«Οι διακινητές δεν λογαριάζουν πλέον ούτε τη ζωή τους»
οι-διακινητές-δεν-λογαριάζουν-πλέον-563137963

«Οι διακινητές δεν λογαριάζουν πλέον ούτε τη ζωή τους»

Με αφορμή τον πυροβολισμό του 57χρονου συνοριοφύλακα στο Σουφλί, συνάδελφοί του μιλάνε στην «Κ» για το πώς έχουν αλλάξει το τελευταίο χρονικό διάστημα οι πρακτικές των διακινητών και τους λόγους που γίνονται συχνά πιο επικίνδυνοι

Φωτογραφία: Shutterstock

Εκτός κινδύνου βρίσκεται πλέον ο 57χρονος συνοριοφύλακας ο οποίος πυροβολήθηκε το απόγευμα του περασμένου Σαββάτου στην περιοχή του Σουφλίου. Η έρευνα σχετικά με το ποιος τον πυροβόλησε βρίσκεται σε εξέλιξη. Σύμφωνα πάντως με όσα μετέφεραν στην «Κ» πηγές από την ΕΛ.ΑΣ., το σενάριο που εξετάζεται πιο έντονα είναι ο συνοριοφύλακας να πυροβολήθηκε από διακινητές. Αλλωστε, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, πραγματοποιείται περίπου μια σύλληψη διακινητή ημερησίως. Οπως όμως σχολιάζουν στην «Κ» συνοριοφύλακες, οι τελευταίοι μήνες είναι από τους πιο ήρεμους των τελευταίων χρόνων. Παρά τη σχετική «νηνεμία» όμως, οι διακινητές φαίνεται πως έχουν γίνει πιο απειλητικοί, γεγονός το οποίο σύμφωνα με τους συνοριοφύλακες, οφείλεται κυρίως στη δυσκολία που αντιμετωπίζουν να βρουν περάσματα στα σύνορα.

«Διέφυγε τον κίνδυνο»

Βάσει όσων μετέφερε στην «Κ» ο διοικητής της 4ης ΥΠΕ, Δημήτρης Τσολικάκης, ο 57χρονος συνοριοφύλακας, έπειτα από την πολύωρη χειρουργική επέμβαση στην οποία υποβλήθηκε, «έχει πλέον βγει από τη Μονάδα Αυξημένης Φροντίδας και έχει μεταφερθεί στη χειρουργική κλινική. Σύμφωνα με την ενημέρωση που είχα από τον κ. Μητράκα, τον γενικό χειρουργό του νοσοκομείου Διδυμότειχου, είναι ασφαλές να πούμε ότι έχει διαφύγει τον κίνδυνο, ενώ από την περασμένη Κυριακή έχει τις αισθήσεις του».

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», ο συνοριοφύλακας δεν θα υποβληθεί –τουλάχιστον προς το παρόν- σε δεύτερο χειρουργείο προκειμένου να του αφαιρεθεί το κομμάτι της σφαίρας που βρίσκεται ανάμεσα σε ιστό και μυ. Κι αυτό επειδή οι γιατροί κρίνουν πως δεν πρόκειται για ένα ζήτημα ζωτικής σημασίας, αφού αναμένουν πως αυτό το κομμάτι θα απορροφηθεί από τον οργανισμό.

127 συλλήψεις διακινητών μέσα σε έξι μήνες

Σύμφωνα με όσα μετέφεραν στην «Κ» πηγές από την ΕΛ.ΑΣ., η έρευνα για το περιστατικό «βρίσκεται σε εξέλιξη». Πλέον, αναμένεται η κατάθεση του 57χρονου συνοριοφύλακα –ενδεχομένως θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη– προκειμένου να διαπιστωθεί αν μπορεί να δώσει στοιχεία που θα βοηθήσουν στην εξέλιξη των ερευνών. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι το πιθανότερο σενάριο που εξετάζεται είναι ότι ο συνοριοφύλακας πυροβολήθηκε από διακινητές μεταναστών.

 Το πρώτο εξάμηνο του 2024 έχουν καταγραφεί 107 περιστατικά διακίνησης μεταναστών και 127 συλλήψεις διακινητών, αριθμός που ισοδυναμεί με περίπου μια σύλληψη ημερησίως. 

Σημειώνεται πως το περασμένο Σάββατο, ο 57χρονος συνοριοφύλακας, μαζί με ακόμη τρεις συναδέλφους του, προσπαθούσαν να αποτρέψουν την παράνομη διακίνηση μεταναστών από την Τουρκία σε παραποτάμια περιοχή του Εβρου, κοντά στη θέση Αμπέλια. Τότε, σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ., «δέχθηκαν πυροβολισμούς από άγνωστα άτομα ευρισκόμενα στην τουρκική πλευρά». Από την πλευρά τους, οι ίδιοι κύκλοι της ΕΛ.ΑΣ. σχολίασαν ότι «ο συνοριοφύλακας έχει πει ότι ένιωσε ένα κάψιμο στην κοιλιά και στη συνέχεια έπεσε στο έδαφος. Οι συνάδελφοί του δεν κατάλαβαν τι έγινε, ούτε είδαν ποιος πυροβόλησε».

Βάσει όσων ανέφεραν οι ίδιοι κύκλοι της ΕΛ.ΑΣ., το πρώτο εξάμηνο του 2024 έχουν καταγραφεί 107 περιστατικά διακίνησης μεταναστών στην περιοχή του Εβρου. Το ίδιο χρονικό διάστημα έχουν ήδη καταγραφεί στην περιοχή 127 συλλήψεις διακινητών, αριθμός που ισοδυναμεί σε περίπου μια σύλληψη την ημέρα. Αντίστοιχα, το πρώτο εξάμηνο του 2024 έχουν συλληφθεί 2.797 μετανάστες οι οποίοι προσπάθησαν να εισέλθουν στη χώρα με παράτυπο τρόπο.   

«Εχουν αλλάξει το μοτίβο τους»

Τα συγκεκριμένα νούμερα υποδηλώνουν μια έντονη κινητικότητα των διακινητών στην περιοχή, εντούτοις, η κατάσταση τους τελευταίους μήνες φαίνεται πως είναι εμφανώς βελτιωμένη. Είναι ενδεικτικό, ότι σύμφωνα με όσα σχολίασε στην «Κ» ο πρόεδρος της Ενωσης Συνοριακών Φυλάκων Εβρου, Χρυσοβαλάντης Γιαλαμάς, «το φετινό, είναι από τα πιο βατά μας καλοκαίρια. Οι ροές βέβαια δεν έχουν σταματήσει κι ο τραυματισμός του συναδέλφου μας ανησυχεί πάρα πολύ. Σίγουρα όμως η κατάσταση δεν συγκρίνεται με το περσινό καλοκαίρι, όπου εκτός από την καταστροφική πυρκαγιά υπήρχαν πολύ έντονες ροές».

 Εχουμε πετύχει συνεχόμενα χτυπήματα στους διακινητές και έχουν αλλάξει το μοτίβο τους. Πλέον, είναι πιο επικίνδυνοι, δεν λογαριάζουν ούτε τη δική τους ζωή ούτε των ανθρώπων που μεταφέρουν ούτε φυσικά των πολιτών και των συναδέλφων μου.

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο πρόεδρος της Συνδικαλιστικής Κίνησης Αστυνομικών Ξάνθης, Νίκος Γουναρίδης, σχολίασε στην «Κ» ότι «είχαμε κατά διαστήματα πολλά προβλήματα, όπως δείχνει το πρόσφατο περιστατικό. Πάντως, οι ροές το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν μειωθεί κατά πολύ».

Σύμφωνα με τον κ. Γιαλαμά, «έχουμε πετύχει συνεχόμενα χτυπήματα στους διακινητές». Αυτό όμως, όπως εξήγησε, έχει οδηγήσει τους διακινητές «στο να αλλάξουν το μοτίβο τους. Πλέον είναι πιο επικίνδυνοι, δεν λογαριάζουν ούτε τη δική τους ζωή ούτε των ανθρώπων που μεταφέρουν ούτε φυσικά των πολιτών και των συναδέλφων μου». Οπως εξήγησε ο ίδιος, στις περισσότερες περιπτώσεις, «οι διακινητές οδηγούν αναπτύσσοντας πολύ μεγάλες ταχύτητες. Συχνά στερούνται άδειας οδήγησης, ενώ δεν είναι σπάνιο να οδηγούν ακόμη και υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών».

«Εχουν νευρικότητα επειδή δεν μπορούν να περάσουν εύκολα»

Από την πλευρά του, ο κ. Γουναρίδης ανέφερε ότι «οι περισσότεροι οδηγοί των διακινητών είναι ανήλικοι που δεν έχουν άδεια οδήγησης και οδηγούν επικίνδυνα. Οι διακινητές επιλέγουν ανήλικους, επειδή θα τύχουν ενός ευνοϊκότερου νομικού πλαισίου σε περίπτωση που συλληφθούν. Το θετικό είναι ότι την τελευταία περίοδο –κυρίως λόγω των συνεχώς περιπολιών μας– έχουν μειωθεί τα περιστατικά όπου ανήλικοι οδηγούσαν αντίθετα στην Εγνατία Οδό. Εχουμε επίσης διαπιστώσει ότι πολλά από τα οχήματα που οδηγούν είναι κλεμμένα από μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη».

Αναφορικά με τις πρακτικές που ακολουθούν οι διακινητές, ο ίδιος σημείωσε ότι «αλλάζουν κατά διαστήματα κι εμείς τις ακολουθούμε. Το τελευταίο διάστημα βλέπουμε και πάλι διακινήσεις με οχήματα, ενώ επειδή έχει πέσει τώρα η στάθμη του ποταμού στα σύνορα, περνάνε με τα πόδια από αρκετά σημεία εκεί. Υπάρχουν 5-6 σημεία στον ποταμό που είναι πιο εύκολα και εστιάζουμε εκεί τη φύλαξη. Η έκταση των συνόρων που έχουμε να φυλάξουμε, ανέρχεται στα 180 χιλιόμετρα, σε ένα τμήμα της οποίας έχει τοποθετηθεί φράχτης. Πρόκειται για σημεία που αποφεύγουν να περάσουν τα κυκλώματα».

Το τελευταίο διάστημα βλέπουμε και πάλι διακινήσεις με οχήματα, ενώ επειδή έχει πέσει τώρα η στάθμη του ποταμού στα σύνορα, περνάνε με τα πόδια από αρκετά σημεία εκεί.

Η ύπαρξη του φράχτη και οι αυξημένες περιπολίες έχουν ως αποτέλεσμα, σύμφωνα με τον κ. Γουναρίδη, «να μην μπορούν να περάσουν εύκολα τα σύνορα. Ετσι, δημιουργείται αυτή η νευρικότητα στους διακινητές και γι’ αυτό τον λόγο είχαμε κι αυτό το περιστατικό. Δεν πρόκειται άλλωστε για κάτι μεμονωμένο, έχουν σημειωθεί ξανά στο παρελθόν περιστατικά, απλά έως τώρα δεν είχαμε τραυματισμό συνοριοφύλακα».

Σχετικά με την καταγωγή των διακινητών, ο κ. Γιαλαμάς ανέφερε ότι «πλέον δεν προέρχονται από κάποιες συγκεκριμένες χώρες, όπως συνέβαινε παλαιότερα. Βλέπουμε ότι οι περισσότεροι κατάγονται από πολλές χώρες της Αφρικής και της Ασίας». 

Αυτή τη στιγμή σύμφωνα με τον ίδιο, «υπηρετούν στην πρώτη γραμμή περίπου 700-800 αστυνομικοί συνοριοφύλακες. Το αγκάθι που έχουμε είναι πως μερικές εκατοντάδες συνοριοφύλακες –όχι μόνο στον Εβρο– έχουν υπογράψει συμβάσεις ορισμένου χρόνου και δεν ξέρουν αν θα μείνουν στην υπηρεσία την επόμενη χρονιά. Χρειαζόμαστε ενίσχυση του προσωπικού και του ηλεκτρονικού εξοπλισμού για να φυλάξουμε καλύτερα τα σύνορα».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT