Κομισιόν: «Απειλεί» το Πεκίνο με αύξηση δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα

Κομισιόν: «Απειλεί» το Πεκίνο με αύξηση δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα

Τα νέα μέτρα αναμένεται να τεθούν σε ισχύ στις 4 Ιουλίου, εάν η Κίνα δεν έχει δώσει έως τότε πειστικές απαντήσεις αναφορικά με τις καταγγελλόμενες ως αθέμιτες εμπορικές πρακτικές της

2' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με δασμούς που φθάνουν έως και 50% στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα «απειλούν» πλέον οι Βρυξέλλες το Πεκίνο, παρά την ενόχληση του Βερολίνου που εκτιμά ότι η κίνηση αυτή θα προκαλέσει ανοιχτό εμπορικό «πόλεμο» μεταξύ Ευρωπαϊκής Ενωσης και Κίνας με επιπτώσεις στα κράτη-μέλη.

Η Κομισιόν ενημέρωσε σήμερα τις αυτοκινητοβιομηχανίες ότι θα επιβάλει προσωρινά μέτρα ύψους 17-38% στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τις αρχές του επόμενου μήνα, αυξάνοντας δηλαδή το 10% των σημερινών δασμών. Πρόκειται για προσωρινή απόφαση στο πλαίσιο της έρευνάς της κατά των επιδοτήσεων για οχήματα που συναρμολογούνται στην Κίνα.

Τα μέτρα αναμένεται να εισαχθούν στις 4 Ιουλίου εάν η Κίνα δεν απαντήσει έως τότε ως προς το θέμα των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών της. Ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Μαργαρίτης Σχοινάς, δήλωσε ότι η Επιτροπή «επικοινώνησε με τις κινεζικές Aρχές για να διερευνήσει πιθανούς τρόπους επίλυσης» του ζητήματος. Εάν δεν βρεθεί λύση, οι δασμοί θα ισχύουν από τις 4 Ιουλίου.

Η απόφαση ωστόσο αφορά και δυτικές εταιρείες που έχουν εργοστάσια στην Κίνα και αναμένεται να επηρεαστούν εξίσου. Για τον λόγο αυτό, αντιδρά κυρίως η Γερμανία που επίσης θεωρεί ότι η Κομισιόν δεν διαβουλεύθηκε με τα κράτη-μέλη πριν από αυτήν την απόφαση, όπως ανέφεραν πρόσφατα ευρωπαϊκές διπλωματικές πηγές. Μαζί με το Βερολίνο συντάσσονται η Στοκχόλμη και η Βουδαπέστη.

Από την άλλη πλευρά, τα μέτρα που έχουν την απόλυτη στήριξη της Γαλλίας αναμένεται να συγκεντρώσουν δισεκατομμύρια ευρώ για τον προϋπολογισμό της Ε.Ε. ετησίως, καθώς οι πωλήσεις κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται στην Ευρώπη.

Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος του μπλοκ, εξήγαγε ηλεκτρικά αυτοκίνητα 10 δισ. ευρώ στην Ε.Ε. το 2023, διπλασιάζοντας το μερίδιο αγοράς της πέρυσι στο 8%, σύμφωνα με ρεπορτάζ των Financial Times.

Μεγάλες εξαγωγικές εταιρείες όπως η BYD, η μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων, όπως και η Geely θα υποστούν μέτρα δασμών από 17% και 20%, ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα από την Tesla «ενδέχεται να λάβουν ατομικά υπολογισμένο δασμολογικό συντελεστή» ανέφερε η Κομισιόν.

Η Κομισιόν ανέφερε ότι η έρευνά της αποκάλυψε ότι η αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων «επιδοτείται σε μεγάλο βαθμό στην Κίνα και ότι οι εισαγωγές κινεζικών [ηλεκτρικών οχημάτων] αποτελούν απειλή σαφώς προβλέψιμης και επικείμενης ζημίας για τη βιομηχανία της Ε.Ε.»

Οι εταιρείες παραγωγής που ήδη συνεργάζονται στο πλαίσιο της έρευνας της Κομισιόν θα υπόκειται σε δασμούς περίπου 21%, ενώ όσες δεν συνεργάζονται αναμένεται να τους επιβληθούν δασμοί έως 38%.

Ο αρμόδιος επίτροπος Βάλντις Ντομπρόβσκις έχει ήδη τονίσει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα είναι «ζωτικής σημασίας» για την πράσινη μετάβαση, όταν ανακοίνωνε την έρευνα τον Οκτώβριο. Πρόσθεσε όμως ότι «ο ανταγωνισμός πρέπει να είναι δίκαιος».

Εως τώρα η έρευνα της Κομισιόν συγκέντρωσε στοιχεία όπου φαίνεται ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έλαβαν επιδοτούμενα δάνεια, φορολογικές ελαφρύνσεις, σύμφωνα με πληροφορίες. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT