Οι πρωτοπόροι εξομολογούνται

Οσα ακούστηκαν στο τρίτο συνέδριο Change Makers της Vogue Greece στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής

οι-πρωτοπόροι-εξομολογούνται-563315158

Η μητέρα της γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Μετακόμισε στο Βέλγιο στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, εκεί τη συνέλαβαν οι ναζί. Ζύγιζε 29 κιλά όταν ελευθερώθηκε από το στρατόπεδο συγκέντρωσης και ο γιατρός τής είχε πει ότι δεν έπρεπε να κάνει παιδί. Δεκατρείς μήνες μετά γέννησε την κόρη της, Νταϊάν, η οποία αργότερα έγινε γνωστή ως Νταϊάν φον Φίρστενμπεργκ. «Η μητέρα μου δεν ήθελε ποτέ να φοβάμαι, ο φόβος για μένα δεν ήταν επιλογή», δήλωσε η εμβληματική σχεδιάστρια μόδας από τη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, όπου διεξήχθη το τρίτο συνέδριο Change Makers της «Καθημερινής» και της Vogue Greece.

Δεν είναι μια ιστορία που θα περίμενε κανείς να ακούσει σε ένα συνέδριο μόδας. Αλλά, ενώ η μόδα είναι πάντα στο κέντρο του κάδρου, το Change Makers και η Vogue Greece δεν την αντιμετωπίζουν ως ασύνδετη με την κοινωνία. Στην εκδήλωση της προηγούμενης Τρίτης, πέρα από τις ξεχωριστές ενδυματολογικές επιλογές κοινού και ομιλητών, αυτό που έμεινε περισσότερο ήταν οι ιστορίες των καταξιωμένων προσώπων που βρέθηκαν στη σκηνή.

Οι πρωτοπόροι εξομολογούνται-1
«Οταν αποδεχόμαστε τις ατέλειές μας, γίνονται προσόντα. Οταν αποδεχόμαστε τις αδυναμίες μας, τις κάνουμε δύναμη», τόνισε η Νταϊάν φον Φίρστενμπεργκ. Φωτ. ΝΙΚΟΣ ΚΟΚΚΑΛΙΑΣ ΝΙΚΟΣ ΚΟΚΚΑΛΙΑΣ 

Υστερα από μια εισαγωγή της διεθνούς editor-at-large της Vogue Greece Σάρα Μπέιλι, του διευθυντή των περιοδικών εκδόσεων του ομίλου της «Καθημερινής» Γιώργου Τσίρου, της εκδότριας της ελληνικής Vogue Αλεξίας Κορωναίου και της διευθύντριας του περιοδικού Ελις Κις, η εκδήλωση, εταιρεία παραγωγής της οποίας ήταν η Yard, ξεκίνησε με τη διακεκριμένη Ελληνίδα σχεδιάστρια Μαίρη Κατράντζου.

Οι πρωτοπόροι εξομολογούνται-2
Από τη διατήρηση της δεξιοτεχνίας και την εξερεύνηση καινοτόμων προσεγγίσεων έως τις συνεχιζόμενες προσπάθειες για πιο βιώσιμες πρακτικές στο συνέδριο της Vogue Greece συζητήθηκαν
διάφορα θέματα που αφορούν το μέλλον της μόδας. Αυτό που ξεχώρισε περισσότερο όμως την προηγούμενη Τρίτη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ήταν οι δημιουργικές αλλά και ανθρώπινες ιστορίες ζωής των πρωταγωνιστών. Φωτ. ΝΙΚΟΣ ΚΟΚΚΑΛΙΑΣ

Σε συζήτηση με την κ. Κις αναφέρθηκε στη σημασία τού να έχει κανείς τη δική του ταυτότητα, ωριμότητα να πιστεύει σε αυτήν και σθένος. Εξομολογήθηκε πως στην αρχή της καριέρας της πολλές φορές αμφέβαλλε για τον εαυτό της τραγικά. «Εμπιστευόμενη το ένστικτό μου έκανα και αμέτρητα λάθη, αλλά είχα την αυτοπεποίθηση ότι οι αποφάσεις μου ήταν δικές μου», δήλωσε.

Καθώς η δική της δουλειά υπήρξε εξαρχής αποτέλεσμα του συνδυασμού της μόδας και της τεχνολογίας, τόνισε ότι παρότι δεν έχει σχεδιάσει ακόμη με μέσα τεχνητής νοημοσύνης, σκοπεύει να το κάνει γιατί ποτέ δεν θα περιφρονήσει την τεχνολογική πρόοδο. «Αλλά για τη δεξιοτεχνία είναι πάντα απαραίτητο το ανθρώπινο χέρι – τι είναι η μόδα χωρίς την ανθρώπινη μαεστρία;», είπε.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Mugler, Κέισι Καντγουάλαντερ, τόνισε σε συζήτηση με τη δημοσιογράφο της Vogue Greece, Ελίνα Δημητριάδη, τη σημασία τού να αγαπάει κανείς τον εαυτό του. Οταν ανέλαβε τη θέση του το 2018 ένιωσε τρόμο, καθώς θα ήταν για πρώτη φορά στο τιμόνι ενός τόσο ιστορικού οίκου. «Είπα στον εαυτό μου ότι θα κάνω σίγουρα λάθη, αλλά θα πρέπει να μάθω να είμαι πιο καλός μαζί του», ανέφερε.

Σιγά σιγά βρήκε τη σωστή ισορροπία ανάμεσα στον σεβασμό στην κληρονομιά του Τιερί Μιγκλέρ και στις δικές του καινούργιες δημιουργίες, που στόχο έχουν να κάνουν το άτομο που τις φοράει να νιώθει ότι είναι ο εαυτός του στο μάξιμουμ. «Δεν ήθελα να αφαιρέσω την ταυτότητα του ατόμου, ήθελα να την αυξήσω», είπε, συμπληρώνοντας πως μόνο όταν γνωρίζεις και αγαπάς τον εαυτό σου μπορείς να δώσεις στον κόσμο την τέχνη σου. Το δεύτερο βασικό συστατικό είναι η έρευνα. «Οχι στο Instagram, όπου ο αλγόριθμος δείχνει σε όλους τα ίδια, αλλά σε βιβλιοθήκες», σημείωσε.

Μόδα και τέχνη

Οι ομιλητές εξέφρασαν διαφορετικές απόψεις για τη μόδα. Για τη Σάντρα Τσόι, καλλιτεχνική διευθύντρια του πολυτελούς οίκου υποδημάτων Jimmy Choo, οι δημιουργίες των οίκων θα πρέπει να είναι και χρηστικές. «Αν τα προϊόντα σου δεν μπορείς να τα φορέσεις, τότε αυτό είναι τέχνη, δεν είναι σχέδιο», δήλωσε σε συζήτηση με τον δημοσιογράφο μόδας του AnOther Magazine και των Financial Times, Αλεξάντερ Φιούρι. Αλλά για την αβάντ-γκαρντ σχεδιάστρια μόδας Ιρις βαν Χέρπεν, η μόδα αποτελεί τέχνη.

Μιλώντας με τον editor-at-large της Vogue Greece, Φίλεπ Μοτγουάρι, η κ. Βαν Χέρπεν, η οποία δουλεύει πάνω σε κάθε ένα από τα μοναδικά κομμάτια της για 3-4 μήνες, δήλωσε ότι για εκείνη η μόδα δεν σχετίζεται μόνο με την ένδυση του σώματος, αλλά και της ψυχής. «Εχει να κάνει με την οπτικοποίηση όσων πραγμάτων δεν είναι ορατά», ανέφερε. Παρότι για να είναι ένα ατελιέ επιτυχημένο πρέπει να ενέχει και μιας μορφής εμπορικότητα, το πιο σημαντικό για την ίδια είναι η δημιουργική της ελευθερία. «Νομίζω σχετίζεται με την οικειότητα και ενός είδους ευαισθησία – πάντα είμαι πιο δημιουργική όταν νιώθω πιο ευαίσθητη», είπε.

Οι πρωτοπόροι εξομολογούνται-3
Φωτ. ΝΙΚΟΣ ΚΟΚΚΑΛΙΑΣ

Η Σίντι Μπρούνα, μοντέλο και ακτιβίστρια, μίλησε για τη σημασία της εκπροσώπησης της διαφορετικότητας στη μόδα. Μοιράστηκε, μιλώντας στον Βλάση Κωστούρο της Vogue Greece, δικές της δύσκολες εμπειρίες από τα πρώτα της βήματα στο Παρίσι, όταν το χρώμα του δέρματός της ήταν ο λόγος πίσω από τις κλειστές πόρτες, ενώ αναφέρθηκε εκτενώς και στην καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας, την οποία βίωσε από μικρή.

Οπως δήλωσε η κορυφαία σχεδιάστρια μόδας Νταϊάν φον Φίρστενμπεργκ σε μια απολαυστική συζήτηση με την κ. Κις, οι άνθρωποι βρίσκουν έμπνευση μέσα από τις ιστορίες άλλων, και δη τις ιστορίες δυσκολίας. Μπορεί από μικρή να μην ήξερε τι ήθελε να γίνει, αλλά ήξερε πώς ήθελε να νιώθει: ως μια γυναίκα που έχει τον έλεγχο. Η δημιουργία της του wrap dress της έδωσε αυτή την ευκαιρία και τώρα θέλει να μεταδώσει την ισχύ σε άλλες γυναίκες. «Οταν αποδεχόμαστε τις ατέλειές μας γίνονται προσόντα», είπε, «όταν αποδεχόμαστε τις αδυναμίες μας, τις κάνουμε δύναμη».

Η Μαρίζα Μπέρενσον, μοντέλο, ηθοποιός και μούσα δημιουργών όπως ο Ιβ Σεν Λοράν, συνομίλησε με τον Φίλεπ Μότγουαρι, ενώ στο προσκήνιο βρέθηκε και το σύγχρονο ελληνικό κόσμημα, με τους Ιλεάνα Μακρή, Γιάννη Σεργάκη και Αρίωνα Σπυρίδη να εστιάζουν στη μεγάλη εξωστρέφειά του σε μια συζήτηση με την Ελις Κις.

Οι πρωτοπόροι εξομολογούνται-4
Φωτ. ΝΙΚΟΣ ΚΟΚΚΑΛΙΑΣ

Για το μέλλον της μόδας – βιώσιμες πρακτικές, εκπαίδευση, τεχνολογία – μίλησαν στον Αλεξάντερ Φιούρι η δυναμική ιδρύτρια του 1 Granary, Ολια Κούριστσουκ, η βετεράνος εκπαιδευτικός και επιμελήτρια Λίντα Λόπα και ο διευθυντής της Vogue Ουκρανίας, Βένια Μπρικάλιν.

Προσωπικότητες-κλειδιά της βιομηχανίας, ο θρυλικός sound designer Μισέλ Γκομπέρ, ο καινοτόμος παραγωγός σόου μόδας Αλεξάντρ ντε Μπετάκ, ο μαέστρος των δημοσίων σχέσεων μόδας Λουσιέν Παζέ και η επιδραστική ιδρύτρια του 10 Magazine Σοφία Νεοφύτου, συζήτησαν με την Εμιλι Ζακ για τη μαγεία – και δύναμη – των ντεφιλέ μόδας.

«Ακούσαμε πολλές ιστορίες, ιστορίες γεμάτες δημιουργικότητα, αλλά και ιστορίες ζωής», λέει στην «Κ» η κ. Κις, «πολλές από αυτές συνδέονται μεταξύ τους, κομμάτια ενός τεράστιου παζλ που συνθέτουν τη βιομηχανία της μόδας». Φοιτητές και φοιτήτριες ταξίδεψαν από την Πάτρα για το συνέδριο και άλλοι από την Κρήτη και τη Θεσσαλονίκη, δηλώνει. «Ηταν μια πλούσια σε περιεχόμενο ημέρα, ένα ρόστερ πολύ σημαντικών ομιλητών, από δημοφιλέστατους δημιουργούς μέχρι τους ανθρώπους-κλειδιά που χτίζουν και ορίζουν σήμερα τους κανόνες της μόδας», αναφέρει, τονίζοντας τη σημασία τού να γίνεται μια τέτοια εκδήλωση στην Αθήνα. «Το γεγονός ότι το συνέδριο αυτό γίνεται σε μια σχετικά μικρή χώρα και αγορά», τονίζει, «το καθιστά πραγματικά ξεχωριστό».

___________________________________________________________________________________________

Κεντρική φωτογραφία: ΝΙΚΟΣ ΚΟΚΚΑΛΙΑΣ

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT