τι-συμβαίνει-με-την-boeing-563019004

Τι συμβαίνει με την Boeing

Ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, ειδικός αεροπορικών ατυχημάτων και αεροναυπηγός, εξηγεί στην «Κ» ποιος ευθύνεται για τα προβλήματα των αεροσκαφών του αμερικανικού κολοσσού

Δημήτρης Αθηνάκης
Ακούστε το άρθρο

«Δεν ευθύνεται το Boeing – ευθύνεται η Boeing». Αυτά είναι τα πρώτα λόγια του πραγματογνώμονα αεροπορικών ατυχημάτων, αεροναυπηγού και εκδότη του περιοδικού «Πτήση», Φαίδωνα Καραϊωσηφίδη, μιλώντας στην «Κ», για τα συνεχή ατυχήματα που συμβαίνουν σε αεροσκάφη του αμερικανικού κολοσσού.

«Πρέπει, όμως, να ξεκαθαρίσουμε εξαρχής ότι είναι ψευδέστατη η εικόνα που παρουσιάζεται ότι τα αεροσκάφη της Boeing είναι τα μοναδικά που παρουσιάζουν προβλήματα. Αρκεί να σας πω ότι τις πρώτες 10 ημέρες του Μαΐου, στα 17 περιστατικά που σημειώθηκαν διεθνώς, τα 10 ήταν σε αεροσκάφη της Airbus. Η διαφορά στις δύο εταιρείες είναι ότι η Boeing είναι απολύτως ιδιωτική εταιρεία και ενδιαφέρεται για το κέρδος, ενώ οι μέτοχοι της Airbus είναι ευρωπαϊκές κρατικές οντότητες και οι έλεγχοι είναι διαφορετικοί», συμπληρώνει ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης.

Τι συμβαίνει με την Boeing-1Πάντως, την Παρασκευή 10 Μαΐου, Boeing 737 της United Airlines με προορισμό το Γκουάμ πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση, λίγο μετά την απογείωσή του, στο αεροδρόμιο της Φουκουόκα, στην Ιαπωνία, με τις πρώτες πληροφορίες να κάνουν λόγο για πρόβλημα σε εξάρτημα του φτερού. Τη νύχτα της 8ης προς 9η Μαΐου, ένα Boeing 737-300 από το Ντακάρ με προορισμό το Μπαμάκο βγήκε από τον διάδρομο απογείωσης.

Την Πέμπτη 9 Μαΐου, ο μπροστινός τροχός ενός Boeing 737 της εταιρείας Corendon Airlines έσκασε κατά τη διάρκεια της προσγείωσης σε αεροδρόμιο της νότιας Τουρκίας. Την προηγούμενη ημέρα, εμπορικό αεροσκάφος της Boeing αναγκάστηκε να προσγειωθεί στην Κωνσταντινούπολη χωρίς μπροστινό σύστημα προσγείωσης, ενώ την ίδια ημέρα, την περασμένη Τετάρτη δηλαδή, η πτήση της Air France-KLM από το Παρίσι προς το Σιάτλ των Ηνωμένων Πολιτειών προσγειώθηκε εκτάκτως σε αεροδρόμιο του Καναδά, λόγω μυρωδιάς καμένου στην καμπίνα του Boeing 787-900».

Τα χειρότερα συμβάντα ήταν το 2018 και το 2019, όταν αεροσκάφη τύπου Max 8 συνετρίβησαν κοστίζοντας τη ζωή συνολικά σε 346 επιβαίνοντες. Το 2018, σκοτώθηκαν 189 άνθρωποι σε εσωτερική ινδονησιακή πτήση και πέντε μήνες αργότερα, εντός του 2019, έχασαν τη ζωή τους 157 άνθρωποι σε πτήση από την Αντίς Αμπέμπα στο Ναϊρόμπι. Και σαν να μην έφτανε αυτό, στις αρχές Μαρτίου το αεροσκάφος Boeing 777, από το Σαν Φρανσίσκο με προορισμό την Ιαπωνία, ωθήθηκε σε αναγκαστική προσγείωση όταν ένας τροχός έσπασε και… κατρακύλησε σε χώρο στάθμευσης του αεροδρομίου.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-1

    Το Boeing 737 πέταξε για πρώτη φορά το 1967.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-2

    Το 1979, η Boeing άρχισε να αναπτύσσει μια σημαντική ανανέωση του 737, κάνοντας το ντεμπούτο των νέων αεροσκαφών στη δεκαετία του ’80 και στις αρχές της δεκαετίας του ’90.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-3

    Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, η Boeing άρχισε να εργάζεται για νέα επικαιροποίηση του 737.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-4

    Το 737 ήταν ένα από τα εμπορικά αεροσκάφη με τις μεγαλύτερες πωλήσεις όλων των εποχών. Περισσότερα από 10.000 έχουν παραδοθεί σε όλο τον κόσμο.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-5

    Το 2010, η Boeing ανακοίνωσε την οικογένεια 737 Max, που αποτελείται από τρία μοντέλα διαφορετικού μεγέθους: τα 737 Max 7, Max 8 και Max 9.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-6

    Οι πιλότοι έπρεπε να παρακολουθήσουν μόνο ένα σύντομο μάθημα βασισμένο σε tablet, αντί να εκπαιδεύονται σε έναν προσομοιωτή, όπως θα έκαναν για ένα νέο αεροπλάνο.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-7

    Τον Αύγουστο του 2015, η πρώτη άτρακτος 737 Max βγήκε από τη γραμμή του εργοστασίου. Στις 29 Ιανουαρίου 2016, το Max πραγματοποίησε την πρώτη του δοκιμαστική πτήση, χωρίς ασυνήθιστα περιστατικά.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-8

    Η πρώτη παράδοση του 737 Max πραγματοποιήθηκε στις 16 Μαΐου 2017, στη Malindo Air, θυγατρική του ινδονησιακού αερομεταφορέα χαμηλού κόστους Lion Air. Η πρώτη επιβατική πτήση απογειώθηκε στις 22 Μαΐου.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-9

    Μέχρι τον Μάιο του 2018 περισσότερα από 130 αεροπλάνα Max ήταν εν πτήσει με 28 διαφορετικές αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-10

    Μέχρι τις 27 Οκτωβρίου 2018, 230 από τα 737 Max αεροπλάνα είχαν παραδοθεί σε πελάτες σε όλο τον κόσμο.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-11

    Στις 29 Οκτωβρίου 2018, στις 6:20 π.μ., η πτήση 610 της Lion Air απογειώθηκε από την Τζακάρτα της Ινδονησίας. Το αεροπλάνο είχε δώσει εσφαλμένες μετρήσεις ταχύτητας και υψομέτρου σε άλλο ταξίδι.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-12

    Δώδεκα λεπτά μετά την πτήση, το αεροπλάνο συνετρίβη στη Θάλασσα της Ιάβας, σκοτώνοντας και τους 189 επιβαίνοντες.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-13

    Μέχρι τις 10 Μαρτίου 2019, η Boeing είχε παραδώσει 386 από τα 737 Max.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-14

    Στις 10 Μαρτίου 2019, στις 8:38 π.μ., η πτήση 302 της Ethiopian Airlines απογειώθηκε από την Αντίς Αμπέμπα της Αιθιοπίας. Μέσα σε ένα λεπτό, οι πιλότοι ανέφεραν ένα πρόβλημα ελέγχου πτήσης.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-15

    Εξι λεπτά μετά την απογείωση, το αεροπλάνο χτύπησε στο έδαφος με ταχύτητα 700 μιλίων την ώρα. Και οι 157 επιβαίνοντες σκοτώθηκαν.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-16

    Στις 11 Μαρτίου, η κινεζική αρχή αεροπορίας διέταξε τις αεροπορικές εταιρείες της χώρας να σταματήσουν να πετούν το εν λόγω αεροπλάνο. Ακολούθησαν ρυθμιστικές αρχές σε όλο τον κόσμο.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-17

    Μόνον η FAA επιβεβαίωσε αρχικά ότι το αεροπλάνο ήταν αξιόπλοο. Ωστόσο, το πρακτορείο ακολούθησε τους διεθνείς ομολόγους του και διέταξε την καθήλωση του αεροπλάνου στις 13 Μαρτίου.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-18

    Τον Απρίλιο του 2019, η Boeing μείωσε την παραγωγή του αεροσκάφους κατά 10 – από 52 σε 42 τον μήνα.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-19

    Τον Νοέμβριο του 2019, η Boeing είπε ότι ολοκλήρωσε την πρώτη φάση της επαναπιστοποίησης και ότι αναμένει να αρχίσει να παραδίδει αεροσκάφη.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-20

    Η Boeing σταματά την παραγωγή 737 Max εντός του 2020.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-21

    Τον Ιανουάριο του 2020, η παραγωγή στο εργοστάσιο του Boeing 737 στην Ουάσιγκτον σταμάτησε επίσημα.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-22

    Καθώς η Boeing αποκάλυψε τα οικονομικά της αποτελέσματα για το 2019, κατέστη σαφές πόσο αντίκτυπο προκάλεσε η καταστροφή του 737 Max για την εταιρεία.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-23

    Επίσης, τον Ιανουάριο, εμφανίστηκαν εσωτερικά emails και μηνύματα της Boeing στα οποία οι υπάλληλοι χλεύαζαν την FAA, τους πελάτες αεροπορικών εταιρειών και συζητούσαν ανησυχίες για την ασφάλεια.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-24

    Εν τω μεταξύ, συντρίμμια ξένου αντικειμένου ή FOD, έχουν βρεθεί σε αποθηκευμένα αεροπλάνα 737 Max, υποδεικνύοντας ένα σημαντικό πρόβλημα ποιοτικού ελέγχου.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-25

    Το 737 Max είναι έτοιμο να επιστρέψει, 20 μήνες μετά την προσγείωση του παγκόσμιου στόλου. Σχεδόν κάθε σημαντικό βήμα στη διαδικασία επαναπιστοποίησης έχει ολοκληρωθεί από τα τέλη Οκτωβρίου.

  • Τι συμβαίνει με την Boeing-26

    Ενώ οι αεροπορικές εταιρείες θα έχουν πολλή δουλειά προτού θέσουν ξανά το αεροπλάνο σε λειτουργία, οι έρευνες, οι αγωγές και οι ακροάσεις αναμένεται να συνεχιστούν για χρόνια.

  • (Πηγή: Business Insider. Φωτογραφίες: Associated Press, Shutterstock)

Η Boeing στη δίνη του κυκλώνα

Η Boeing, πάντως, βρίσκεται στη δίνη του κυκλώνα εδώ και πολλά χρόνια και αυτή τη στιγμή υπάρχουν, όπως λέει στην «Κ» ο ειδικός, τρεις ή τέσσερις έρευνες ανοικτές από την FAA, την ομοσπονδιακή υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας των ΗΠΑ. Γιατί ευθύνεται, όμως, η εταιρεία και όχι το αεροσκάφος; «Δεν είναι ότι τα Boeing έχουν γίνει όλως ξαφνικώς… ζημιάρικα», λέει ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης. «Οι κακές πρακτικές ελέγχου συναρμολόγησης και ποιότητας, η κακοδιοίκηση της εταιρείας, η όλη μεμπτή διαχείριση της παραγωγής των αεροσκαφών συνηγορούν στην κατάσταση στην οποία περιέρχονται τα αεροσκάφη. Να σημειωθεί, όμως, ότι δεν είναι μόνο πρόβλημα της κατασκευάστριας εταιρείας, αλλά και της αεροπορικής που τα λειτουργεί, όπου παρουσιάζονται επίσης πλημμελείς έλεγχοι και συντηρήσεις. Μεγάλο μέρος των προβλημάτων που εμφανίζονται στα αεροσκάφη αποδίδεται στη συντήρηση των αεροπορικών εταιρειών».

Τι συμβαίνει με την Boeing-2
©Shutterstock

Σε αυτό το σημείο, ο πραγματογνώμονας αναφέρει το παράδειγμα της αποκόλλησης της πόρτας σε Boeing της Alaska Airlines τον περασμένο Ιανουάριο. «Σε αυτό το εξάρτημα έλειπαν τέσσερα μπουλόνια. Ετσι, το αεροσκάφος, έχοντας κάνει 134 πτήσεις από τον Οκτώβριο του 2023, οπότε και παραδόθηκε, κάποια στιγμή έχασε την πόρτα του». Προς επίρρωσιν των λεγομένων του, το χάος, οι ελλιπείς διαδικασίες και η αφόρητη πίεση στη διαδικασία παραγωγής του αεροσκάφους της Boeing, που υπέστη ατύχημα εν πτήσει, αποκαλύφθηκαν στα αρχεία καταγραφής από το εργοστάσιο που το συναρμολόγησε.

Δεν είναι ότι τα Boeing έχουν γίνει όλως ξαφνικώς… ζημιάρικα. Οι κακές πρακτικές ελέγχου συναρμολόγησης και ποιότητας, η κακοδιοίκηση της εταιρείας, η όλη μεμπτή διαχείριση της παραγωγής των αεροσκαφών συνηγορούν στην κατάσταση στην οποία περιέρχονται τα αεροσκάφη.

Ειδικότερα, οι New York Times είχαν αναφέρει «δεκάδες» προβλήματα που αποκάλυψαν έλεγχοι της αμερικανικής υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας στη διαδικασία παραγωγής του 737 Max της Boeing, έπειτα από συμβάν της Alaska Airlines. Oπως προέκυψε από τους ελέγχους, υπήρξαν «33 αποτυχίες σε 89 δοκιμές».

Σε όλα αυτά συνηγόρησε και ο έτερος πληροφοριοδότης στην υπόθεση των 787 Dreamliner της Boeing, ο οποίος υποστηρίζει, όπως είχε γράψει η «Κ», ότι φοβόταν πως τα εν λόγω αεροσκάφη θα μπορούσαν «να διαλυθούν στον αέρα». Ο ίδιος είχε εκφράσει φόβους ότι το αεροπλάνο θα μπορούσε να «πέσει» εάν δεν αντιμετωπίζονταν κατασκευαστικά ζητήματα. Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε σε «κενά μεταξύ εξαρτημάτων», τα οποία δημιουργήθηκαν κατά τη διαδικασία συναρμολόγησης.

Οι ελλιπείς επιθεωρητές και οι… γνωριμίες

Μάλιστα, όπως πληροφορούμαστε από τον ειδικό που συμβουλευτήκαμε, όλα αυτά τα χρόνια των ερευνών από την FAA για τα προβλήματα στα αεροσκάφη της Boeing, η αμερικανική υπηρεσία είτε δεν διέθετε επαρκές προσωπικό επιθεωρητών ποιοτικού ελέγχου είτε οι επιθεωρητές προϋπήρξαν υπάλληλοι της κατασκευάστριας εταιρείας ή των αεροπορικών εταιρειών, με αποτέλεσμα οι επιθεωρήσεις ποιότητας να είναι μάλλον πλημμελείς. Και σαν να μην έφτανε αυτό, λόγω της έλλειψης προσωπικού, η FAA ανέθεσε στην ίδια την Boeing να ελέγχει… τον εαυτό της, με αποτέλεσμα, λόγω βιασύνης στην παραγωγή, κάποιοι έλεγχοι να διενεργούνται επιφανειακά. Αργότερα, ασφαλώς, ανακάλεσε αυτή την ανάθεση αυτοελέγχου.

Η FAA είτε δεν διέθετε επαρκές προσωπικό επιθεωρητών ποιοτικού ελέγχου είτε οι επιθεωρητές προϋπήρξαν υπάλληλοι της κατασκευάστριας εταιρείας ή των αεροπορικών εταιρειών. Η FAA ανέθεσε στην ίδια την Boeing να ελέγχει… τον εαυτό της.

Το ακόμα χειρότερο είναι ότι στελέχη και επιθεωρητές του αμερικανικού κολοσσού πλαστογραφούσαν τις επιθεωρήσεις που έκαναν, με αποτέλεσμα τα αεροσκάφη να μην έχουν ελεγχθεί διεξοδικά για τα προβλήματα που είχαν. Αν συνυπολογίσει κανείς και την ελλιπή συντήρηση από τις αεροπορικές εταιρείες, τότε μάλλον σχηματίζει τη συνολική εικόνα για το συμβαίνει με τα αεροσκάφη της Boeing.

«Πάντα ευθύνεται ο ανθρώπινος παράγοντας»

«Δεν υπάρχει αεροπορικό ατύχημα ή δυστύχημα, όπου να μην εμπλέκεται ο ανθρώπινος παράγοντας», σημειώνει ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης. «Απλώς πρέπει κάθε φορά να εντοπίζεται σε ποιο σημείο του ελέγχου έχει δημιουργηθεί το πρόβλημα. Στη συναρμολόγηση, στην εκπαίδευση των χειριστών, στη συντήρηση;»

Εξάλλου, η διαδικασία της συναρμολόγησης ενός αεροσκάφους δεν είναι μία απλή διαδικασία, διότι γίνεται με διαφορετικά εξαρτήματα που προέρχονται από διαφορετικές εταιρείες. Στην περίπτωση της Boeing, η άτρακτος κατασκευάζεται στο Κάνσας, τα πτερύγια από την Ιαπωνία και η ουρά από την Αγγλία, όπως λέει ο ειδικός. «Σε κάθε βήμα, πρέπει να ελέγχεται αναλυτικότατα πως ό,τι τοποθετείται στο αεροσκάφος είναι σύμφωνο με όλες τις προδιαγραφές».

Επί έναν ολόκληρο χρόνο, οι πιλότοι δεν είχαν εκπαιδευτεί για το νέο σύστημα που έχει τοποθετήσει η Boeing και έχει να κάνει με την υποβοηθούμενη προσαπογείωση του αεροσκάφους ώστε οι κυβερνήτες να κουράζονται λιγότερο.

Μάλιστα, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της «Κ», σε συνέντευξή του, ο Σαντιάγκο Παρέδες, πρώην εργαζόμενος της Spirit AeroSystems (υπεργολάβου της Boeing για το εξωτερικό κέλυφος των αεροσκαφών), ανέφερε ότι έφτασαν στο σημείο να του δώσουν παρατσούκλι επειδή επιβράδυνε την παραγωγή όταν προσπαθούσε να ελέγξει τις ανησυχίες ασφαλείας που είχε. Ο ίδιος καταγγέλλει ότι είχε συνηθίσει να βρίσκει «από 50 έως 100-200» ελαττώματα σε ατράκτους που επρόκειτο να αποσταλούν στην Boeing. «Εβρισκα πολλά λυγισμένα μέρη, μερικές φορές ακόμη και τμήματα που έλειπαν», πρόσθεσε. «Ηθελαν απλώς να αποσταλεί το προϊόν. Δεν τους ένοιαζαν οι συνέπειες της αποστολής ατράκτων σε κακή κατάσταση. Επικεντρώνονταν στην τήρηση του χρονοδιαγράμματος και του προϋπολογισμού […] Αν οι αριθμοί ήταν καλοί, η κατάσταση των ατράκτων δεν είχε σημασία», τόνισε.

Τι συμβαίνει με την Boeing-3
©Shutterstock

Από την άλλη, όπως λέει ο ίδιος, έχει παρατηρηθεί και ελλιπής εκπαίδευση πιλότων στα νέα συστήματα που έχει τοποθετήσει η Boeing και έχει να κάνει με την υποβοηθούμενη προσαπογείωση του αεροσκάφους ώστε οι κυβερνήτες να κουράζονται λιγότερο. «Και μιλάμε για δύο ώρες εκπαίδευση. Επί έναν ολόκληρο χρόνο, οι πιλότοι δεν είχαν εκπαιδευτεί για το νέο σύστημα. Αποτέλεσμα ήταν στα περιστατικά της Ινδονησίας, τον Οκτώβριο του 2018, και της Αιθιοπίας, τον Μάρτιο του 2019, όπου συνολικά έχασαν τη ζωή τους 346 επιβαίνοντες αεροσκαφών 737 Max της Boeing, το αυτοματοποιημένο σύστημα να εντοπίσει πρόβλημα στη γωνία ανόδου, να επέμβει να το διορθώσει, ο πιλότος, που δεν γνώριζε ότι διαθέτει τέτοιο σύστημα, να το βλέπει ως βλάβη, να δυναμώνει τον κινητήρα για να μη χάσει ύψος, το σύστημα να αντιδρά επιθετικά και τελικά να καταπέφτει το αεροσκάφος».

Η συναρμολόγηση και η διαδικασία ελέγχου

Σε αυτό το πλαίσιο, ο συνομιλητής μας επισημαίνει ότι η συναρμολόγηση και η διαδικασία ελέγχου απλώνονται χρονικά και αυτό έχει οικονομικές επιπτώσεις στις εταιρείες. Υπάρχουν, δηλαδή, τέσσερις επιθεωρητές, όπου ο ένας ελέγχει τον άλλον με την ομάδα του, με έναν τελικό να επιθεωρεί τους πάντες. Είτε στη συναρμολόγηση είτε στη συντήρηση, υπάρχει, όπως λέει ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, εμπιστοσύνη μεταξύ των διαδοχικών ελεγκτών, με αποτέλεσμα οι επιθεωρήσεις να γίνονται κάπως… πάνω πάνω.

Η Boeing, πάντως, σε μία πρωτοφανή της κίνηση, προ μηνών παραδέχθηκε ότι στο εργοστάσιο κατασκευής που διαθέτει στο Τσάρλεστον της Νότιας Καρολίνας, όπου συναρμολογούνται τα 787 Dreamliner, σημειώθηκαν πλαστογραφήσεις στα έγγραφα των επιθεωρήσεων.

«Μπορεί να πάει ένας επιθεωρητής και να πει σε έναν συνάδελφό του “βάλε μου εδώ μια υπογραφή ότι το έλεγξες”, δίχως στην πραγματικότητα να έχουν εξαντληθεί όλοι οι ποιοτικοί έλεγχοι που απαιτούνται. Θυμηθείτε μόνο ότι, περίπου προ δεκαετίας, είδαμε φωτογραφίες με τις τελικές συναρμολογήσεις αεροσκαφών της Boeing να γίνονται… στο ύπαιθρο, σε τέντες, και όχι εντός του εργοστασίου, διότι υπήρχε πίεση χρόνου να παραδοθούν αεροσκάφη».

Τι συμβαίνει με την Boeing-4
©Shutterstock

Η Boeing, πάντως, σε μία πρωτοφανή της κίνηση, προ μηνών παραδέχθηκε ότι στο εργοστάσιο κατασκευής που διαθέτει στο Τσάρλεστον της Νότιας Καρολίνας, όπου συναρμολογούνται τα 787 Dreamliner, σημειώθηκαν πλαστογραφήσεις στα έγγραφα των επιθεωρήσεων. Κι αυτό συνέβαινε για μήνες, αν όχι για χρόνια. «Ταχύτατα αξιολογήσαμε το θέμα και ενημερωθήκαμε πως αρκετοί άνθρωποι παραβίασαν την πολιτική της εταιρείας μη εκτελώντας μια απαιτούμενη δοκιμή, αλλά καταγράφοντας τις εργασίες ως ολοκληρωμένες», ανέφερε ο Σκοτ Στόκερ, επικεφαλής του προγράμματος Boeing 787 σε ηλεκτρονικό μήνυμά του προς το προσωπικό.

Από την αμέλεια στην υπαιτιότητα και η λύση του προβλήματος

«Και εδώ έρχεται το ερώτημα: αν αποδειχθεί ότι αυτό γινόταν συστηματικά, τότε η αμέλεια γίνεται υπαιτιότητα. Και σοβαρεύουν τα πράγματα», όπως λέει στην «Κ» ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης.

Το μεγάλο ερώτημα είναι αν αυτές οι εταιρείες, όπως η Boeing και η Airbus, είναι τόσο μεγάλες, που είναι αδύνατον να… τις κλείσεις. Μπορείς, όμως, να τις εξαντλήσεις με τους ελέγχους και τα πρόστιμα. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι, με το πέρασμα των χρόνων, πρώην υπάλληλοι της Boeing έχουν εκφράσει ανησυχίες για «πλημμελείς εργασίες» στα εργοστάσια της εταιρείας. Η Επιτροπή Εμπορίου της αμερικανικής Γερουσίας κατέγραψε πολλά από αυτά τα ζητήματα σε μια έκθεση τον Δεκέμβριο του 2021, η οποία βασιζόταν στις καταγγελίες επτά πληροφοριοδοτών, με προεξάρχοντα τον Τζον Μπαρνέτ, που φέρεται να αυτοκτόνησε στις 3 Μαΐου του 2024, σε ηλικία 62 ετών, εν μέσω καταθέσεων εναντίον της πρώην εργοδότριας εταιρείας του, και τον Τζόσουα Ντιν, πρώην ελεγκτή στην εταιρεία Spirit Aerosystems (εργολάβου εταιρείας της Boeing) και έναν από τους πρώτους που κατήγγειλαν ότι η διεύθυνση της εταιρείας αγνόησε τα κατασκευαστικά ελαττώματα στα αεροσκάφη 737 Max της αμερικανικής Boeing, η οποία αποτελεί βασικό της πελάτη· σύμφωνα με τους Seattle Times, ο Ντιν, ο οποίος ζούσε στη Γουίτσιτα του Κάνσας, όπου εδρεύει και η Spirit Aerosystems, έφυγε από τη ζωή έπειτα από μάχη με αιφνίδια σοβαρή μόλυνση, σε ηλικία 45 ετών.

Πώς, όμως, θα αποσοβηθούν όλα αυτά τα προβλήματα που δημιουργούνται, κοστίζοντας συχνά τη ζωή δεκάδων ανθρώπων. «Οσο υπάρχουν έλεγχοι και τα περιστατικά διερευνώνται από ανεξάρτητες κρατικές αρχές, είμαστε σε καλό δρόμο. Και όσο επιβάλλονται υπέρογκα πρόστιμα στις εταιρείες. Διότι το μεγάλο ερώτημα είναι αν αυτές οι εταιρείες, όπως η Boeing και η Airbus, είναι τόσο μεγάλες, που είναι αδύνατον να… τις κλείσεις. Μπορείς, όμως, να τις εξαντλήσεις με τους ελέγχους και τα πρόστιμα. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος», μας λέει ο συνομιλητής μας.


Κεντρική φωτογραγία: ©Shutterstock

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT