Εκτόξευση Ariane 6: Υπάρχει χώρος για την Ευρώπη στο Διάστημα;

Εκτόξευση Ariane 6: Υπάρχει χώρος για την Ευρώπη στο Διάστημα;

Η παρθενική εκτόξευση του νέου πυραύλου βαρέων μεταφορών Ariane 6 πραγματοποιήθηκε χθες το βράδυ από το ευρωπαϊκό διαστημικό κέντρο στη Γαλλική Γουιάνα

3' 8" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πραγματοποιήθηκε χθες βράδυ στις 10 μ.μ., ώρα Ελλάδας, η πρώτη εκτόξευση του νέου πυραύλου βαρέων μεταφορών Ariane 6 από το ευρωπαϊκό διαστημικό κέντρο στη Γαλλική Γουιάνα. Με τον νέο πύραυλο ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (ESA) «επιστρέφει» στο Διάστημα.

Ο Ariane 6 είναι ο πιο πρόσφατος στην ευρωπαϊκή σειρά πυραύλων Ariane και μπορεί να εκτοξεύσει αποστολές σε χαμηλή τροχιά, αλλά και μακρύτερα στο Διάστημα. Η παρθενική του εκτόξευση πραγματοποιήθηκε ένα χρόνο μετά την απόσυρση του Ariane 5.

Μία ώρα μετά την απογείωση του πυραύλου, το πρώτο σύνολο δορυφόρων απελευθερώθηκε και τέθηκε σε τροχιά 600 χιλιόμετρα πάνω από τη Γη. Πρόκειται για δορυφόρους και πειράματα από διαστημικούς φορείς, εταιρείες, ερευνητικά ινστιτούτα και πανεπιστήμια.

Επίσης, η εκτόξευση κατέδειξε τις δυνατότητες της νέας ειδικά κατασκευασμένης ζώνης εκτόξευσης που δημιούργησε η γαλλική διαστημική υπηρεσία CNES στο διαστημικό κέντρο της Γαλλικής Γουιάνας και η οποία επιτρέπει ταχύτερο κύκλο εργασιών εκτοξεύσεων.

Σκληρός ανταγωνισμός με τη SpaceX

Ο Ariane 6 αναπτύσσεται εδώ και σχεδόν μια δεκαετία και έχει ως στόχο να βάλει την Ευρώπη στον διαστημικό «χάρτη» εκτόξευσης δορυφόρων και να δώσει στην Ευρώπη πρόσβαση στο Διάστημα. Αλλά, με τον σκληρό ανταγωνισμό από τη SpaceX του Elon Musk, υπάρχει πραγματικά χώρος για τον Ariane 6;

Εκτόξευση Ariane 6: Υπάρχει χώρος για την Ευρώπη στο Διάστημα;-1

Υπενθυμίζεται ότι ο Ariane 5, προκάτοχος του Ariane 6, αποσύρθηκε τον Ιούλιο του 2023, ύστερα από 27 χρόνια. Πραγματοποίησε τις πρώτες αποστολές της ESA σε κομήτη (Rosetta) στον Ερμή και στον Δία.

Ο Ariane 6 παίρνει πλέον τη θέση του με στόχο να είναι σημαντικά φθηνότερος από τον προκάτοχό του. Ωστόσο, έχει επικριθεί για το γεγονός ότι είναι αναλώσιμος, σε αντίθεση με τη SpaceX που διαθέτει επαναχρησιμοποιούμενο σύστημα εκτόξευσης για να μειώσει το κόστος και να είναι πιο βιώσιμο.

«Κάθε πύραυλος που δεν επαναχρησιμοποιείται, ή κυρίως δεν επαναχρησιμοποιείται, δεν θα επιβιώσει», δήλωσε ο Ελον Μασκ στο συνέδριο Viva Tech στο Παρίσι τον Μάιο, εξηγώντας ότι κάτι τέτοιο δεν είναι οικονομικά αποδοτικό για μια εταιρεία.

Δύο κύριες εκδόσεις

Ο πύραυλος Ariane 6 διαθέτει δύο κύριες εκδόσεις. Ο μεσαίου βάρους Ariane 62 είναι η πρώτη έκδοση. Μπορεί να μεταφέρει 10,3 τόνους φορτίου σε χαμηλή γήινη τροχιά και 4,5 τόνους σε γεωμεταφορά. Το κόστος του θα ανέλθει στα 75 εκατ. ευρώ.

Η δεύτερη έκδοση είναι το Ariane 64, το οποίο ζυγίζει 870 τόνους και μπορεί να εκτοξεύσει 21,6 τόνους σε χαμηλή γήινη τροχιά και 4,5 τόνους σε γεωμεταφορά.

Κοστίζει 115 εκατ. ευρώ, το οποίο είναι πολύ ακριβότερο από την εκτόξευση του Falcon 9 της SpaceX, που κοστίζει 67 εκατ. δολάρια (σχεδόν 62 εκατ. ευρώ).

Ευρωπαϊκές κατασκευές

Εως και δεκατρείς ευρωπαϊκές χώρες, με επικεφαλής τη Γαλλία, έχουν συνεργαστεί για την ανάπτυξη του Ariane 6.

Ιταλικές αεροδιαστημικές εταιρείες έχουν παράσχει συστήματα προώθησης. Το γραφείο επιστημονικής πολιτικής του Βελγίου, BELSPO, και βελγικές εταιρείες έχουν συνεισφέρει την τεχνογνωσία τους σε τομείς όπως οι τηλεπικοινωνίες και η δορυφορική τεχνολογία.

Ισπανικές εταιρείες συμμετείχαν σε δομικά στοιχεία και εξοπλισμό επίγειας υποστήριξης.

Εκτόξευση Ariane 6: Υπάρχει χώρος για την Ευρώπη στο Διάστημα;-2

Οι ελβετικές εταιρείες συνέβαλαν με μηχανική ακριβείας και εξαρτήματα στο πρόγραμμα Ariane 6, ιδίως σε τομείς όπως τα συστήματα καθοδήγησης και πλοήγησης.

Ολλανδικές εταιρείες παρείχαν τεχνογνωσία σε τομείς όπως η αεροηλεκτρονική και η ενσωμάτωση ωφέλιμου φορτίου για τις αποστολές του Ariane 6.

Θα μπορούσε ο Ariane 6 να έχει επανδρωμένες πτήσεις;

Αν και αυτό δεν αποτελεί τον τρέχοντα στόχο του Ariane 6, ο Τόνι Τόλκερ-Νίλσεν, διευθυντής διαστημικών μεταφορών της ESA, δήλωσε σε συνέντευξή του ότι θα μπορούσε να γίνει.

«Ο Ariane 6 μπορεί να είναι ένας εκτοξευτής με επανδρωμένο πλήρωμα με κάποιες τροποποιήσεις. Αλλά μπορούμε επίσης να επενδύσουμε σε ένα σύστημα ασφαλείας για την κάψουλα ώστε να είναι ασφαλής για το πλήρωμα σε περίπτωση αποτυχίας εκτόξευσης», δήλωσε στο SpaceNews.

«Εχουμε μια σύμβαση για να βρούμε τον καλύτερο συμβιβασμό μεταξύ αυτών των δύο επιλογών μέσα στο επόμενο έτος. Οποιαδήποτε απόφαση να ακολουθήσουμε στη συνέχεια αυτές τις επιλογές εναπόκειται στα κράτη-μέλη της ESA», πρόσθεσε.

Με πληροφορίες από Euronews, ΑΠΕ – ΜΠΕ

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT