 Οκτωβρίου όπου ο προαστιακός (Κάντζα – Ανω Λιόσια) οδηγήθηκε σε λάθος γραμμή, σε αυτήν του μετρό στην περιοχή της Δουκίσσης Πλακεντίας, αποδίδεται από τις εταιρείες σε λάθη του προσωπικού παρά το γεγονός πως αυτή τη φορά τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης λειτουργούσαν κανονικά. Το συμβάν είναι αποκαλυπτικό των κενών στην εκπαίδευση του προσωπικού, και της έλλειψης επαγγελματισμού σε αρκετές περιπτώσεις, ζητήματα που στοιχειώνουν τον σιδηρόδρομο και παραμένουν ακόμη άλυτα.

Σήμερα στον οργανισμό, όπως αναφέρουν πληροφορίες, απασχολούνται μόλις 172 σταθμάρχες, εκ των οποίων 106 είναι μόνιμοι και 66 με μπλοκάκι. Πηγές από τον ΟΣΕ λένε πως δεν έχουν προσληφθεί ακόμη οι 90 εργαζόμενοι (σταθμάρχες, κλειδούχοι κ.ά.) από την προκήρυξη του 2022, με αποτέλεσμα να απασχολούνται άτομα με ετήσιες ή εξαμηνιαίες συμβάσεις. Συνολικά, η εκπαίδευση του προσωπικού διαρκεί 6-8 μήνες και πραγματοποιείται από 4 εκπαιδευτές. Ωστόσο άνθρωποι με γνώση αποδίδουν τα κενά στην εκπαίδευση των εργαζομένων, στη μικρότερη εμπειρία των νέων εκπαιδευτών και στο γεγονός πως δεν υπάρχει η δυνατότητα να συνεισφέρουν έμπειρα στελέχη που έχουν συνταξιοδοτηθεί από τον ΟΣΕ στην καλύτερη προετοιμασία του προσωπικού.

Υπενθυμίζεται πως αλληλουχία λαθών και παραλείψεων από τον σταθμάρχη Λάρισας αλλά και τον μηχανοδηγό του μοιραίου Intercity το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, είχε εντοπίσει και το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για τα Τέμπη, ενώ η ΡΑΣ είχε εν-δείξεις για κενά στην εκπαίδευση των σταθμαρχών-κλειδούχων το 2022.

Τι συνέβη όμως στις 9 Οκτωβρίου 2024; Οι μηχανοδηγοί, μέσω της ΠΕΠΕ (Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης) κατήγγειλαν πως ο συρμός 4245 αναγκάστηκε σε οπισθοπορία στη γραμμή του προαστιακού της Αθήνας καθώς είχε λάβει εντολή από τον σταθμάρχη να εισέλθει σε λάθος γραμμή και συγκεκριμένα σε αυτήν του μετρό στην περιοχή της Δουκίσσης Πλακεντίας. Με επιστολή τους προς τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων αλλά και τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ (Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων), οι μηχανοδηγοί ζητούν την άμεση διερεύνηση του συμβάντος αλλά και την αποστολή του πορίσματος, στρέφοντας παράλληλα τα βέλη τους κατά της Hellenic Train, που, κατά τους ίδιους, συστηματικά αρνείται να κοινοποιεί στο σωματείο τα εσωτερικά πορίσματα.

«Δεν θα σφήνωνε»

Ο ΟΣΕ αναγνωρίζει πως η διαδρομή οφείλεται σε λάθος του ρυθμιστή κυκλοφορίας του ΣΚΑ, σπεύδοντας ωστόσο να αποδώσει ευθύνες και στους μηχανοδηγούς της αμαξοστοιχίας. «Ο μηχανοδηγός του προαστιακού αν και είδε τα 2 φωτοσήματα των οποίων οι ενδείξεις τον προειδοποιούσαν για την είσοδο του συρμού στις γραμμές του μετρό, εντούτοις τα παραβίασε και τα δύο και αφού τα προσπέρασε σταμάτησε και επικοινώνησε με το ΣΚΑ». Επειδή με την εντολή αυτή ο συρμός κατευθυνόταν στο υπόγειο δίκτυο του μετρό, ο ΟΣΕ υποστηρίζει πως τόσο οι συρμοί του προαστιακού όσο και του μετρό έχουν το ίδιο διαλειτουργικό περιτύπωμα, άρα «ακόμη και εάν ο συρμός εισερχόταν στη γραμμή του μετρό δεν θα σφήνωνε στη σήραγγα».

Η Hellenic Train αλλά και ο ΟΣΕ έθεσαν σε διαθεσιμότητα το προσωπικό που εμπλέκεται στο περιστατικό, ήτοι τον ρυθμιστή κυκλοφορίας αλλά και τους μηχανοδηγούς. Ωστόσο, αυτό πυροδότησε νέα κόντρα μεταξύ της διοίκησης της Hellenic Train και των μηχανοδηγών. Οι τελευταίοι σε ανακοίνωσή τους αναφέρουν πως η εταιρεία «για άλλη μία φορά επιρρίπτει ευθύνες στους μηχανοδηγούς», υποστηρίζοντας πως «αυτοί που θα έπρεπε να είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα είναι οι διοικούντες της ΗΤ και όχι οι εργαζόμενοι». Μάλιστα τονίζουν πως «η Hellenic Τrain γνωρίζει καλά ότι ο μηχανοδηγός είχε ανοιχτή ένδειξη εισόδου στη γραμμή του μετρό και σταμάτησε πριν εισέλθει σε αυτήν και ενώ καλούσε επανειλημμένως τον σταθμάρχη του ΣΚΑ».

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT