Ναυάγιο στον Τιτανικό: Πολλά τα ερωτήματα μετά την τραγωδία στον Ατλαντικό Ωκεανό

Ναυάγιο στον Τιτανικό: Πολλά τα ερωτήματα μετά την τραγωδία στον Ατλαντικό Ωκεανό

«Να ’μαστε πάλι στο ίδιο σημείο και για τον ίδιο, καταραμένο λόγο», δήλωσε ο σκηνοθέτης της ταινίας «Τιτανικός», Τζέιμς Κάμερον

Ενώ συγγενείς, φίλοι και συνεργάτες θρηνούν από προχθές τους πέντε επιβάτες του βαθυσκάφους «Titan», που συνετρίβη ενώ κατευθυνόταν προς το ναυάγιο του «Τιτανικού», σοβαρά ερωτήματα εγείρονται σχετικά με τους κανονισμούς και ελέγχους ασφαλείας αυτής της αναπτυσσόμενης βιομηχανίας, που απευθύνεται σε ανθρώπους με ισχυρά βαλάντια και εξερευνητική διάθεση.

«Οφείλουμε να σταματήσουμε για λίγο, να πάρουμε μια ανάσα και να θέσουμε στους εαυτούς μας το ερώτημα: Γιατί θέλουμε να πάμε στον “Τιτανικό” και πώς μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο με ασφαλή τρόπο», δήλωσε ο φυσικός και δημοσιογράφος Μάικλ Γκίλεν, ο οποίος κινδύνεψε σοβαρά σε μια παρόμοια αποστολή το 2000, όταν το βαθυσκάφος στο οποίο επέβαινε παγιδεύτηκε προσωρινά στην προπέλα του «Τιτανικού».

Το δυστύχημα του «Titan» έφερε τις πρώτες ανθρώπινες απώλειες στα 60 χρόνια της βιομηχανίας των ιδιωτικών εξερευνήσεων σε μεγάλα θαλάσσια βάθη. Οι περισσότερες εξορμήσεις αυτού του είδους περιορίζονται σε βάθη της τάξης των 500 μέτρων και προσφέρουν σε τουρίστες τη δυνατότητα να παρατηρήσουν από κοντά κοραλλιογενείς υφάλους και τη ζωή στον βυθό. Δημοσιογράφος του τηλεοπτικού δικτύου CBS, που είχε συμμετάσχει σε αποστολή της OceanGate τον Ιούλιο του 2022, ανέφερε ότι του ζητήθηκε από την εταιρεία να υπογράψει δήλωση αποποίησης δικαιωμάτων αποζημίωσης σε περίπτωση ατυχήματος, όπου το ενδεχόμενο θανάτου αναφερόταν ρητά τρεις φορές στην πρώτη σελίδα του κειμένου.

Από τα δέκα βαθυσκάφη που κυκλοφορούν διεθνώς και έχουν τη δυνατότητα να κατέβουν στα βάθη του «Τιτανικού», μόνο το «Titan» δεν είχε περάσει από κάποια αναγνωρισμένη διαδικασία ελέγχου ασφαλείας και πιστοποίησης – για παράδειγμα, από το Αμερικανικό Ναυτιλιακό Γραφείο ή από την ευρωπαϊκή εταιρεία DNV, που εδρεύει στη Νορβηγία. Το 2018, αρκετοί ειδικοί έστειλαν στον ιδρυτή της OceanGate, Στόκτον Ρας, επιστολή, όπου του συνιστούσαν να περάσει το «Titan» από εξονυχιστικό έλεγχο προκειμένου να αποτραπούν «καταστροφικές επιπτώσεις». Η σύστασή τους δεν έγινε αποδεκτή. Το περασμένο Σαββατοκύριακο ο Στόκτον Ρας οδήγησε ο ίδιος το «Titan» προς το τελευταίο ταξίδι του.

«Να ‘μαστε πάλι στο ίδιο σημείο και για τον ίδιο, καταραμένο λόγο», δήλωσε ο σκηνοθέτης της ταινίας «Τιτανικός», που σάρωσε τα Οσκαρ το 1998, Τζέιμς Κάμερον, υπογραμμίζοντας ότι όπως στο θρυλικό ναυάγιο του 1912, έτσι και τώρα αιτία ήταν ένα ανθρώπινο λάθος, σε πείσμα των προειδοποιήσεων πιο συνετών φωνών. Συνιδιοκτήτης εταιρείας υποθαλάσσιων εξορμήσεων και με αξιόλογη πείρα από εξερευνήσεις με βαθυσκάφη ο ίδιος, υποστήριξε ότι το βασικό ελάττωμα του «Titan» ήταν ότι το κύτος του ήταν κατασκευασμένο εν μέρει από ανθρακονήματα, που είναι ευάλωτα στις τρομερές πιέσεις του βυθού και μπορούν να υποστούν μικρορωγμές, απ’ όπου θα περάσει νερό σε μικροσκοπικές ποσότητες, μέχρι να συμβεί, σε κλάσμα του δευτερολέπτου, η μοιραία ενδόρρηξη.

Οπως ανέφερε ρεπορτάζ της Wall Street Journal, οι αμερικανικές αρχές ανίχνευσαν έναν κρότο, συμβατό με το ενδεχόμενο μιας έκρηξης ή ενδόρρηξης, την ώρα που χάθηκε η επικοινωνία του «Titan» με το πλοίο που το είχε μεταφέρει στη ζώνη του «Τιτανικού», την περασμένη Κυριακή. Η πληροφορία επιβεβαιώθηκε από το αμερικανικό ναυτικό. Ο Κάμερον, κατά δήλωσή του, έγινε κοινωνός αυτής της πληροφορίας ήδη από την περασμένη Δευτέρα, ενώ βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, και έστειλε email σε φίλους από την κοινότητα των εξερευνητών για να τους πληροφορήσει ότι «μόλις χάσαμε πέντε φίλους».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT