Κάτω από το γκρι καπέλο, το γνώριμο γενειοφόρο πρόσωπο του Βίνσεντ Βαν Γκογκ που ασυναίσθητα περιμένει να δει το μάτι, απουσιάζει.
Στη θέση του δημιουργού της διάσημης αυτοπροσωπογραφίας βρίσκεται μία κίτρινη, απρόσμενη ύπαρξη, εξίσου αναγνωρίσιμη – αν όχι και περισσότερο. Είναι ο Πίκατσου που έχει καταλάβει ως πρωταγωνιστής έναν από τους έξι πίνακες με Πόκεμον του Ολλανδού ζωγράφου.
Η έκθεση Pokémon x Van Gogh Museum στο μουσείο Βαν Γκογκ του Άμεστερνταμ είναι μια ευφάνταστη έμπνευση για την προσέλκυση ενός νέου, ηλικιακά, κοινού. Οι ιθύνοντες νόες επιστράτευσαν το πιο διάσημο Πόκεμον για να καλλιεργήσει στα παιδιά το ενδιαφέρον για την τέχνη ενός από τους σπουδαιότερους ζωγράφους του 19ου αιώνα.
«Η συνεργασία αυτή θα επιτρέψει στη νεότερη γενιά να γνωρίσει την τέχνη και τη ζωή του Βίνσεντ βαν Γκογκ με έναν αναζωογονικό τρόπο» εξηγεί η Εμιλι Γορντένκερ, διευθύντρια του μουσείου.
Exciting news! 🎁 Our collaboration with @Pokémon starts tomorrow and runs until 7 Jan 2024. Come and visit the presentation or complete the art-hunt to receive a Pokémon TCG promo card 🕵️♂️🕵️♀️ (subject to availability). See you soon? pic.twitter.com/YD5CxahXq2
— Van Gogh Museum (@vangoghmuseum) September 27, 2023
Και μπορεί ο Πίκατσου να μοιάζει αταίριαστος «σύμμαχος» στον αγώνα του βαν Γκογκ, ωστόσο, οι μυημένοι εξηγούν πως η τέχνη του Ολλανδού ζωγράφου δέχτηκε σημαντικές επιρροές από την ιαπωνική τεχνοτροπία.
Σε μια επιστολή στον αδερφό του, Τεό το 1888, ο βαν Γκογκ έγραφε πως «μου φαίνεται πως δεν θα μπορούσαμε να μελετήσουμε την ιαπωνική τέχνη, χωρίς να γίνουμε πολύ πιο ευτυχισμένοι».
Όμως, όταν εγκαινιάστηκε η έκθεση, την περασμένη εβδομάδα, ήταν ενίληκες η συντριπτική πλειονότητα όσων συνέρρευσαν να τη θαυμάσουν, εκ των οποίων κάποιοι επιτήδειοι που είδαν στην έμπνευση ευκαιρία και θέλησαν να αγοράσουν αναμνηστικά προϊόντα από το πωλητήριο του μουσείου, μεταπωλώντας τα σαφώς ακριβότερα.
«Τη θλιβερή αυτή συμπεριφορά ενός μικρού αριθμού επισκεπτών δεν την είχαμε προβλέψει» ανέφερε η Μάγια Ποντόνε, εκπρόσωπος του μουσείου.
Το μουσείο είχε εστιάσει ξανά στη σχέση αυτή του δημιουργού με την Ιαπωνία το 2018, με την έκθεση «Βαν Γκογκ και Ιαπωνία», όπου εξεταζόταν το ενδιαφέρον του ζωγράφου για την ιαπωνική ξυλογραφία Ουκιγιόε, αλλά και γενικότερα την τέχνη της περιόδου Έντο.
«Είναι δύσκολο να φαναταστούμε πώς θα είχαν εξελιχθεί τα έργα του χωρίς την πηγή αυτή έμπνευσης. Τον βοήθησε να βρει το στιλ που σήμερα όλοι γνωρίζουμε» περιέγραφε το 2018 η επιμελήτρια του μουσείου, Νίνκε Μπάκερ.
Πηγή: Smithsonian Magazine