Για σκραπ ολοκαίνουργιο Boeing μετά από 16 πτήσεις

Για σκραπ ολοκαίνουργιο Boeing μετά από 16 πτήσεις

Παρέμεινε καθηλωμένο στο έδαφος για σχεδόν 10 χρόνια στο Διεθνές Αεροδρόμιο EuroAirport Βασιλείας-Μυλούζ-Φράιμπουργκ

3' 4" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ένα αεροσκάφος Boeing 747 που είχε διαμορφωθεί ως ιδιωτικό αεροσκάφος VIP αποσυναρμολογείται μετά από μόλις 30 ώρες πτήσης, με συνολικά μόλις 16 ταξίδια στο ιστορικό του.

Το αεροσκάφος, που προοριζόταν αρχικά για έναν Σαουδάραβα «γαλαζοαίματο», παρέμεινε καθηλωμένο στο έδαφος για σχεδόν 10 χρόνια στο Διεθνές Αεροδρόμιο EuroAirport Βασιλείας-Μυλούζ-Φράιμπουργκ, στα σύνορα μεταξύ Γαλλίας, Ελβετίας και Γερμανίας.

Εκεί, το σκάφος θα διαμορφωνόταν με πολυτελές εσωτερικό, αλλά το σχέδιο ματαιώθηκε και, αφού δεν βρέθηκε νέος αγοραστής, το αεροπλάνο κατέληξε στο Pinal Airpark της Αριζόνα, ένα νεκροταφείο αεροσκαφών όπου τα αεροπλάνα αποσυναρμολογούνται για ανταλλακτικά ή παραμένουν σταθμευμένα επ’ αόριστον.

«Για κυβερνήσεις και εταιρείες»

Το αεροπλάνο ανήκει στην κατηγορία “Boeing Business Jet”, ειδικά τροποποιημένων αεροσκαφών που προορίζονται για κυβερνήσεις και εταιρικούς πελάτες. Η εμβέλειά του ξεπερνά τα 16.000 χιλιόμετρα και η ωφέλιμη επιφάνεια της καμπίνας του είναι περίπου 465 τετραγωνικά μέτρα. 

Πρόκειται για το πιο προηγμένο μοντέλο Boeing 747 που έχει παραχθεί ποτέ. Το πρώτο αεροσκάφος της σειράς είχε κάνει την παρθενική του πτήση το 2010, αλλά τελικά το μοντέλο δεν είχε εμπορική απήχηση, λόγω του υψηλού κόστους λειτουργίας του. Το τελευταίο αεροσκάφος της σειράς, παραδόθηκε στην Atlas Air στις αρχές του 2023 και σηματοδότησε το τέλος της γραμμής παραγωγής των 747.

Το αεροσκάφος προοριζόταν για την κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας, και συγκεκριμένα για τον πρίγκιπα διάδοχο Σουλτάν μπιν Αμπντουλαζίζ Αλ Σαούντ, ο οποίος πέθανε το 2011, λίγους μήνες πριν από την προγραμματισμένη παράδοση του αεροπλάνου.

Το σκάφος, στο οποίο δόθηκε ο κωδικός N458BJ, πέταξε δοκιμαστικά τον Μάιο του 2012 και παραδόθηκε τον Ιούνιο του 2021.

«Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων μας, πέταξε για μερικούς μήνες μέσω Σαν Μπερναρντίνο, πιθανώς, και στη συνέχεια μέσω του Σαν Αντόνιο στο Τέξας, και κατέληξε στη Βασιλεία τον Δεκέμβριο του 2012» λέει ο Κόνορ Ντάιβερ, της εταιρείας Cirium που αναλύει αεροπορικά δεδομένα. 

Συνήθως, τα μεγάλα επαγγελματικά αεροσκάφη παραδίδονται σε «πράσινη» κατάσταση – όρος που οφείλεται στο χρώμα της προστατευτικής επίστρωσης της ατράκτου και που σημαίνει ότι τα αεροπλάνα αυτά είναι άδεια στο εσωτερικό τους και τα στοιχεία της καμπίνας δεν έχουν εγκατασταθεί.

«Υποθέτω ότι αυτός είναι ο λόγος που αρχικά μεταφέρθηκε, για να εξοπλιστεί» λέει ο Ντάιβερ. «Φυσικά, αυτό δεν συνέβη ποτέ. Και φαίνεται πως “καθόταν” για 10 χρόνια».

Το αεροπλάνο τέθηκε προς πώληση έναντι 95 εκατομμυρίων δολαρίων – σχεδόν 73% φτηνότερα από την αρχική του τιμή, που ήταν περίπου 350 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τον Ντάιβερ. Ήταν ακόμα άδειο και διαφημιζόταν ως «έτοιμο για μετατροπή» σε μία αγγελία που παραμένει αναρτημένη στο διαδίκτυο. Όμως το Boeing δεν πωλήθηκε ποτέ.

«Κανείς, πέρα από έναν αρχηγό κράτους της Σαουδικής Αραβίας, δεν πρόκειται να ενδιαφερθεί για ένα ιδιωτικό, τετρακινητήριο επαγγελματικό τζετ», λέει ο Ρίτσαρντ Αμπουλαφία. Ένα σημαντικό εμπόδιο στην πώληση ήταν το υψηλό κόστος για τη διαμόρφωση του εσωτερικού του. «Η τοποθέτηση θα κόστιζε 30, 40 ίσως και 50 εκατομμύρια δολάρια», επισημαίνει ο Ντάιβερ.

Η Boeing, η οποία αρνήθηκε να απαντήσει σε μια σειρά ερωτήσεων του CNN σχετικά με το αεροπλάνο, το αγόρασε τελικά το 2022, από την εταιρεία εμπορίας αεροσκαφών Aircraft Finance Germany. Το αεροπλάνο πέταξε στην Αριζόνα στις 15 Απριλίου του 2022, γράφοντας ακόμη 10 ακόμη ώρες στο συνολικό χρόνο πτήσης. Η τελευταία του απογείωση από τη Βασιλεία, απαθανατίστηκε στο YouTube από ομάδες ατόμων που καταγράφουν και παρακολουθούν αεροπλάνα.

Παλιοσίδερα

Στο νεκροταφείο του Pinal Airpark, ένας εργολάβος της Boeing εξακολουθεί να εργάζεται για την αποσυναρμολόγηση του αεροπλάνου, το οποίο έχει ήδη «απογυμνωθεί» από τα πιο πολύτιμα εξαρτήματα. «Έχω δει φωτογραφίες του και έχει ήδη αποσυναρμολογηθεί, οι κινητήρες έχουν ήδη αφαιρεθεί», λέει ο Ντάιβερ. «Ήταν ουσιαστικά ολοκαίνουργιοι και καθένας από αυτούς αξίζει, πιθανώς, 20 εκατομμύρια δολάρια, οπότε οι τέσσερις αξίζουν 80 εκατομμύρια δολάρια».

Πηγή: CNN

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT