«Οι Αμερικανοί τουρίστες ξανάρχονται». «Η μεγάλη επιστροφή του Αμερικανού τουρίστα». «Ελλάδα ψηφίζουν και το 2025 οι Αμερικανοί τουρίστες»: είναι μερικοί από τους τίτλους άρθρων που δημοσιεύθηκαν στον ελληνικό Τύπο τους περασμένους μήνες, υπογραμμίζοντας τη σημασία που έχουν για τον ελληνικό τουρισμό οι Αμερικανοί επισκέπτες. Αποτελούν τουρίστες που, παραδοσιακά, όταν ταξιδεύουν από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στην Ελλάδα για διακοπές, μένουν αρκετές ημέρες και ξοδεύουν περισσότερα. Από το 2013 μέχρι το 2023 ο αριθμός των Αμερικανών τουριστών στη χώρα τετραπλασιάστηκε. Αλλά μια πρόσφατη έρευνα, την οποία δημοσιεύει αποκλειστικά σήμερα η «Κ», δείχνει ότι οι εντυπώσεις των Αμερικανών για την Ελλάδα έχουν ακόμη σημαντικό περιθώριο βελτίωσης.
Συγκριτικά με το 2013 οι Αμερικανοί έχουν πλέον πιο θετική εντύπωση για την Ελλάδα, σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε η εταιρεία Nanos Research τον περασμένο Αύγουστο. Πριν από 11 χρόνια, μόλις το 27% των Αμερικανών πολιτών που συμμετείχαν σε αντίστοιχη έρευνα είχε δηλώσει ότι έχει αμιγώς θετική εντύπωση για τη χώρα, ποσοστό που το 2024 έφθασε στο 38%. Ομως το αντίστοιχο ποσοστό το 2023 ήταν 41%. Το 2022 ήταν 43%.
Εξετάζοντας πιο αναλυτικά τα επιμέρους στοιχεία διαπιστώνεται πτωτική τάση και σε άλλες εντυπώσεις των Αμερικανών για την Ελλάδα. Παραδείγματος χάριν, το 2013 το 51% των ερωτηθέντων απάντησε ότι σκέπτεται θετικά το ενδεχόμενο να κάνει διακοπές στην Ελλάδα, ποσοστό που το 2024 διαμορφώθηκε σε 46%.
Παρότι το φυσικό κάλλος της χώρας –οι παραλίες της και το κλίμα– παραμένουν ο πρώτος λόγος για τον οποίο οι συμμετέχοντες στη δημοσκόπηση απάντησαν φέτος ότι θα σκέφτονταν να επισκεφθούν την Ελλάδα, οι αντιλήψεις τους ακόμη και σε αυτόν τον τομέα αλλάζουν προς το χειρότερο. Πιο αναλυτικά, το 76% των ερωτηθέντων δήλωσε το 2013 ότι θεωρεί την Ελλάδα ένα μέρος φυσικής ομορφιάς. Το αντίστοιχο ποσοστό για το 2024 ήταν 62%.
Παρόμοια εικόνα παρουσιάζει και ο δείκτης που αφορά αντιλήψεις των Αμερικανών για την Ελλάδα ως έναν προορισμό ενδιαφέρουσας ιστορίας – ο δεύτερος λόγος για τον οποίο απαντούν ότι θα ήθελαν να ταξιδέψουν στη χώρα. Πριν από 11 χρόνια, 78% των συμμετεχόντων στην έρευνα απάντησαν θετικά. Φέτος, το ποσοστό είναι μειωμένο κατά 10% – όχι μόνο σε σχέση με το 2013, αλλά ακόμη και με το 2023.
Δεν παρουσιάζουν, ωστόσο, όλοι οι δείκτες πτωτική τάση. Οι Αμερικανοί θεωρούν τώρα την Ελλάδα πιο ασφαλές μέρος και είναι πολύ λιγότερο αρνητικά διακείμενοι στο να επενδύσουν σε μια ελληνική εταιρεία σε σχέση με το 2013, όταν το 36% απάντησε πως δεν θα σκεφτόταν μια τέτοια επένδυση. Το 2024, το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώνεται στο 23%. Μετρώντας όλους τους επιμέρους δείκτες της δημοσκόπησης, το σκορ που υποδηλώνει το πόσο ευνοϊκά βλέπουν οι Αμερικανοί πολίτες την Ελλάδα είναι 71,1 στα 100, ποσοστό αυξημένο κατά 0,8% σε σχέση με το 2013, αλλά μειωμένο κατά 2% σε σχέση με πέρυσι.
«Οταν συζητάμε για το brand μιας χώρας πρέπει να θυμόμαστε ότι δεν αλλάζει εν μια νυκτί», λέει στην «Κ» ο Νικ Νάνος, ιδρυτής και επικεφαλής επιστήμων δεδομένων της εταιρείας Nanos Research, η βάση της οποίας είναι στον Καναδά. Δεν είναι ότι οι Αμερικανοί έχουν αρνητικές απόψεις για την Ελλάδα, εξηγεί. Οι αντιλήψεις τους για την Ελλάδα μοιάζουν ασταθείς γιατί δεν είναι πλήρως διαμορφωμένες. «Πολλοί δεν έχουν αποφασίσει ποια είναι η άποψή τους για τη χώρα και ένα από τα βασικά μηνύματα της έρευνας είναι ότι ίσως θα πρέπει να γίνει καλύτερη δουλειά στην επικοινωνία μαζί τους», σημειώνει ο κ. Νάνος.
«Πολλοί δεν έχουν αποφασίσει ποια είναι η άποψή τους για τη χώρα – Ενα μήνυμα της έρευνας είναι ότι ίσως θα πρέπει να γίνει καλύτερη δουλειά στην επικοινωνία μαζί τους».
Πρέπει να μην ξεχνάμε, τονίζει, ότι πολλοί Αμερικανοί δεν συνηθίζουν να ταξιδεύουν για διακοπές εκτός των ΗΠΑ. Για άλλους, οι ταξιδιωτικές τους συνήθειες δεν έχουν επανέλθει μετά την πανδημία. Ταυτόχρονα, σε τεταμένες περιόδους, όπως αυτή που διανύουμε τώρα, οι Αμερικανοί πολίτες δίνουν περισσότερη έμφαση στη δική τους χώρα. «Οταν οι Αμερικανοί ξεκινούν να επικεντρώνονται στον εαυτό τους, οι αντιλήψεις τους για τις άλλες χώρες επηρεάζονται γιατί δεν τις έχουν στο ραντάρ τους», αναφέρει.
Εχει σημασία η Ελλάδα να είναι στη δημοσιότητα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, να έχει μεγαλύτερη ορατότητα, εξηγεί ο κ. Νάνος και δίνει το παράδειγμα του Καναδά, όπου η εταιρεία του διεξήγαγε αντίστοιχη δημοσκόπηση νωρίτερα το περασμένο καλοκαίρι. Λίγους μήνες μετά την επίσκεψη του Ελληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στον Καναδά, οι αντιλήψεις των πολιτών για την Ελλάδα άγγιξαν ένα θετικό ρεκόρ.
Το 2013, μόλις 10% των Καναδών που συμμετείχαν στην τότε έρευνα της εταιρείας είχαν ευνοϊκή εντύπωση για την Ελλάδα. Φέτος, το ποσοστό αυτό έγινε 31%. Το 2015, λιγότεροι από τους μισούς (46%) Καναδούς ερωτηθέντες σκέφτονταν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα, ενώ το 2024 το 63% απάντησε θετικά. Το 2013, μόλις το 19% έβλεπε την Ελλάδα ευνοϊκά ως έναν ασφαλή προορισμό, με το αντίστοιχο ποσοστό φέτος να είναι 33%. Κατά 11% έχει αυξηθεί το 2024, σε σχέση με το 2013, και το κατά πόσο βλέπουν οι Καναδοί ευνοϊκά την Ελλάδα ως σύμμαχο της χώρας τους στο NATO.
«Η διπλωματία μετράει, το να είναι η χώρα στις ειδήσεις μετράει – στον Καναδά η Ελλάδα έτυχε να έχει περισσότερη προβολή φέτος», λέει στην «Κ» ο Νικ Νάνος. Ο ίδιος πιστεύει πως, ειδικά σε ό,τι αφορά τις ΗΠΑ, η Ελλάδα πρέπει να προβάλει καλύτερα ότι το brand της δεν αφορά μόνο τον τουρισμό, ότι δεν αποτελεί μόνο έναν όμορφο προορισμό. «Θα πρέπει να προστεθεί κάτι καινούργιο στο ελληνικό brand, σχετικά, παραδείγματος χάριν, με το ελληνικό επιχειρηματικό πνεύμα, τις εταιρείες που είναι επιτυχημένες διεθνώς, να γίνει η εικόνα της Ελλάδας λίγο πιο ενδιαφέρουσα ως ενός μέρους που δεν έχει να προσφέρει μόνο λιακάδα και ομορφιά», τονίζει.
Είναι επίσης σημαντικό να υπενθυμίζεται στους Αμερικανούς ότι η Ελλάδα δεν αποτελεί απλώς έναν σύμμαχο, αλλά έναν πολύ σημαντικό σύμμαχο των ΗΠΑ στο NATO. «Μια άγκυρα», τονίζει ο κ. Νάνος, συμπληρώνοντας ότι ειδικά αυτή την περίοδο οι Αμερικανοί πολίτες υπολογίζουν ποιοι είναι οι σύμμαχοί τους. Στην έρευνα, το 36% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι βλέπει την Ελλάδα ευνοϊκά ως σύμμαχο των ΗΠΑ στο NATO, μείωση κατά 7% σε σχέση με πέρυσι.
«Η έμφαση στην ελληνοαμερικανική συμμαχία ασφαλείας και στο επιχειρηματικό πνεύμα των Ελλήνων θα κάνει την Ελλάδα λίγο πιο ενδιαφέρουσα και πιο σύνθετη», δηλώνει. Είναι καίριο να υπάρχει μεγαλύτερη ορατότητα του brand της χώρας, γιατί όπως αναφέρει ο ίδιος, και δείχνει η δημοσκόπηση, πολλοί Αμερικανοί δεν έχουν ξεκάθαρη αντίληψη για την Ελλάδα.
Οπως και να ‘χει, όμως, η συνολική αντίληψη των Αμερικανών πολιτών για την Ελλάδα έχει βελτιωθεί σε σχέση με μία δεκαετία πριν, τονίζει ο κ. Νάνος. Το σκορ της Ελλάδας όσον αφορά το πόσο ευνοϊκά τη βλέπουν στις ΗΠΑ είναι ακόμη μέτριο, σημειώνει, αλλά δεν διαφέρει από αυτό της Ιταλίας, της Ισπανίας, της Γερμανίας. Το brand μιας χώρας δεν αλλάζει εύκολα, καταλήγει.