Στην απαγόρευση της Θείας Κοινωνίας με τη μορφή που αυτή χορηγείται στους ορθοδόξους χριστιανούς, προχώρησαν οι γερμανικές αρχές θεωρώντας ότι ευνοεί τη διασπορά του κορωνοϊού και θέτει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία.
Καθώς από μεθαύριο Κυριακή στους ορθόδοξους χριστιανικούς ναούς θα μπορεί να τελείται και πάλι η Θεία Λειτουργία, ο μητροπολίτης Γερμανίας κ. Αυγουστίνος, σε εγκύκλιό του προς τους ιερείς, τους ενημέρωσε «με βαθύ πόνο ψυχής», ότι δεν θα μεταλαμβάνουν τους πιστούς. «Ενόψει του ανοίγματος των ιερών ναών στη γερμανική επικράτεια εκδόθηκαν νομοθετικά διατάγματα τα οποία εκτός των υπολοίπων μέτρων ασφαλείας που αυτονοήτως ήδη υιοθετήσαμε, φτάνουν μέχρι του σημείου να ρυθμίζουν και τον τρόπο της Θείας Μεταλήψεως, να απαγορεύουν δηλαδή τη Θεία Κοινωνία από το Αγιο Ποτήριο με τη χρήση Αγίας Λαβίδας», ανέφερε ο κ. Αυγουστίνος διευκρινίζοντας πως «μέχρι την παύση της ισχύος των νομοθετικών διαταγμάτων ενώ μπορούμε όλοι να εκκλησιαζόμαστε δεν θα μπορούμε να μεταλαμβάνουμε, παρά μόνο οι λειτουργοί ιερείς».
Ολα ξεκίνησαν όταν παραμονές της χαλάρωσης των μέτρων από τη γερμανική κυβέρνηση, σε εφημερίδα του ομόσπονδου κρατιδίου Reinpflas εμφανίστηκε φωτογραφία ορθόδοξου ιερέα να μεταλαμβάνει πιστό στην Ελλάδα, με λεζάντα «Ελληνας παπάς βουτάει ψωμί στο κρασί και το δίνει σε χριστιανό που το καταπίνει…». Η αντίδραση της τοπικής κυβέρνησης ήταν άμεση και με επιστολή της προς τον ελληνορθόδοξο ιερέα διαμήνυσε πως μια τέτοια πράξη δεν θα ήταν αποδεκτή για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας. Ως ώφειλε ο ιερωμένος, ενημέρωσε τον μητροπολίτη Γερμανίας που είχε ήδη και από την κυβέρνηση της Βάδης-Βυρτεμβέργης ανάλογο διάβημα ενώ στη συνέχεια, το ένα μετά το άλλο τα ομόσπονδα κράτη με νομοθετικά διατάγματα απαγόρευσαν τη μετάληψη με τη μέθοδο της Αγίας Λαβίδας.
Κατόπιν αυτού και προφανώς σε συνεννόηση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ο κ. Αυγουστίνος εξέδωσε εγκύκλιο στην οποία, αφού σημειώνεται μεταξύ άλλων ότι «η Εκκλησία του Χριστού αναγνώριζε ανέκαθεν την υψηλή ευθύνη του κράτους να διαχειριστεί τα του οίκου του», διακηρύσσεται η απαρέγκλιτη προσήλωση της Ορθόδοξης Εκκλησίας στο «μυστήριο των μυστηρίων», αυτό της Θείας Κοινωνίας.
Περισσότερες από ογδόντα μεγάλες ενορίες και ακόμα περισσότερες μικρότερες, της Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας, με τους δικούς τους ναούς οι περισσότερες, λειτουργούν για τις λατρευτικές ανάγκες των τετρακοσίων χιλιάδων Ελλήνων μεταναστών της Γερμανίας, αποτελώντας ταυτόχρονα και χώρους συνάθροισης και κοινωνικής αναφοράς τους, ειδικά μετά την παρακμή των ελληνικών κοινοτήτων υπό το βάρος, κυρίως, του φαύλου κομματισμού. Οι κυβερνήσεις των ομόσπονδων κρατιδίων, αλλά και η κεντρική, έλαβαν με αφορμή την πανδημία αυστηρά μέτρα σε ό,τι είχε να κάνει με τις λατρευτικές διαδικασίες όλων των θρησκευτικών δογμάτων, μην αφήνοντας επιλογή αμφισβήτησης των αποφάσεών τους. Μετά την 1η Μαΐου στο πλαίσιο της χαλάρωσης των μέτρων οι εκκλησίες λειτούργησαν μόνο με εσπερινούς και παρακλήσεις και συμμετοχή πιστών, χωρίς όμως τέλεση Θείας Λειτουργίας. Από την ερχόμενη Κυριακή, Θεία Λειτουργία θα επιτρέπεται, όχι όμως και η Θεία Ευχαριστία, με τη μέθοδο της Αγίας Λαβίδας για τους ορθοδόξους.