Ανησυχία για σημαντικά προβλήματα στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες έχει προκαλέσει η τραγωδία με τουλάχιστον έξι νεκρούς στη Βαλτιμόρη, μετά την πρόσκρουση του φορτηγού πλοίου «Dali» και την κατάρρευση της γέφυρας.
Η γέφυρα «Francis Scott Key» αποτελούσε είσοδο στο λιμάνι της Βαλτιμόρης, το πιο πολυσύχναστο στις ΗΠΑ για εξαγωγές αυτοκινήτων και ένατο πιο πολυσύχναστο συνολικά.
Οι έξι αγνοούμενοι μετά την κατάρρευση της γέφυρας θεωρούνται πλέον νεκροί.
🚨Once the electricity went out, a cargo ship struck the Francis Scott Key Bridge, where the Netflix film “Leave the World Behind” was filmed, causing it to crumble and fall into the water. #BaltimoreBridge Diddy #BridgeCollapse#BaltimoreBridgeCollapse pic.twitter.com/4Zo929WGC5
— 𝐌𝐀𝐒𝐓𝐄𝐑 (@CapXSid) March 27, 2024
Η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ έχει αναστείλει προσωρινά τις έρευνες και τις επιχειρήσεις διάσωσης. Η προσοχή εστιάζεται πλέον στο τι πήγε στραβά, ενώ μια ομάδα ειδικών στον τομέα της ασφάλειας των Μεταφορών πρόκειται να επιβιβαστεί στο πλοίο και να ανακτήσει τα δεδομένα από το «μαύρο κουτί» του.
Πώς επηρεάζονται οι εφοδιαστικές αλυσίδες
Αξιωματούχοι αναφέρουν ότι η θαλάσσια κυκλοφορία μέσω του λιμανιού της Βαλτιμόρης –μέσω του οποίου μεταφέρθηκαν πέρυσι περισσότεροι από 47 εκατ. τόνοι ξένου φορτίου– θα ανασταλεί «μέχρι νεωτέρας».
Μιλώντας στο BBC, ο Μάρκο Φροτζόνε, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, το οποίο εκπροσωπεί βρετανικές επιχειρήσεις, ανέφερε ότι η αναστολή αυτή θα έχει «σημαντικό αντίκτυπο στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες».
«Κατά το περασμένο έτος, πραγματοποιήθηκαν μεταφορές περισσότερων από 750.000 αυτοκινήτων και οχημάτων μέσω της Βαλτιμόρης», δήλωσε ο ίδιος σε ραδιοφωνική εκπομπή.
«Πρόκειται για σημαντικές μάρκες από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ε.Ε., από την General Motors και τη Ford, έως την Jaguar Land Rover, τη Nissan, τη Fiat και την Audi», πρόσθεσε ο ειδικός.
«Επιπλέον, η Βαλτιμόρη αποτελεί ένα σημαντικό εξαγωγέα υγροποιημένου φυσικού αερίου [LNG], και αυτό σημαίνει επιπλοκές για το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ε.Ε.», τόνισε.
«Περίπου 500.000 τόνοι LNG αναχωρούν κάθε μήνα από τη Βαλτιμόρη, έτσι ο αντίκτυπος όσων συνέβησαν είναι σημαντικός και θα γίνει αισθητός προτού μπορέσουμε να θέσουμε ξανά σε λειτουργία το λιμάνι της Βαλτιμόρης».
Πέρα από τις θαλάσσιες μεταφορές, το λιμάνι της Βαλτιμόρης συνδέεται άμεσα με περίπου 150.000 θέσεις εργασίας και σχετίζεται με άλλες 140.000.
Μετά την κατάρρευση της γέφυρας, ο δανέζικος ναυτιλιακός γίγαντας Maersk, τα φορτία του οποίου μεταφέρονταν από το «μοιραίο» πλοίο «Dali», δήλωσε ότι θα αποφεύγει μέχρι νεωτέρας τη Βαλτιμόρη.
Επιπλέον, υπήρξαν προειδοποιήσεις και από σιδηροδρομικές εταιρείες αλλά και από εταιρείες άνθρακα προς τους πελάτες τους για προβλήματα στις εξαγωγές.
Ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ, Πιτ Μπούτιζετζ, δήλωσε κατά τη διάρκεια ενημέρωσης του Τύπου, ότι «δεν χωράει αμφιβολία πως αυτό θα έχει ένα σημαντικό και παρατεταμένο αντίκτυπο στις εφοδιαστικές αλυσίδες».
«Είναι πολύ νωρίς να προβούμε σε εκτιμήσεις ως προς το τι θα χρειαστεί για να καθαριστεί το κανάλι και να ανοίξει εκ νέου το λιμάνι», τόνισε.
Συνεχίζονται οι έρευνες για τα αίτια του δυστυχήματος
Ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν δήλωσε σε δημοσιογράφους ότι η αμερικανική κυβέρνηση «θα κινήσει γη και ουρανό για να ανοίξει ξανά το λιμάνι και να ανοικοδομήσει τη γέφυρα το συντομότερο δυνατό», προσθέτοντας όμως ότι η διαδικασία αυτή αναμένεται να διαρκέσει «αρκετό καιρό».
Η ακριβής αιτία της σύγκρουσης δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί, αλλά το πλοίο έδειξε να παθαίνει «blackout» και εξέπεμψε σήμα κινδύνου πριν πέσει πάνω στη γέφυρα.
Οι Αρχές απέκλεισαν τη γέφυρα όταν έλαβαν το σήμα, αλλά κάποια οχήματα που βρίσκονταν ήδη πάνω σε αυτήν έπεσαν στο νερό όταν κατέρρευσε.
Μια τεράστια επιχείρηση αναζήτησης και διάσωσης έλαβε χώρα κατά το μεγαλύτερο μέρος της χθεσινής ημέρας, με δύο ανθρώπους να ανασύρονται ζωντανοί από το νερό. Ο ένας από αυτούς παραμένει σε κρίσιμη κατάσταση.
Οι έξι άνθρωποι που αγνοούνται και πλέον θεωρούνται νεκροί από τις αμερικανικές αρχές ανήκαν σε μια ομάδα εργασιών που επισκεύαζε λακκούβες, σύμφωνα με τις Αρχές.
Η ναυτιλιακή και λιμενική αρχή της Σιγκαπούρης, τη σημαία της οποίας έφερε το πλοίο «Dali», δήλωσε ότι τα πιστοποιητικά του πλοίου που καλύπτουν τη δομική του ακεραιότητα και τη λειτουργικότητα του εξοπλισμού του ήταν έγκυρα.
Ανέφερε επίσης ότι το πλοίο είχε περάσει από δύο ξεχωριστές επιθεωρήσεις τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο του 2023.
Η Synergy Marine Group, η οποία διαχειρίζεται το «Dali», είπε ότι στο πλοίο επέβαιναν 22 άτομα, συμπεριλαμβανομένων δύο Αμερικανών καπετάνιων και ενός πληρώματος που αποτελείτο από Ινδούς, αλλά δεν υπάρχουν αναφορές για τραυματισμούς.
Πρόσθεσε ότι «συνεργάζεται πλήρως» με ομοσπονδιακές υπηρεσίες.
Πηγή: BBC