Titan: Τα κρίσιμα ερωτήματα για τα αίτια της τραγωδίας

Titan: Τα κρίσιμα ερωτήματα για τα αίτια της τραγωδίας

Η δομή των ρηγμάτων στα συντρίμμια ανθρακονήματος θα είναι και το «κλειδί» για την κατανόηση του τι συνέβη τις τελευταίες εκείνες στιγμές – Τι αναφέρουν ειδικοί στο BBC.

4' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι ηχητικοί αισθητήρες του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού ανίχνευσαν την πιθανή ενδόρρηξη στο Titan λίγες ώρες αφού ξεκίνησε το ταξίδι του για τα βάθη του Ατλαντικού, την περασμένη Κυριακή, στο ναυάγιο του Τιτανικού, αναφέρουν αξιωματούχοι. Την ίδια ώρα, οι έρευνες στρέφονται, πλέον, στα αίτια της τραγωδίας, με πολλά ερωτήματα να παραμένουν αναπάντητα. 

Συγκεκριμένα, όπως αποκάλυψαν δύο υψηλόβαθμα στελέχη του αμερικανικού Ναυτικού, στοιχεία από ένα μυστικό δίκτυο υποθαλάσσιων αισθητήρων, σχεδιασμένων για τον εντοπισμό εχθρικών υποβρυχίων, κατέγραψε «μια ηχητική ανωμαλία που ομοίαζε με έκρηξη ή με κατάρρευση» στην εμβέλεια πλεύσης του Titan και κατά τη χρονική συγκυρία απώλειας της επικοινωνίας. 

Οι πληροφορίες αυτές γνωστοποιήθηκαν στους εμπλεκόμενους στην έρευνα, ωστόσο τη δεδομένη στιγμή θεωρήθηκαν «ανεπιβεβαίωτο στοιχείο» για την τύχη του Titan και «μη οριστικές», με αποτέλεσμα η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης να συνεχιστεί. 

Οπως ανέφερε στο CBS ένας από τους αξιωματούχους, οι πληροφορίες τους σχετικά με την «ακουστική ανωμαλία» αξιοποιήθηκε από την αμερικανική Ακτοφυλακή για τον περιορισμό του πεδίου αναζήτησης. 

To βράδυ της Πέμπτης, λίγες ώρες αφότου η επάρκεια οξυγόνου των 96 ωρών στο αγνοούμενο σκάφος είχε εξαντληθεί, η αμερικανική Ακτοφυλακή ανακοίνωσε ότι στην περιοχή έρευνας εντοπίστηκαν συντρίμμια του βαθυσκάφους που υποδεικνύουν πως το Titan υπέστη «καταστροφική διάλυση»

Διευκρίνισε δε ότι εντοπίστηκαν τουλάχιστον πέντε διαφορετικά τμήματα του μοιραίου βαθυσκάφους σε απόσταση περίπου 500 μέτρων από το ναυάγιο του Τιτανικού, στον βυθό του βόρειου Ατλαντικού.

Οπως είπε ο αντιναύαρχος, Τζον Μάουγκερ, της Ακτοφυλακής, και οι πέντε επιβάτες του Τιτάν έχασαν τη ζωή τους ύστερα από μία «ολέθρια ενδόρρηξη», που πιστεύεται πως σημειώθηκε, βάσει των πρώτων στοιχείων που προσφέρουν τα ευρήματα. 

Πού στρέφονται οι έρευνες 

Για να απαντήσουν στο ερώτημα γιατί συνέβη αυτό και τι θα μπορούσε να είχε γίνει ώστε να αποφευχθεί, οι αρχές θα συλλέξουν οτιδήποτε καταστεί εφικτό να εντοπίσουν, σύμφωνα με τον Ράιαν Ράμσεϊ, πρώην κυβερνήτη υποβρυχίου στο Βασιλικό Ναυτικό της Βρετανίας, ο οποίος μίλησε στο BBC. 

«Δεν υπάρχει μαύρο κουτί, οπότε δεν καθίσταται εφικτό να βρει κανείς τις τελευταίες κινήσεις του σκάφους», εξηγεί, προσθέτοντας πάντως ότι, κατά τα άλλα, η διαδικασία της έρευνας δεν διαφέρει από αυτή που γίνεται για ένα αεροπορικό δυστύχημα. 

Αφού οι ερευνητές συλλέξουν τα κομμάτια του βαθυσκάφους, θα ελέγξουν τη δομή ρηγμάτων του ανθρακονήματος, που θα είναι και το «κλειδί» για να κατανοήσουν τι συνέβη τις τελευταίες εκείνες στιγμές. 

Κάθε κομμάτι θα εξεταστεί ενδελεχώς στο μικροσκόπιο ώστε να ελεγχθεί η φορά των μικροϊνών άνθρακα και να αναζητηθούν οι ρωγμές που θα δείξουν το ακριβές σημείο της ρήξης που προκάλεσε την κατάρρευση των τοιχωμάτων και τον ακαριαίο θάνατο των επιβατών. 

Το μεγάλο ερώτημα που θα κληθούν να απαντήσουν οι ερευνητές είναι το αν η ενδόρρηξη (εφόσον πράγματι αποδειχτεί) προκλήθηκε από δομική ανεπάρκεια. Αν ναι, το βαθυσκάφος θα είχε υποστεί ασύλληπτα μεγάλη πίεση, ανάλογη του βάρους του πύργου του Αϊφελ, όπως υποστηρίζει ο καθηγητής Μπλερ Θόρντον από το Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον. 

«Μιλάμε για μια πανίσχυρη ενδόρρηξη της κύριας ατράκτου», λέει ο ίδιος. 

Σε μια τέτοια περίπτωση, το ερώτημα που θα προκύψει είναι αν προκλήθηκε λόγω έλλειψης κατάλληλων ελέγχων και δοκιμών, όπως κατήγγειλαν τις τελευταίες ημέρες κάποιοι εμπειρογνώμονες.

Τα ανθρακονήματα αστοχούν λόγω ελαττωματικής κατασκευής», σημειώνει ο καθηγητής Ρόντερικ Σμιθ του Imperial College του Λονδίνου, προσθέτοντας πως οι σύνδεσμοι μεταξύ της ίνας άνθρακα και του τιτανίου χρειάζονται πολύ προσεκτικό έλεγχο. 

Η βία της έκρηξης σημαίνει πως ενδέχεται να είναι εξαιρετικά δύσκολος ο προσδιορισμός της ακολουθίας των γεγονότων, συμπληρώνει, «εξ ου και η ανάγκη ανάκτησης των συντριμμιών και ενδελεχούς εξέτασής τους».

«Αυτό που θα κάνουν τώρα, είναι να επιστρέψουν στο σημείο και, σαν να συλλέγουν ψίχουλα από μπισκότο, να προσπαθήσουν να βρουν ένα ίχνος που θα τους κατευθύνει», λέει, από την πλευρά του, στο CNN ο Τομ Μάντοξ, διευθύνων σύμβουλος της Underwater Forensic Investigators, μιας ομάδας ειδικών εμπειρογνωμόνων που συμμετείχε σε αποστολή στον Τιτανικό το 2005. 

Οπως προσθέτει, τα κομμάτια από τα συντρίμμια ενδέχεται να επιπλέουν ακόμα, που σημαίνει ότι μπορεί να μεταφερθούν μακριά από τα ωκεάνια ρεύματα. «Οπότε το μεγάλο εγχείρημα αυτή τη στιγμή θα είναι να προσπαθήσουν να τα συλλέξουν. Θα τα σημαδέψουν, θα υποδείξουν πού βρίσκονταν και θα σχεδιάσουν έναν πρώτο χάρτη». 

Αναφερόμενη στην «ολέθρια ενδόρρηξη», η Αϊλίν Μαρία Μάρτι, πρώην αξιωματούχος του Ναυτικού και καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα, εξηγεί πως «είναι αδιανόητα γρήγορη» και πραγματοποιείται μέσα σε ένα κλάσμα χιλιοστού του δευτερολέπτου. 

«Το σκάφος θα είχε διαλυθεί προτού οι επιβάτες του συνειδητοποιήσουν καν πως υπήρξε πρόβλημα. Τελικά, μεταξύ των πολλών τρόπων με τους οποίους μπορούμε να πεθάνουμε, αυτός είναι ανώδυνος».

Προς το παρόν παραμένει ασαφές ποια υπηρεσία, ποιας χώρας, θα ηγηθεί της διερεύνησης των αιτιών του δυστυχήματος, καθώς δεν υπάρχει πρωτόκολλο για ατυχήματα με βαθυσκάφη

Οπως τόνισε ο αντιναύαρχος Μάουγκερ, η όλη διαδικασία θα είναι ιδιαίτερα περίπλοκη, καθώς το συμβάν έλαβε χώρα σε ένα απομονωμένο σημείο του ωκεανού και περιλαμβάνει ανθρώπους πολλών διαφορετικών εθνικοτήτων

Πηγή: Washington Post/BBC/CNN/New York Times

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT