SOS δήμων για τον Κηφισό

Οι δήμαρχοι των περιοχών πέριξ του ποταμού κρούουν τον κώδωνα για τον κίνδυνο πλημμύρας

3' 59" χρόνος ανάγνωσης

Την ανησυχία τους για το ενδεχόμενο να μην «αντέξει» ο Κηφισός μια μεγάλη βροχόπτωση εκφράζουν οι δήμαρχοι των παρακηφισίων περιοχών. Τη στάση τους ενισχύει έκθεση του ΕΜΠ, σύμφωνα με την οποία στην πιο ευάλωτη σε πλημμύρα ζώνη, στο νότιο τμήμα του Κηφισού, κατοικούν περίπου 250.000 άνθρωποι και βρίσκονται εκατοντάδες σημαντικές υποδομές. Χαρακτηριστικό είναι ότι η Περιφέρεια Αττικής δεν επιτρέπει πλέον τη σύνδεση νέων δικτύων ομβρίων με τον Κηφισό και τον Ιλισό, καθώς θεωρούνται ότι έχουν υπερβεί το όριό τους.

Η συζήτηση με θέμα «Κηφισός ώρα μηδέν» διοργανώθηκε χθες από τον Δήμο Νίκαιας – Ρέντη, με την επιστημονική στήριξη του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος της Σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ. «Οι αστικές υποδομές είναι σχεδιασμένες και κατασκευασμένες σε άλλες εποχές, με πολύ πιο ήπιο κλίμα και δεν επαρκούν για να εξασφαλίσουν τους κατοίκους, τα κτίρια, τους δημόσιους χώρους», ανέφερε ο δήμαρχος Νίκαιας – Ρέντη Κωνσταντίνος Μαραγκάκης. «Επιπλέον, καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε προβλήματα όπως η ρύπανση, η παραβατικότητα και η ανεξέλεγκτη δόμηση», ανέφερε, σημειώνοντας ότι επιχειρήσεις κατά μήκος της λεωφόρου Κηφισού απορρίπτουν βιομηχανικά απόβλητα στο ποτάμι. Η μελέτη, χρηματοδότηση και υλοποίηση νέων αντιπλημμυρικών έργων, σε συνδυασμό με λύσεις αποθήκευσης και αξιοποίησης των επιφανειακών υδάτων πρέπει να αποτελεί προτεραιότητά μας», είπε ο δήμαρχος. Κατέθεσε, τέλος, πρόταση για την αξιοποίηση των παρακηφισίων περιοχών ως ζωνών αναψυχής.

«Εκτεθειμένες» υποδομές

Τη συμπεριφορά του Κηφισού στο ενδεχόμενο πλημμύρας, με ανάλυση και αποτίμηση του πλημμυρικού κινδύνου, ανέλυσε και έκθεση του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος του ΕΜΠ, σύμφωνα με την οποία μέσα στην ευάλωτη ζώνη περί τον Κηφισό βρίσκονται 146 σχολεία, 45 αθλητικές εγκαταστάσεις, 35 μνημεία, 7 μονάδες υγείας, 6 αστυνομικά τμήματα, 3 πυροσβεστικοί σταθμοί και ένας υποσταθμός του ΑΔΜΗΕ. Το μεγαλύτερο μέρος των «εκτεθειμένων» σε περίπτωση πλημμύρας καίριων υποδομών βρίσκεται στα όρια των Δήμων Πειραιά, Αθηναίων, Νίκαιας – Ρέντη και Μοσχάτου – Ταύρου.

Τον λόγο πήραν οι δήμαρχοι, οι οποίοι είχαν ο καθένας να καταθέσει κάποια ιστορία… απείρου κάλλους. «Το 2007 έγινε η αρχική μελέτη για ένα μεγάλο αντιπλημμυρικό έργο στην περιοχή μας, με επίκεντρο τη λαχαναγορά», ανέφερε ο Ανδρέας Ευθυμίου, δήμαρχος Μοσχάτου – Ταύρου. «Η μελέτη επικαιροποιήθηκε το 2011. Το έργο δημοπρατήθηκε το 2016 και ξεκίνησε το 2018. Το 2019 ο εργολάβος το εγκατέλειψε προφασιζόμενος την αύξηση του κόστους λόγω ενεργειακής κρίσης, κάτι που το υπουργείο Υποδομών έκανε δεκτό το 2020. Τώρα ακούμε… ότι μελετάται εκ νέου».

Τα αντιπλημμυρικά έργα είναι σχεδιασμένα με βάση δεδομένα άλλων εποχών, η ποσότητα των απορροών είναι στο «κόκκινο», ενώ στα προβλήματα προστίθενται η ρύπανση και η ανεξέλεγκτη δόμηση.

«Η Περιφέρεια εκπόνησε μια μελέτη για τα απαραίτητα έργα στη δυτική Αθήνα, προτείνοντας σταδιακή διεύρυνση των αγωγών ομβρίων και άλλα έργα. Οταν ρωτήσαμε τους μελετητές αν ασχολήθηκαν με τον Κηφισό, μας είπαν “όχι, γιατί δεν υπάρχει λύση”», ανέφερε ο Παν. Αδαμάκης, αντιδήμαρχος τεχνικών έργων στο Περιστέρι. «Είμαστε πολύ προβληματισμένοι. Υπάρχουν περιοχές σε όλους τους δήμους που δεν έχουν καν δίκτυο ομβρίων – εμείς αναθέσαμε μελέτη για να κατασκευάσουμε δίκτυο ομβρίων στην περιοχή Τσαλαβούτα και η Περιφέρεια Αττικής δεν ενέκρινε τη μελέτη. Η αιτιολογία είναι ότι δεν μπορούσε να επιτρέψει να αυξηθεί η ποσότητα των απορροών που καταλήγει στον Κηφισό, γιατί είναι ήδη στο “κόκκινο”».

«Μετά τις πλημμύρες του 2014-15 κατασκευάστηκε στο “τριεθνές” (σ.σ. στα όρια Περιστερίου – Αγίων Αναργύρων και Ιλίου) ένα μεγάλο αντλιοστάσιο, που κόστισε 6 εκατ. ευρώ. Το 2019 το έργο τελείωσε και εμείς για χρόνια τσακωνόμασταν ποιανού ευθύνη είναι και ποιος θα το λειτουργήσει», ανέφερε η δήμαρχος Ιλίου, Ανδριάνα Αλεβίζου-Κουκουβίνου. «Αποφασίσαμε λοιπόν να το αναλάβουμε εμείς και τον Ιανουάριο το παραλάβαμε επισήμως. Διαπιστώσαμε ότι όχι μόνο δεν έχει λειτουργήσει ή συντηρηθεί ποτέ, αλλά έχει πλέον λεηλατηθεί. Πήγα σε όλα τα υπουργεία και μου έλεγαν ότι πρέπει πρώτα να λειτουργήσει για να διεκδικήσουμε πόρους για τη συντήρηση. Ο μόνος που μας άκουσε ήταν ο περιφερειάρχης Νίκος Χαρδαλιάς, που μας ζήτησε να μελετήσουμε πόσο θα κοστίσει η επαναλειτουργία του για να βοηθήσει η Περιφέρεια – ο μελετητής εκτιμά ότι το κόστος θα ξεπεράσει τις 400.000 ευρώ».

Προσφυγή στο ΣτΕ

«Εχουμε προσφύγει στο ΣτΕ κατά του εγκιβωτισμού του τελευταίου ανοιχτού τμήματος του Κηφισού», ανέφερε ο δήμαρχος Νέας Φιλαδελφείας – Νέας Χαλκηδόνας Γιάννης Τομπούλογλου. «Αντί να κλείσουν το ποτάμι, πρέπει να κάνουν έργα στην παρόχθια ζώνη. Η μάντρα του κοιμητηρίου του Κόκκινου Μύλου, αλλά και ένα τμήμα του αμαξοστασίου του ΗΛΠΑΠ είναι “στον αέρα”. Δύο πεζογέφυρες στις οδούς Βενιζέλου και Ξάνθου κινδυνεύουν να πέσουν μέσα στον Ποδονίφτη – κι αν αυτό συμβεί σε μια ισχυρή βροχόπτωση, θα μπλοκάρουν το ρέμα και θα πλημμυρίσει όλο το κέντρο της πόλης. Είμαστε εξαιρετικά ανήσυχοι».

«Η Περιφέρεια Αττικής καθάρισε για πρώτη φορά την υπόγεια κοίτη του Κηφισού. Αναλάβαμε πρόσφατα την αρμοδιότητα, η οποία είναι πολύ μεγάλη, χωρίς να δοθούν αντίστοιχοι πόροι», ανέφερε η αντιπεριφερειάρχης Πειραιά, Σταυρούλα Αντωνάκου. «Περιμένουμε ένα ολιστικό σχέδιο από το υπουργείο Υποδομών. Λίγο περισσότερο νερό να πέσει θα δημιουργηθεί τεράστιο πρόβλημα γιατί όλα τα αντιπλημμυρικά έργα είναι σχεδιασμένα στο παρελθόν».

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT