Κυκλοφοριακή «αναρχία» στο αστικό οδικό δίκτυο της χώρας

Κυκλοφοριακή «αναρχία» στο αστικό οδικό δίκτυο της χώρας

3' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σχεδόν 7 στους 10 Ελληνες οδηγούς αυτοκινήτων περνούν το φανάρι με κόκκινο, όμως, την ίδια στιγμή, και οι περισσότεροι πεζοί, ήτοι 8 στους 10, έχουν διασχίσει τον δρόμο εκτός της διάβασης. Επιπλέον, 34% των δικυκλιστών έχουν καβαλήσει τα πεζοδρόμια για να κινηθούν, ενώ και οι ποδηλάτες, στη συντριπτική τους πλειονότητα (79%), έχουν κάνει το ίδιο, ελλείψει κατάλληλων υποδομών, δηλαδή ποδηλατοδρόμων για την ομαλή κυκλοφορία τους.

Τα (διπλο)παρκαρισμένα αυτοκίνητα, η έλλειψη δημόσιου χώρου για τους πεζούς και οι ανεπαρκείς υποδομές για τη στάθμευση των δικύκλων δημιουργούν μια κυκλοφοριακή αναρχία στους ελληνικούς δρόμους, που συχνά καταλήγει να είναι επιζήμια για όλους. Αυτή εντείνεται από τη –συχνά– κακή οδηγική συμπεριφορά αλλά και την καταστρατήγηση βασικών διατάξεων του ΚΟΚ τόσο από τους οδηγούς όσο και από τους πεζούς.

Συμπέρασμα; Η συμβίωση όλων στο οδικό δίκτυο εξακολουθεί να είναι γολγοθάς, πηγή φόβου αλλά και εντάσεων. Oπως προκύπτει από τα ευρήματα της 4ης έκδοσης της έρευνας για την «κοινή χρήση του οδικού δικτύου στην Ευρώπη» που διεξήγαγε η Ipsos για λογαριασμό του ιδρύματος VINCI Autoroutes, σχεδόν κανείς δεν σέβεται κανέναν στο οδικό δίκτυο.

Αν και οι περισσότεροι δηλώνουν ότι φοβούνται τη συμπεριφορά των άλλων, τελικά οι ίδιοι συμβάλλουν στη δημιουργία της τεταμένης ατμόσφαιρας στους ελληνικούς δρόμους. Ετσι, το 91% των πεζών φοβάται πως οι οδηγοί δεν σταματούν στις διαβάσεις, το 88% δηλώνει πως έχει βιώσει ενοχλητικές ή επικίνδυνες συμπεριφορές από τους ποδηλάτες και όσους οδηγούν πατίνια, και σχεδόν όλοι οι δικυκλιστές ανησυχούν για την επικίνδυνη οδήγηση των υπολοίπων.

Οι δε παραβιάσεις του ΚΟΚ «είναι εκτεταμένες», όπως σχολιάζει η έρευνα. Εκτός από την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη από τους οδηγούς αυτοκινήτων (67%), το 26% των Ελλήνων οδηγών Ι.Χ. παραβιάζει τις λωρίδες ποδηλάτων, θέτοντας σε κίνδυνο τους αναβάτες και γενικώς τους ευάλωτους χρήστες του δρόμου.

Την ίδια στιγμή, όμως, η εικόνα των δικυκλιστών που παρκάρουν ή –ακόμη χειρότερα– κινούνται στα πεζοδρόμια είναι πλέον αρκετά συνηθισμένη (72%), ενώ ασφυκτικά στενοί γίνονται οι δρόμοι εξαιτίας των διπλοπαρκαρισμένων αυτοκινήτων, κάτι που παραδέχεται πως κάνει τακτικά ένας στους δύο οδηγούς. Οσον αφορά τις λεωφορειολωρίδες, το 35% των οδηγών δηλώνει πως τις καταλαμβάνει κατά την κυκλοφορία του, ενώ πλήρη αδιαφορία για τις θέσεις των ΑμεΑ δείχνει τουλάχιστον το 11% των οδηγών.

«Ενα είναι το θέμα: Πρέπει να μειωθεί το όριο ταχύτητας στα 30 χλμ./ώρα σε όλες τις πόλεις στην Ελλάδα. Οταν πηγαίνουν αργά τα αυτοκίνητα, πολύ πιο άνετα κυκλοφορούν και τα πατίνια και οι πεζοί και τα ποδήλατα στο οδικό δίκτυο, όταν όμως τα αυτοκίνητα είναι επιθετικά, πού να πάνε; Πρέπει η πολιτεία να αναγνωρίσει πως είναι υποχρεωτική η ήρεμη οδήγηση. Οσο η πολιτεία λέει ότι τα 50 χλμ. είναι ασφαλή, τόσο κάνουν μπούλινγκ τα αυτοκίνητα σε όλους τους άλλους», εξηγεί στην «Κ» ο Γιώργος Γιαννής, συγκοινωνιολόγος – καθηγητής ΕΜΠ.

Στην Ευρωπαϊκή Ενωση

Η συχνή έλλειψη σεβασμού στο οδικό δίκτυο για την αρμονική συμβίωση όλων δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Σύμφωνα με την έρευνα στην οποία απάντησαν 12.413 πολίτες της Ε.Ε., το 24% των Ευρωπαίων οδηγών αυτοκινήτων δεν σέβεται τους ποδηλατοδρόμους, ποσοστό που αυξάνεται ακόμη περισσότερο στην περίπτωση των δικυκλιστών (64%). Παράλληλα, το 37% των ποδηλατών παραδέχεται ότι περνάει με κόκκινο ακόμη και όταν δεν υπάρχει πινακίδα παραχώρησης της προτεραιότητας, ενώ το 78% των πεζών διασχίζει τον δρόμο εκτός διάβασης. Το αυτοκίνητο παραμένει το κύριο μέσο μετακίνησης στην Ευρώπη, αν και αρκετοί εντάσσουν το περπάτημα στην καθημερινότητά τους, με τους Ισπανούς (77%) να βρίσκονται στην κορυφή. Παρά τα –συνήθως– στενά ή και ανύπαρκτα πεζοδρόμια που κάνουν την Ελλάδα λιγότερο κατάλληλη για περπάτημα, σύμφωνα με την έρευνα, το 70% των Ελλήνων δηλώνει ότι περπατάει τακτικά. Αντιθέτως, μόλις το 10% χρησιμοποιεί ποδήλατο. Αναμενόμενα οι Ολλανδοί (58%) είναι οι πιο συχνοί χρήστες ποδηλάτου, με απόσταση μπροστά από τους Βέλγους (26%), τους Γερμανούς, τους Πολωνούς και τους Σουηδούς (24%).

Οι αριθμοί

72% των δικύκλων κινούνται ή παρκάρουν σε πεζοδρόμια

11% παρκάρουν σε θέσεις ΑμεΑ

81% των οδηγών χρησιμοποιούν το κινητό τους ενώ κινούνται

49% των οδηγών διπλοπαρκάρουν τακτικά

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT