Στην ουρά για μια ανάβαση στο Εβερεστ

Στην ουρά για μια ανάβαση στο Εβερεστ

Οδηγοί Σέρπα και έμπειροι ορειβάτες εξηγούν στην «Κ» γιατί η φετινή περίοδος αναρρίχησης ήταν από τις πιο θανατηφόρες που έχουν καταγραφεί ποτέ

5' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στις 31 Μαΐου ο Σέρπα «Μίνγκμα Τζ» αποχώρησε από τον καταυλισμό στους πρόποδες του Έβερεστ. Για εκείνον και την ομάδα του είχε ολοκληρωθεί επίσημα η σεζόν ανάβασης στο υψηλότερο σημείο της Γης. Ωστόσο, ο ίδιος φέτος δεν μοιράστηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φωτογραφία του από την κατάκτηση της κορυφής, όπως κάνει κάθε χρόνο.

«Φέτος θα μοιραστώ φωτογραφίες των τριών Σέρπα αδερφών μου, οι οποίοι χάθηκαν στον παγετώνα Khumbu κάτω απο ένα μεγάλο κομμάτι πάγου. Ήταν από τους πιο δυνατούς Σέρπα στο Νεπάλ», ανέφερε ο ίδιος στο προφίλ του στο Facebook, επισημαίνοντας ότι έχει δημιουργηθεί λογαριασμός προκειμένου να συγκεντρωθούν χρήματα για τα παιδιά των αδικοχαμένων ντόπιων οδηγών. 

Οι τρεις τους δεν ήταν οι μόνοι που βρήκαν τραγικό θάνατο σε μία προσπάθεια κατάκτησης της κορυφής. Η φετινή περίοδος αναρρίχησης στο Έβερεστ ήταν μία από τις πιο θανατηφόρες που έχουν καταγραφεί ποτέ. Συνολικά δώδεκα ορειβάτες έχασαν τη ζωή τους, ενώ πέντε άνθρωποι εξακολουθούν να αγνοούνται. Συγκεκριμένα, το 2023 είναι η δεύτερη πιο θανατηφόρα σεζόν αναρρίχησης που έχει καταγραφεί στο Έβερεστ, αμέσως μετά το 2018, όταν 18 ορειβάτες έχασαν τη ζωή τους από σεισμό.

Ο διευθυντής του τμήματος τουρισμού του Νεπάλ, Γιούμπα Ρα Κατιβάντα, ανέφερε πως πίσω από τους θανάτους βρίσκεται η κλιματική κρίση, η επίδραση της οποίας στο βουνό είναι μεγάλη. «Οι καιρικές συνθήκες δεν ήταν ευνοϊκές, είχαν μεγάλες διακυμάνσεις», τόνισε. Οι θερμοκρασίες που συνήθως κυμαίνονται στους -27 βαθμούς Κελσίου, φέτος άγγιξαν τους -40 σύμφωνα με το Al Jazeera

Ωστόσο, ντόπιοι Σέρπα όσο και έμπειροι οδηγοί από άλλες χώρες του κόσμου επισημαίνουν στην «Κ» πως εκτός από την κλιματική κρίση, αφενός η αύξηση των επισκεπτών στο Έβερεστ, αφετέρου η κακή προετοιμασία πολλών ορειβατών έχει ως αποτέλεσμα τα ατυχήματα να είναι συχνότερα και με περισσότερες πιθανότητες να αποβούν μοιραία εξαιτίας του βαθμού δυσκολίας. 

Στην ουρά για μια ανάβαση στο Εβερεστ-1
Η φετινή περίοδος αναρρίχησης στο Έβερεστ ήταν μία από τις πιο θανατηφόρες που έχουν καταγραφεί ποτέ. Φωτογραφία: Αlan Arnette

Στην ουρά για την ανάβαση

Ο Ραμ Μπαρακότι, Σέρπα με μεγάλη εμπειρία, αναφέρει στην «Κ» πως η αύξηση των ορειβατών στο βουνό έχει προκαλέσει διάφορα προβλήματα, όπως συνωστισμό και συγκεκριμένα μεγάλες ουρές σε στενά μονοπάτια αλλά και ελλείψεις σε πόρους όπως οξυγόνο, τροφή και καταφύγιο.

«Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει προσπάθειες για τη ρύθμιση της ροής των ορειβατών και τη βελτίωση των μέτρων ασφαλείας στο βουνό, ωστόσο η αύξηση των θανάτων φέτος επαναφέρει τις ανησυχίες που έχουμε σχετικά με την ασφάλεια μας», επισημαίνει ο ίδιος. 

Ο Ραμ αναφέρει πως η φετινή χρονιά του θυμίζει το 2015, όταν ένας τεράστιος σεισμός στο Νεπάλ προκάλεσε χιονοστιβάδα στο Έβερεστ με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 22 ορειβάτες και Σέρπα.

Στην ουρά για μια ανάβαση στο Εβερεστ-2
Η αύξηση των ορειβατών στο βουνό έχει προκαλέσει διάφορα προβλήματα, όπως συνωστισμό και συγκεκριμένα μεγάλες ουρές σε στενά μονοπάτια αλλά και έλλειψη σε πόρους όπως οξυγόνο, τροφή και καταφύγιο. Φωτογραφία: Αlan Arnette

Όπως αφηγείται, η χιονοστιβάδα που είχε τότε προκληθεί από τον σεισμό παρέσυρε τις σκηνές, ενώ στο πέρασμά της έθαψε στο χιόνι όχι μόνο τον εξοπλισμό τους, αλλά και ζωντανούς ανθρώπους. Δεν υπήρχε καμία προειδοποίηση και κανένας τρόπος διαφυγής από τη δύναμη της χιονοστιβάδας. 

Ο ίδιος κατάλαβε πως ακόμη και οι πιο έμπειροι ορειβάτες μπορεί να βρεθούν στο «έλεος» του βουνού και των απρόβλεπτων καιρικών συνθηκών από τη μία στιγμή στην άλλη. «Μετά την τραγωδία, πολλοί ορειβάτες και Σέρπα επέλεξαν να εγκαταλείψουν τις αποστολές τους και να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Ήταν μια απογοητευτική υπενθύμιση ότι, ανεξάρτητα από το πόσο ικανοί ή έμπειροι είμαστε, εν τέλει είμαστε πολύ μικροί μπροστά στο Έβερεστ», τονίζει.

Το πρόβλημα με τους μοναχικούς ορειβάτες

Από την πλευρά του, ο Ναρέν Θακούρι, ντόπιος οδηγός στο Έβερεστ, επισημαίνει πως το πρόβλημα είναι πως υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που δεν είναι καλά προετοιμασμένοι για να ανέβουν ένα βουνό 8.000 μέτρων. 

«Κάποιοι άνθρωποι είναι αλαζόνες με το βουνό και ανεβαίνουν μόνοι τους χωρίς καν να έχουν οδηγό ή βοηθό. Έχω δει μοναχικούς ορειβάτες να πεθαίνουν έξω από τη σκηνή, καθώς είναι τόσο καταπονημένοι και χωρίς οξυγόνο που δεν έχουν καν ενέργεια να μπουν στη σκηνή τους και έτσι πεθαίνουν», αναφέρει ο Θακούρι επισημαίνοντας πως πλέον λόγω της κλιματικής κρίσης οι συνθήκες είναι ακόμη πιο δύσκολες. 

Στην ουρά για μια ανάβαση στο Εβερεστ-3
Κάποιοι επιχειρούν να ανένουν μόνοι τους χωρίς καν να έχουν οδηγό ή βοηθό. Φωτογραφία: Αlan Arnette

Για τον ίδιο, οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης είναι εμφανείς, καθώς ο παγετώνας λιώνει περισσότερο κι έτσι σχηματίζεται λιγότερος πάγος με αποτέλεσμα οι οροσειρές οπου μπορούμε να αναρριχηθούμε στο σημείο Khumbu να μικραίνουν χρόνο με το χρόνο. 

Χαμηλές τιμές για την προσέλκυση τουριστών

Με τη σειρά του, ο Άλαν Αρνέτ, ο γηραιότερος Αμερικανός που έχει κατακτήσει την κορυφή του K2 και έχει κάνει ορειβασία και στις επτά κορυφές του Έβερεστ, περιγράφει στον «Κ» γιατί το βουνό έχει γίνει τόσο δημοφιλής προορισμός μετά την πανδημία. 

«Φέτος, το Νεπάλ έχει εκδώσει το ιστορικό υψηλό των 487 αδειών αναρρίχησης για το Έβερεστ. Εξαιτίας της πανδημίας που είχε «πάγωσει» τις αποστολές στο βουνό, πλέον οι εταιρείες του Νεπάλ προσφέρουν ιστορικά χαμηλές τιμές προσελκύοντας ακόμη και ορειβάτες χωρίς εμπειρία αναρρίχησης, κυρίως από την Ινδία και την Κίνα. Φέτος μάλιστα η Κίνα ήταν η κορυφαία χώρα με 99 άδειες για ορειβάτες», επισημαίνει ο ίδιος. 

Την ίδια στιγμή ο Αρνέτ προσθέτει πως δεν υπάρχει ένα αυστηρό πλαίσιο για τους οδηγούς του βουνού, καθώς ο οποιοσδήποτε θα μπορούσε να καθοδηγήσει μία ομάδα, αν τον πλήρωνε. 

Σωματική και πνευματική προετοιμασία

«Όντως οι Σέρπα είναι εκείνοι που έχουν πρακτική εμπειρία για το Έβερεστ και συνήθως ανοίγουν το δικό τους γραφείο πεζοπορίας. Οι ίδιοι πιστοποιούνται μέσω μίας συγκεκριμένης ένωσης, ωστόσο πρόκειται για μία τυπική διαδικασία με την οποία ουσιαστικά λαμβάνουν έναν συγκεκριμένο αριθμό. Όσο για τους ξένους οδηγούς, εκείνοι λαμβάνουν την άδεια τους από κάποια συγκεκριμένα πρακτορεία», αναφέρει ο ίδιος. 

Στην ουρά για μια ανάβαση στο Εβερεστ-4
Πλέον οι εταιρείες του Νεπάλ προσφέρουν ιστορικά χαμηλές τιμές, προσελκύοντας ακόμη και ορειβάτες χωρίς εμπειρία αναρρίχησης, κυρίως από την Ινδία και την Κίνα. Φωτογραφία: Naren Thakuri

«Απαιτείται σωματική, πνευματική και συναισθηματική προετοιμασία για να αναρριχηθεί κάποιος σε ένα τέτοιο βουνό. Από την άλλη, η επιλογή οδηγών που ξέρουν πώς να αντιμετωπίσουν τις ανώμαλες καιρικές συνθήκες είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια κάποιου. Το γεγονός ότι μια εταιρεία καυχιέται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν σημαίνει ότι είναι ασφαλής. Άλλωστε, είναι εύκολο για κάποιον να δημιουργήσει έναν ελκυστικό ιστότοπο το 2023, αλλά δεν είναι τόσο εύκολο να οργανώσει ασφαλείς αποστολές στο Έβερεστ», καταλήγει.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT