Ελευθέριος Βενιζέλος: Τι αλλάζει για τις χειραποσκευές
ελευθέριος-βενιζέλος-τι-αλλάζει-για-τ-563199352

Ελευθέριος Βενιζέλος: Τι αλλάζει για τις χειραποσκευές

Πηγές του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών μιλούν στην «Κ» για τις αλλαγές στις αποσκευές καμπίνας και τους ελέγχους στις συσκευασίες των 100 ml

Βασίλης Ανδριανόπουλος
Ακούστε το άρθρο

Το τελευταίο χρονικό διάστημα, ορισμένα αεροδρόμια της ΕΕ, είχαν καταργήσει το όριο των 100 ml για τα υγρά τα οποία μεταφέρονται στις χειραποσκευές εξαιτίας προηγμένων σαρωτών που είχαν προμηθευτεί. Αυτοί οι προηγμένοι σαρωτές που χρησιμοποιούν την τεχνολογία CT X-ray, έχουν τη δυνατότητα να ανιχνεύσουν εκρηκτικές ύλες σε συσκευασίες υγρών άνω των 100 ml και να επιτρέπουν την παραμονή των φορητών υπολογιστών στις τσάντες.

Οπως όμως ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από την 1η Σεπτεμβρίου 2024, όλα τα αεροδρόμια στην ΕΕ, θα πρέπει να επαναφέρουν αυστηρούς κανόνες για τις χειραποσκευές εξαιτίας ενός «προσωρινού τεχνικού προβλήματος» που αντιμετωπίζουν αυτοί οι νέοι σαρωτές ασφαλείας. Το τεχνικό πρόβλημα δεν έχει ακόμη δημοσιοποιηθεί, ούτε είναι γνωστό αν και πότε θα αρθούν αυτοί οι νέοι κανονισμοί. Παρόλα αυτά, σε όλα τα αεροδρόμια της Ευρώπης, δεν θα επιτρέπεται πλέον η μεταφορά συσκευασίας οποιουδήποτε υγρού, που να ξεπερνά τα 100 ml. Τα περισσότερα αεροδρόμια –όπως και ο Διεθνης Αερολιμένας «Ελευθέριος Βενιζέλος»-, δεν θα επηρεαστούν από αυτή την εξέλιξη, καθώς δεν είχαν προχωρήσει στην προμήθεια αυτών των σαρωτών.

Αλλαγές στο βάρος των χειραποσκευών  

Παράλληλα, ήδη από χθες, άλλαξε και το όριο του επιτρεπόμενου βάρους των χειραποσκευών, σε μια προσπάθεια της ΕΕ να μειώσει τη σύγχυση των επιβατών εξαιτίας των διαφορετικών κανονισμών που ίσχυαν σε κάθε αεροπορική εταιρεία.

Η ΕΕ αποφάσισε πως κάθε χειραποσκευή μέσω όλων των αεροδρομίων της ΕΕ, δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 10 κιλά. Οι μέγιστες διαστάσεις (συμπεριλαμβανομένων των χειρολαβών και των τροχών), ορίζονται σε 55 x 40 x 20 εκατοστά. Αντίστοιχα, το προσωπικό αντικείμενο –τσάντα, σακίδιο ή τσάντα φορητού υπολογιστή-, που πρέπει να χωράει κάτω από το κάθισμα του επιβάτη, θα πρέπει υποχρεωτικά πλέον να έχει διαστάσεις 40 x 30 x 15 εκατοστά. Με την τυποποίηση των κανόνων για τις χειραποσκευές, η ΕΕ στοχεύει να βελτιώσει τη διαδικασία επιβίβασης για τους ταξιδιώτες.

«Θα εξακολουθήσει να εφαρμόζεται ό,τι ίσχυε»

Σύμφωνα με όσα σχολίασαν στην «Κ» κύκλοι από τον Διεθνή Αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος», αυτοί οι νέοι κανονισμοί, «δεν αλλάζουν τίποτα για εμάς. Εως και σήμερα, στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, δεν περνούσε συσκευασία υγρού η οποία να υπερβαίνει τα 100 ml. Αυτό θα συνεχίσει να ισχύει. Παράλληλα, οι επιβάτες θα εξακολουθούν να μπορούν να μεταφέρουν όσες συσκευασίες των 100ml είναι δυνατόν να χωρέσουν σε ένα επανασφραγιζόμενο διάφανο σακουλάκι του ενός λίτρου. Αυτό το σακουλάκι, οι επιβάτες μπορούν να το προμηθευτούν κι από το αεροδρόμιο». Σημειώνεται ότι αυτός ο περιορισμός ισχύει για κάθε είδους υγρό, όπως ποτά, οδοντόκρεμες, κρέμες και τζελ.

Οπως εξήγησαν οι ίδιοι κύκλοι, «ορισμένα αεροδρόμια στην Ευρώπη, είχαν προμηθευτεί εγκεκριμένα μηχανήματα τα οποία ήταν εξοπλισμένα με συστήματα ανίχνευσης εκρηκτικών υλών για χειραποσκευές (EDSCB). Μέσω αυτών των μηχανημάτων, μπορούσαν να ελεγχθούν και συσκευασίες υγρών μεγαλύτερες των 100 ml. Αυτό πλέον δεν θα είναι δυνατό να συμβεί στα συγκεκριμένα αεροδρόμια, ούτε προφανώς και στην πλειοψηφία των αεροδρομίων που ούτως ή άλλως δεν είχαν προμηθευτεί τα συγκεκριμένα μηχανήματα».

 Οι νέοι κανονισμοί δεν αλλάζουν τίποτα για εμάς. Εως και σήμερα, στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, δεν περνούσε συσκευασία υγρού η οποία να υπερβαίνει τα 100 ml. Αυτό θα συνεχίσει να ισχύει. Οι επιβάτες θα εξακολουθούν να μπορούν να μεταφέρουν όσες συσκευασίες των 100 ml είναι δυνατόν να χωρέσουν σε ένα επανασφραγιζόμενο διάφανο σακουλάκι του ενός λίτρου. 

Βάσει όσων έχουν δει μέχρι στιγμής το φως της δημοσιότητας, ένα «προσωρινό τεχνικό ζήτημα», αυτών των μηχανημάτων οδήγησε σε παύση της λειτουργίας τους. Οπως διεμήνυσαν οι πηγές από το «Ελ. Βενιζέλος», ακόμη «δεν έχει γίνει γνωστό ποιο είναι αυτό το τεχνικό πρόβλημα, ούτε γνωρίζουμε αν θα επιλυθεί. Επομένως, αυτό που ισχύει από την 1η Σεπτεμβρίου, είναι πως σε όλα τα αεροδρόμια της Ε.Ε, η διαδικασία θα είναι πλέον κοινή για όλους και θα διεξάγεται με τον “κλασσικό” τρόπο. Δηλαδή, δεν θα επιτρέπεται συσκευασία άνω των 100 ml».

Αναφορικά με το αν είναι ορατό το ενδεχόμενο να γίνει υποχρεωτική η προμήθεια αυτών των μηχανημάτων, εφόσον επιλυθούν τα τεχνικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν, οι κύκλοι του «Ελ. Βενιζέλος» σχολίασαν πως «αυτό είναι κάτι που δεν το γνωρίζουμε».

Αφορολόγητα σε σφραγισμένη σακούλα 

Σημειώνεται πως τα υγρά που αγοράζονται από τα αφορολόγητα καταστήματα των αεροδρομίων ή των αεροπορικών εταιρειών, θα μπορούν να μεταφέρονται στις χειραποσκευές, εφόσον τόσο αυτά, όσο και η απόδειξή τους τοποθετείται σε σφραγισμένη σακούλα ασφαλείας που θα λαμβάνουν κατά την αγορά. Ο επιβάτης δεν θα μπορεί να ανοίξει αυτή τη σακούλα μέχρι να φτάσει στον τελικό προορισμό του.

Παράλληλα, απαγορεύεται η μεταφορά στην καμπίνα του αεροσκάφους οποιουδήποτε αντικειμένου καθημερινής χρήσης το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως όπλο. Σε αυτά τα αντικείμενα συμπεριλαμβάνονται μεταξύ άλλων τιρμπουσόν και ψαλίδια που θα πρέπει να τοποθετούνται στις παραδιδόμενες αποσκευές. Αντίστοιχα, εκρηκτικά και εύφλεκτα υλικά δεν μπορούν να μεταφερθούν ούτε στις χειραποσκευές, ούτε στις παραδιδόμενες αποσκευές.

«Δεν μπορεί να εγγυηθεί την αξιοπιστία τους»

Οι συγκεκριμένοι προηγμένοι σαρωτές, εμφανίζουν τρισδιάστατες εικόνες υψηλής ανάλυσης του περιεχομένου των αποσκευών από αξονικές τομογραφίες. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούν να ανιχνεύσουν εκρηκτικά συστατικά σε κάθε είδους καλλυντικά, υγρά ή ηλεκτρονικές συσκευές. Επομένως, οι επιβάτες που προσέρχονταν στα αεροδρόμια της Ε.Ε. που διέθεταν αυτούς τους σαρωτές, δεν χρειαζόταν να ανοίξουν τις βαλίτσες τους, παρά μόνο να περάσουν από ανιχνευτή μετάλλων. 

Βάσει τεχνικής έκθεσης που απέστειλε τον περασμένο Μάιο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς την Ευρωπαϊκή Διάσκεψη Πολιτικής Αεροπορίας, το λογισμικό των σαρωτών «δεν μπορεί να εγγυηθεί την αξιοπιστία τους για δοχεία με περιεχόμενο άνω των 330 χιλιοστόλιτρων».

Ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του Euronews, η αξιοπιστία αυτών των σαρωτών αμφισβητήθηκε τον περασμένο Μάιο, όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε μια τεχνική έκθεση στην Ευρωπαϊκή Διάσκεψη Πολιτικής Αεροπορίας (ECAC). Βάσει αυτής της τεχνικής έκθεσης, το λογισμικό των σαρωτών «δεν μπορεί να εγγυηθεί την αξιοπιστία τους για δοχεία με περιεχόμενο άνω των 330 χιλιοστόλιτρων».

Πριν από περίπου ένα μήνα, στις 31 Ιουλίου, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανακοίνωσε την απόφαση να εφαρμοστούν «προσωρινοί» κανονισμοί σε αυτούς τους σαρωτές, ως «προληπτικό μέτρο», μέχρι να επιλυθούν «ορισμένα τεχνικά προβλήματα». Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο ίδιος εκπρόσωπος στο Euronews, «η Επιτροπή δεν έχει αλλάξει τη γνώμη της σχετικά με την ποιότητα αυτής της νέας γενιάς σαρωτών και η απόδοσή τους δεν έχει τεθεί υπό αμφισβήτηση». 

Τα αεροδρόμια που χρησιμοποιούσαν ήδη αυτό το μοντέλο σαρωτών θα πρέπει τώρα να επιστρέψουν στον παραδοσιακό σαρωτή ακτίνων X, η τεχνολογία του οποίου όμως σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα «δεν επαρκεί για να δείξει με λεπτομέρεια το εσωτερικό των αντικειμένων και να ανιχνεύσει έτσι εκρηκτικές ύλες σε υγρά».  

Πρόκειται για εξέλιξη που αναμφισβήτητα επιφέρει σημαντική οικονομική ζημία στα αεροδρόμια που είχαν προμηθευτεί τους σαρωτές EDSCB. Οπως άλλωστε αναφέρεται σε πρόσφατη ανακοίνωση του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης (ACI), αυτοί οι νέοι σαρωτές είναι «οκτώ φορές ακριβότεροι» και το κόστος συντήρησης «τέσσερις φορές υψηλότερο». Επομένως, βάσει της ίδιας ανακοίνωσης, τα αεροδρόμια που έχουν ήδη επενδύσει σε αυτούς τους σαρωτές, «θα υποστούν σοβαρή ζημία, καθώς τα οφέλη που συνδέονται με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας αιχμής, δύσκολα θα υλοποιηθούν». Η ACI εκτιμά πως περίπου 350 από αυτούς τους σαρωτές χρησιμοποιούνταν σε 13 χώρες της ΕΕ, όπως η Γερμανία, η Ιρλανδία, η Ιταλία, η Λιθουανία, η Μάλτα, οι κάτω Χώρες και η Σουηδία.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε στο Euronews, ο γενικός διευθυντής της ACI, Ολιβιερ Γιάνκοβετς, «η ασφάλεια είναι αδιαπραγμάτευτη», ωστόσο «τα αεροδρόμια που υιοθέτησαν από νωρίς τη νέα αυτή τεχνολογία τιμωρούνται σε μεγάλο βαθμό, τόσο λειτουργικά, όσο και οικονομικά».  

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT