Κομισιόν: Παραβίαση του νόμου για τις ψηφιακές αγορές από τη Meta

Κομισιόν: Παραβίαση του νόμου για τις ψηφιακές αγορές από τη Meta

H προκαταρκτική έρευνα δείχνει ότι το μοντέλο «πληρωμή ή συναίνεση» παραβαίνει τον νόμο για τις ψηφιακές αγορές (DMA)

2' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το προκαταρκτικό πόρισμα της έρευνάς της απέστειλε σήμερα στη Meta η Κομισιόν σχετικά με το μοντέλο διαφήμισης «πληρωμή ή συναίνεση» καθώς όπως φαίνεται δεν συνάδει με τον νόμο για τις ψηφιακές αγορές (DMA). Σύμφωνα με την προκαταρκτική άποψη της Κομισιόν, αυτή η επιλογή αναγκάζει τους χρήστες να συναινέσουν σε συνδυασμό των προσωπικών τους δεδομένων, ενώ δεν τους παρέχει μια λιγότερο εξατομικευμένη, αλλά ισοδύναμη έκδοση των κοινωνικών δικτύων της Meta.

«Η προκαταρκτική μας άποψη είναι ότι το διαφημιστικό μοντέλο της Meta δεν συμμορφώνεται με τον νόμο για τις ψηφιακές αγορές. Και θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα στους πολίτες να μπορούν να ελέγχουν τα δικά τους δεδομένα και να επιλέγουν μια λιγότερο εξατομικευμένη εμπειρία διαφημίσεων» σχολίασε σχετικά η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Κομισιόν, αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ.

Οι διαδικτυακές πλατφόρμες συχνά συλλέγουν προσωπικά δεδομένα από τις υπηρεσίες τους καθώς και τις υπηρεσίες τρίτων για την παροχή υπηρεσιών διαδικτυακής διαφήμισης. Λόγω της σημαντικής τους θέσης στις ψηφιακές αγορές, οι ρυθμιστές μπόρεσαν να επιβάλουν όρους παροχής υπηρεσιών στη μεγάλη βάση χρηστών τους, επιτρέποντάς τους να συλλέγουν τεράστιες ποσότητες προσωπικών δεδομένων. Αυτό τους έχει δώσει πιθανά πλεονεκτήματα σε σύγκριση με ανταγωνιστές που δεν έχουν πρόσβαση σε τόσο μεγάλο όγκο δεδομένων, θέτοντας έτσι μεγάλα εμπόδια στην παροχή διαδικτυακών διαφημιστικών υπηρεσιών και υπηρεσιών κοινωνικών δικτύων.

Σύμφωνα, πάντως, με το άρθρο 5 παράγραφος 2 της DMA, οι ρυθμιστές πρέπει να ζητούν τη συγκατάθεση των χρηστών για τον συνδυασμό των προσωπικών τους δεδομένων μεταξύ καθορισμένων βασικών υπηρεσιών πλατφόρμας και άλλων υπηρεσιών και, εάν ένας χρήστης αρνηθεί τη συγκατάθεση αυτή, θα πρέπει να έχει πρόσβαση σε μια λιγότερο εξατομικευμένη, αλλά ισοδύναμη εναλλακτική λύση. Οι ρυθμιστές δεν μπορούν να κάνουν χρήση της υπηρεσίας ή ορισμένων λειτουργιών υπό τον όρο της συγκατάθεσης των χρηστών.

Ως απάντηση στις ρυθμιστικές αλλαγές στην Ε.Ε., η Meta εισήγαγε τον Νοέμβριο του 2023 μια δυαδική προσφορά «πληρωμής ή συναίνεσης», σύμφωνα με την οποία οι χρήστες του Facebook και του Instagram στην Ε.Ε. πρέπει να επιλέξουν μεταξύ της συνδρομής με μηνιαία χρέωση σε μια έκδοση χωρίς διαφημίσεις σε αυτά τα κοινωνικά δίκτυα ή δωρεάν πρόσβαση σε έκδοση των κοινωνικών δικτύων με εξατομικευμένες διαφημίσεις.

«Σήμερα κάνουμε ένα άλλο σημαντικό βήμα για να διασφαλίσουμε την πλήρη συμμόρφωση της Meta με την DMA. Η προκαταρκτική μας άποψη είναι ότι το επιχειρηματικό μοντέλο “συναίνεση ή πληρωμή” παραβιάζει την DMA», τόνισε από την πλευρά του ο επίτροπος εσωτερικής αγοράς Τιερί Μπρετόν σημειώνοντας ότι ο εν λόγω νόμος δίνει «πίσω στους χρήστες την εξουσία να αποφασίσουν πώς χρησιμοποιούνται τα δεδομένα τους και να διασφαλίσουν ότι οι καινοτόμες εταιρείες μπορούν να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις με τους τεχνολογικούς γίγαντες στην πρόσβαση στα δεδομένα».

Η Meta έχει πλέον τη δυνατότητα να ασκήσει τα δικαιώματα υπεράσπισής της εξετάζοντας τα έγγραφα του φακέλου έρευνας της Κομισιόν και απαντώντας γραπτώς στα προκαταρκτικά πορίσματα της έρευνας.

Η έρευνα αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός 12 μηνών από την έναρξη της διαδικασίας στις 25 Μαρτίου 2024.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT