ΒΑΛΕΤΑ. Το πρόγραμμα της «χρυσής βίζας» φαίνεται ότι συνεχίζει ολοταχώς η Μάλτα, προσφέροντας έναντι γενναίας αμοιβής ευρωπαϊκά διαβατήρια σε συχνά αμφιλεγόμενους μεγιστάνες από ολόκληρο τον κόσμο.
Ερευνα της εφημερίδας The Guardian, από κοινού με το Ιδρυμα Ντάφνε Καρουάνα Γκαλίσια και ανεξάρτητα μέσα ενημέρωσης της Μάλτας, περιγράφει τις μεθόδους δικτύου Βρετανών μεσαζόντων με στενές σχέσεις με την κυβέρνηση στη Βαλέτα, οι οποίοι εξασφαλίζουν ευρωπαϊκή υπηκοότητα στους πελάτες τους χάρη στην ενοικίαση ακινήτου και στην επένδυση σημαντικού χρηματικού ποσού στη χώρα. Τη «χρυσή βίζα» έχει χαρακτηρίσει «προβληματική» η Ευρωπαϊκή Ενωση, χωρίς ωστόσο να κινηθεί νομικά εναντίον των εμπλεκόμενων χωρών.
Οι εύποροι αιτούντες μαλτέζικου διαβατηρίου προσλάμβαναν τη βρετανική εταιρεία συμβούλων Henley & Partners και υπέγραφαν συμφωνία κόστους 1 εκατ. ευρώ, που τους προσέφερε μαλτέζικο διαβατήριο έναν χρόνο αργότερα. Ρώσοι, Κινέζοι και Σαουδάραβες εκατομμυριούχοι εκμεταλλεύθηκαν τον σχετικό νόμο, ενοικιάζοντας διαμερίσματα στη Βαλέτα και δηλώνοντας μόνιμοι κάτοικοι, με τις κατοικίες αυτές να παραμένουν άδειες.
Με το αζημίωτο
Τον Μάρτιο, δημοσιογράφος του Guardian επικοινώνησε μέσω βίντεο με τα γραφεία της εταιρείας συμβούλων, παριστάνοντας τον πληρεξούσιο Ρώσου βιομηχάνου, ο οποίος επιθυμούσε να αποκτήσει μαλτέζικη υπηκοότητα για τον ίδιο και την οικογένειά του. Στο βίντεο που τράβηξε κρυφά ο δημοσιογράφος εμφανίζονται δύο στελέχη της Henley που εξηγούν στον εκπρόσωπο του «επίδοξου Ευρωπαίου» ότι ο αιτών υπηκοότητα χρειάζεται να περάσει μόνο τρεις εβδομάδες στη χώρα, αποδεικνύοντας έτσι ότι έχει «ουσιαστικό δεσμό με τη Μάλτα». Το στέλεχος της βρετανικής εταιρείας αποκαλύπτει ότι πολλοί πελάτες δεν επιπλώνουν καν το διαμέρισμα που ενοικιάζουν στη Βαλέτα, προτιμώντας να διαμείνουν σε πολυτελές ξενοδοχείο του νησιού. «Δεν θέλουν να μαγειρεύουν και να καθαρίζουν», εξηγεί ο πράκτορας ευρωπαϊκών διαβατηρίων.
Για να πιστοποιηθεί η κατοικία των αιτούντων στη Μάλτα, οι πελάτες καλούνται κατά το 20ήμερο παραμονής τους να γίνουν μέλη γυμναστηρίου, να συνάψουν συμβόλαιο κινητής τηλεφωνίας ή να προσφέρουν χρηματικά ποσά σε τοπική φιλανθρωπική οργάνωση. Η εταιρεία δεσμεύθηκε ότι σε διάστημα 12 μηνών οι πελάτες θα έχουν στα χέρια τους διαβατήρια της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Το κόστος ανέρχεται στις 888.000 ευρώ και περιλαμβάνει επένδυση στη Μάλτα αξίας 750.000 ευρώ, ενοικίαση ακινήτου με ετήσιο κόστος 16.000 ευρώ, «όρκο πίστης στην πατρίδα» και εφάπαξ δωρεά τουλάχιστον 10.000 ευρώ σε «εγκεκριμένο σωματείο, φιλανθρωπική οργάνωση, πολιτιστικό σύλλογο, οργάνωση για την προστασία των ζώων ή ΜΚΟ». Η αμοιβή των 100.000 ευρώ που απαιτεί η Henley οδηγελι το συνολικό κόστος στο 1,2 εκατ. ευρώ.
Ζήτημα επιβίωσης
Τον περασμένο Οκτώβριο, η Κομισιόν εγκαινίασε έρευνα για παραβίαση των ευρωπαϊκών κανόνων χορήγησης διαβατηρίων κατά της Κύπρου και της Μάλτας. Απαντώντας στο δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας, εκπρόσωπος της κυβέρνησης της Μάλτας είπε: «Η χορήγηση υπηκοότητας ανήκει αποκλειστικά στην αρμοδιότητα των κρατικών υπηρεσιών. Οι αιτούντες που επιδιώκουν να ενενδύσουν στη Μάλτα λαμβάνουν άδεια για τον χρόνο παραμονής τους στη χώρα. Η χορήγηση διαβατηρίου γίνεται κατόπιν ενδελεχών ελέγχων στις βάσεις δεδομένων της Ιντερπόλ, των υπηρεσιών τελωνείων και συνοριοφυλακής, και εξαρτάται από τη φυσική τους παρουσία στη χώρα».
Το πρόγραμμα της «χρυσής βίζας» υπερασπίστηκε την Πέμπτη ο πρωθυπουργός της χώρας, αλλά και η αντιπολίτευση, επισημαίνοντας ότι είναι αναγκαίο για την οικονομική επιβίωση του νησιωτικού κράτους.