Στίβεν Φράι για Γλυπτά Παρθενώνα: «Σαν να πήραν οι Ναζί την Αψίδα του Θριάμβου»

Στίβεν Φράι για Γλυπτά Παρθενώνα: «Σαν να πήραν οι Ναζί την Αψίδα του Θριάμβου»

Το 2023 είχε πει πως η αφαίρεσή τους ισοδυναμούσε με «απομάκρυνση του Πύργου του Άιφελ από το Παρίσι ή του Στόουνχεντζ από το Σάλσμπερι».

1' 44" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Στίβεν Φράι, σε συνέντευξή του, παρομοίασε την αφαίρεση των Γλυπτών του Παρθενώνα από το φυσικό τους χώρο με την κλοπή της Αψίδας του Θριάμβου από τους ναζί κατά τη διάρκεια της γαλλικής κατοχής. 

Πρόσθεσε δε, πως θα ήταν «αριστοκρατικό» εκ μέρους του Βρετανικού Μουσείου, αν επέστρεφε τα Γλυπτά στο «σπίτι» τους. 

Μιλώντας στον Μαρκ Φένελ και την αυστραλιανή σειρά Stuff the British Stole που προβάλλεται το βράδυ της Δευτέρας από το ABC, o γνωστός ηθοποιός υποστήριξε πως ακόμη και αν υπήρχε «το πιο σχολαστικά γραμμένο έγγραφο» που έδινε την άδεια στον Λόρδο Ελγιν της Βρετανίας να αφαιρέσει τα γλυπτά του Παρθενώνα από την Ακρόπολη το 1802, «θα ήταν σαν να λέμε πως “η Γερμανία ισχυρίζεται ότι θα έπρεπε να έχει την Αψίδα του Θριάμβου και ιδού το έγγραφο που το αποδεικνύει”. Αλλά οι Ναζί ήταν δύναμη κατοχής. Ποιο δικαίωμα είχαν να παραχωρήσουν τμήματα της Γαλλίας; Δεν ήταν δικά τους για να τα δώσουν».

«Δεν θα φαινόταν αριστοκρατική η Βρετανία αν το έκανε αυτό;» διερωτήθηκε ο Φράι, προσθέτοντας: «Δεν θα ήταν ένα φανταστικό κατόρθωμα για να καμαρώνουμε; Γιατί σημαίνουν τόσα πολλά περισσότερα για την Αθήνα απ’ όσα ίσως κατανοούμε» σημείωσε, καταλήγοντας πως «τα μουσεία αποκαλύπτουν πάρα πολλά για εμάς». 

Ο Φράι είπε στον Φένελ πως τα Μάρμαρα πιθανώς «θα ήταν σε χειρότερη κατάσταση, κατά κάποιο τρόπο, αν [ο Λόρδος Έλγιν] δεν τα είχε μεταφέρει στο Λονδίνο», αλλά υποστήριξε ότι πρέπει να επιστραφούν καθώς «είναι ιερά για τους Αθηναίους» 

«Ένας από τους λόγους για τους οποίους θέλω να προχωρήσει αυτό είναι η αγάπη μου για τη χώρα μου, με όλα τα ελαττώματά της, όχι επειδή είμαι κάποιου είδους προδότης» κατέληξε.

Τα τελευταία δέκα χρόνια, ο Βρετανός κωμικός και συγγραφέας πραγματοποιεί εκστρατεία για την επιστροφή των γλυπτών στην Ελλάδα, ενώ είναι μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής του Parthenon Project.

Το 2023 είχε πει πως η αφαίρεσή τους ισοδυναμούσε με «απομάκρυνση του Πύργου του Αιφελ από το Παρίσι ή του Στόουνχεντζ από το Σάλσμπερι». Ενώ το 2012 πρότεινε στο Ηνωμένο Βασίλειο να αξιοποιήσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου για να «αποκαταστήσει ένα μεγάλο σφάλμα».

Πηγή: Guardian

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT