Συναγερμός για το παγκόσμιο εμπόριο έπειτα από τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα

Συναγερμός για το παγκόσμιο εμπόριο έπειτα από τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα

Πλοιοκτήτες ζητούν να ενισχυθεί η στρατιωτική προστασία στις θαλάσσιες οδούς της Μέσης Ανατολής, υπό τον φόβο επιθέσεων που θα μπορούσαν να προκαλέσουν προβλήματα στις ροές του εμπορικού και ενεργειακού εφοδιασμού

2' 7" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μόλις την περασμένη Κυριακή τέσσερα πλοία (ένα αμερικανικό πολεμικό και τρία εμπορικά) δέχθηκαν πυρά στα ανοιχτά των ακτών της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, προερχόμενα από τους Υεμενίτες Χούθι, ενώ τον περασμένο μήνα οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν Χούθι είχαν στοχοποιήσει στην ίδια θαλάσσια οδό πλοία Ισραηλινών.  

Μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο, και ενώ ο πόλεμος στη Γάζα συνεχίζεται με αμείωτη ένταση μπαίνοντας πια σε μια νέα κρίσιμη φάση, πλοιοκτήτες ζητούν να ενισχυθεί η στρατιωτική προστασία στις θαλάσσιες οδούς της Μέσης Ανατολής, υπό τον φόβο επιθέσεων που θα μπορούσαν να προκαλέσουν προβλήματα στις ροές του εμπορικού και ενεργειακού εφοδιασμού.

Ο σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ, Τζέικ Σάλιβαν, δήλωσε χθες ότι οι ΗΠΑ συζητούν με άλλες χώρες τη σύσταση μιας ειδικής ομάδας (maritime task force) που θα έχει ως αποστολή τη διασφάλιση της «ασφαλούς διέλευσης πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα».

Ηδη από το 2019, οι Χούθι και άλλες ομάδες που εκτιμάται ότι σχετίζονται με το Ιράν έχουν βάλει στο στόχαστρο εμπορικά πλοία και τάνκερ, ανεβάζοντας το επίπεδο της ανησυχίας και της ανασφάλειας γύρω από την κίνηση στα Στενά του Ορμούζ.

Περίπου το 40% του διά θαλάσσης εμπορίου πετρελαίου διέρχεται καθημερινά από τα Στενά του Ορμούζ, ενώ από εκεί περνούν και οι αποστολές υγροποιημένου φυσικού αερίου από το Κατάρ, που βοήθησαν το περασμένο διάστημα την Ευρώπη να αντικαταστήσει το ρωσικό αέριο με φόντο τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, από την άλλη πλευρά, μεταφέρεται σχεδόν το 10% των πετρελαϊκών προμηθειών που διακινούνται διά θαλάσσης, ενώ από εκεί περνούν παράλληλα και πολλά εμπορεύματα προερχόμενα από την Ασία με κατεύθυνση την ανατολική Μεσόγειο και την Ευρώπη.

Θα πρέπει να σημειωθεί, δε, ότι τα Στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ, που χωρίζουν τον Ινδικό Ωκεανό/Κόλπο του Αντεν από την Ερυθρά Θάλασσα, είναι ακόμη πιο στενά –και, ως εκ τούτου, περισσότερο ευάλωτα σε επιθέσεις– από τα Στενά του Ορμούζ, όπως αναφέρουν σε ανάλυσή τους οι FT.

«Η διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία για τους Ευρωπαίους καθώς εκείνοι παίρνουν, μέσω αυτής, πετρέλαιο και το υγροποιημένο φυσικό αέριο», σημειώνει ο Χένινγκ Γκλόιστιν του Eurasia Group.

Μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο αυξημένης ανασφάλειας, ωστόσο οι πλοιοκτήτες αναζητούν τώρα ασφαλέστερες, εναλλακτικές διαδρομές και περισσότερη προστασία στα ύδατα της Μέσης Ανατολής.

Η ισραηλινή Zim ανακοίνωσε, για παράδειγμα, την περασμένη εβδομάδα ότι αλλάζει τα δρομολόγια ορισμένων πλοίων της.

Αυτές οι εναλλακτικές διαδρομές ωστόσο περνούν, για παράδειγμα, από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, έξω από το Κέιπ Τάουν της Νότιας Αφρικής, και από τη δυτική Αφρική, πράγμα που τις καθιστά πολύ πιο χρονοβόρες αλλά και δαπανηρές. 

Με πληροφορίες από FT

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT