Σίπχολ: Το ολλανδικό αεροδρόμιο που σέβεται τις ώρες κοινής ησυχίας

Σίπχολ: Το ολλανδικό αεροδρόμιο που σέβεται τις ώρες κοινής ησυχίας

Η απόφαση να προγραμματίσει 9.100 λιγότερες πτήσεις σε μια προσπάθεια περιορισμού της ηχορύπανσης, έχει προκαλέσει αντιδράσεις, μηνύσεις και απειλές για αντίποινα

2' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι ολλανδικές αρχές επιβεβαίωσαν τη δραστική περικοπή πτήσεων από το διεθνές αεροδρόμιο Σίπχολ του Αμστερνταμ, σε μια προσπάθεια περιορισμού της ηχορύπανσης, απόφαση που έχει προκαλέσει αντιδράσεις και μηνύσεις. 

Το πέμπτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ευρώπης προγραμματίζει 9.100 πτήσεις λιγότερες το καλοκαίρι του 2024, φιλοδοξώντας να μειώσει τις πτήσεις σταδιακά σε περίπου 452.500 ετησίως.

Οι μειώσεις δρομολογίων, από κοινού με την απαγόρευση προσγειώσεων και απογειώσεων αργά τη νύχτα, τη μειωμένη πρόσβαση ιδιωτικών αεροσκαφών και την απαγόρευση θορυβωδών μοντέλων αεροπλάνων, αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου για συγκράτηση της ηχορύπανσης στην πυκνοκατοικημένη πόλη. 

Παρότι με την εφαρμογή κάποιων από τα μέτρα αυτό το καλοκαίρι, μειώθηκαν άμεσα οι διαμαρτυρίες και οι καταγγελίες πολιτών για την ηχορύπανση, οι αεροπορικές εταιρeίες καθώς και ειδικοί αναλυτές προειδοποιούν πως οι περικοπές αυτές ενδέχεται να έχουν σοβαρό κόστος τόσο για το Σίπχολ όσο και για την ολλανδική οικονομία. 

«Αυτό που συμβαίνει στην Ολλανδία είναι για εμάς απολύτως ακατανόητο. Δεν μπορούμε να καταλάβουμε γιατί η ολλανδική κυβέρνηση θέλει να κατεδαφίσει εν μέρει την κορωνίδα της, το Σίπχολ και την KLM» διαμαρτύρεται ο Μπεν Σμιθ, διευθύνων σύμβουλος της Air France-KLM.

«Ολέθρια απόφαση»

Ο περιορισμός των πτήσεων στο Σίπχολ μπορεί να συνεπάγεται αύξηση της αεροπορικής κίνησης σε άλλα αεροδρόμια, που θα μεταφραστεί σε οικονομικά και αναπτυξιακά οφέλη – με πιθανότερους «ωφελούμενους» τη Στοκχόλμη και την Κοπεγχάγη. 

«Κάποιες πτήσεις ίσως μεταφερθούν σε άλλα αεροδρόμια που δεν αντιμετωπίζουν τέτοιους περιορισμούς και αυτό μπορεί να περιλαμβάνει επιβάτες που πραγματοποιούν ανταπόκριση σε μη ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Το να υποβαθμίζουμε τα τεράστια οικονομικά και κοινωνικά οφέλη που αποφέρουν οι αερομεταφορές, ιδίως για μια χώρα που εξαρτάται από το εμπόριο, όπως η Ολλανδία, δεν είναι η σωστή λύση» σημειώνει ο Τζον Στρίκλαντ, διευθυντής της εξειδικευμένης στις αερομεταφορές εταιρείας JLS Consulting, χαρακτηρίζοντας την απόφαση «καταστροφική» για την KLM, άλλες αεροπορικές εταιρείες και την ολλανδική οικονομία.

Διαμαρτυρίες και «αντίποινα» 

Μαζί με άλλους αερομεταφορείς, η KLM μηνύει την κυβέρνηση για το μέτρο, σημειώνοντας πως «η διαδικασία που ακολουθήθηκε, δεν συνάδει με τους κανόνες και το δίκαιο». 

Και αν η KLM υποστεί μεγάλο πλήγμα από τα νέα δεδομένα, η αμερικανική JetBlue είναι σε ακόμη δυσμενέστερη θέση, αφού βρίσκεται προ της πλήρους απώλειας χρήσης όλων των θερινών χρονοθυρίδων (αποκαλούμενων επίσης «slots» και «διαθέσιμων χρόνων χρήσης») στο Σίπχολ. Η συγκεκριμένη αεροπορική εταιρεία άρχισε να εκτελεί πτήσεις από τον ολλανδικό αερολιμενικό κόμβο μόλις τον Αύγουστο και ως εκ τούτου δεν θα έχει κατοχυρώσει «ιστορικό» δικαίωμα πτήσεων εκεί το επόμενο καλοκαίρι.

Είναι μία από τις 24 αεροπορικές εταιρείες που δεν διαθέτουν ιστορικό δικαίωμα, σύμφωνα με τον Ούγκο Τόμασεν, διευθύνοντα σύμβουλο της Airport Coordination Netherlands.

Η JetBlue, μάλιστα, πιέζει τις αμερικανικές αρχές για «αντίποινα», καλώντας την Ουάσιγκτον να αποκλείσει την KLM από το αεροδρόμιο JFK της Νέας Υόρκης. 

«Θεωρούμε πως οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ και της Ολλανδίας υποχρεούτναι, βάσει της ιστορικής μας Συμφωνίας Ανοικτών Ουρανών (EU–US Open Skies Agreement), να διασφαλίσουν ότι η JetBlue θα συνεχίσει να έχει πρόσβαση στο μοναδικό βιώσιμο αεροδρόμιο του Αμστερνταμ», αναφέρει η αεροπορική εταιρεία σε δήλωσή της.

Πάντως, παρά τις διαμαρτυρίες και τις νομικές προσφυγές, δεν αποκλείεται να ακολουθήσουν το ολλανδικό παράδειγμα και άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις

Πέρυσι, η βελγική κυβέρνηση αναγκάστηκε να καταβάλει 25 εκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα λόγω ηχορύπανσης από την αεροπορική κίνηση γύρω από το Zaventem των Βρυξελλών. 

Ενα τοπικό συμβούλιο στη Λισαβόνα θέλει επίσης να αντιμετωπίσει τον αντίκτυπο των θορυβωδών αεροσκαφών στους κατοίκους της περιοχής, ενώ οι καταγγελίες για ηχορύπανση κατά του αεροδρομίου του Δουβλίνου έχουν πενταπλασιασθεί τον τελευταίο χρόνο.

Πηγή: Politico

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT