«Ιστορική» η νέα βασιλική άμαξα

2' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΛΟΝΔΙΝΟ. Με μία άμαξα κυριολεκτικά «του κουτιού» έφτασε η βασίλισσα Ελισάβετ της Βρετανίας στο Κοινοβούλιο χθες το πρωί. Παρότι η άμαξα είναι ολοκαίνουργια, είναι ταυτόχρονα και ιστορική, αφού διαθέτει πάνω από εκατό ανεκτίμητα κομμάτια της βρετανικής ιστορίας και πολιτισμικής κληρονομιάς. Κατασκευάστηκε στην Αυστραλία, από τον εξειδικευμένο τεχνίτη Τζιμ Φρέκλιγκτον, και η ολοκλήρωσή της χρειάστηκε σχεδόν δέκα χρόνια εξαιρετικά προσεκτικής εργασίας. Η επίσημη άμαξα του Αδαμάντινου Ιωβηλαίου είναι η δεύτερη βασιλική άμαξα που κατασκευάζεται τα τελευταία εκατό χρόνια. Ο ίδιος τεχνίτης κατασκεύασε το 1988 και την επίσημη άμαξα της Αυστραλίας επ’ ευκαιρία των διακοσίων ετών από την άφιξη του πρώτου βρετανικού πλοίου στους Αντίποδες. Αυτή ακριβώς ήταν και η πρώτη βασιλική άμαξα που κατασκευάστηκε μετά το 1902.

Η άμαξα του Αδαμάντινου Ιωβηλαίου είναι καλυμμένη με πάνω από τετρακόσια φύλλα χρυσού ενώ έχει πάνω της κομμάτια ξύλου από τη ναυαρχίδα του στόλου του βασιλιά Ερρίκου Η΄, το σκάφος «Μαίρη Ρόουζ» που βυθίστηκε το 1545, αλλά και ξύλο από τη μηλιά του Νεύτωνα που τον ενέπνευσε για να διατυπώσει τη θεωρία της βαρύτητας. Το μήκος της άμαξας ξεπερνά τα πεντέμισι μέτρα, έχει ύψος περίπου τριών μέτρων και ζυγίζει πάνω από τρεις τόνους. Θα τη σέρνουν έξι άλογα και χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τη βασίλισσα Ελισάβετ για να μεταβεί από τα Ανάκτορα του Μπάκιγχαμ στο Ουέστμινστερ για την τελετουργική εναρκτήρια συνεδρίαση της ολομέλειας του βρετανικού Κοινοβουλίου.

Οπως εξηγεί ο Φρέκλιγκτον, θέλησε να δημιουργήσει κάτι ιδιαίτερο για να σηματοδοτήσει τη βασιλεία της Ελισάβετ. «Η τωρινή μας βασίλισσα θα μείνει στην ιστορία ως μία από τους σημαντικότερους μονάρχες που έζησε ποτέ. Ετσι πίστεψα ότι έπρεπε να δημιουργήσω ένα αντικείμενο, κάτι πολύ ιδιαίτερο γι’ αυτήν».

Το στέμμα που βρίσκεται πάνω από την άμαξα έχει κατασκευαστεί από βελανιδιά που προέρχεται από το HMS Victory, τη ναυαρχίδα του Νέλσονα στη ναυμαχία του Τραφάλγκαρ το 1805. Μάλιστα, η κατασκευή της επιτρέπει την τοποθέτηση κινηματογραφικής κάμερας η οποία θα μπορεί να κινηματογραφεί τα πλήθη που συγκεντρώνονται στον δρόμο που ακολουθεί η βασίλισσα. Ο Φρέκλιγκτον αποκαλύπτει ότι το 1922 ανακαινίστηκε το Victory «και έμαθα ότι είχαν φυλάξει την ξυλεία που αφαίρεσαν. Εμαθα ποιος είχε στη διάθεσή του την ξυλεία αυτή, τον προσέγγισα και τον ρώτησα κατά πόσο θα είχε τη διάθεση να τη δωρίσει».

Το εσωτερικό της βασιλικής άμαξας είναι καλυμμένο από κίτρινο μετάξι, ενώ έχουν τοποθετηθεί και διάφορα αντικείμενα μεγάλης ιστορικής αξίας και συμβολισμού που δωρίστηκαν από διάφορες οργανώσεις. Πολλά από τα κομμάτια του ξύλου που τοποθετήθηκαν στο εσωτερικό είναι μικρά βερνικωμένα και απαστράπτοντα τετράγωνα ξύλου που χρησιμοποιούνταν για τη διακόσμηση των εσωτερικών τοίχων και θυρών. Τα εσωτερικά χερούλια προέρχονται από το βασιλικό γιοτ «Μπριτάνια» που έχει πλέον διαλυθεί. Τα πλαίσια των παραθύρων της άμαξας έχουν κατασκευαστεί με υλικό από τον καθεδρικό ναό του Καντέρμπουρι, τον καθεδρικό ναό του Ντέραμ, τον αριθμό 10 της Ντάουνινγκ Στριτ (πρωθυπουργική κατοικία) αλλά και τις βάσεις των εξερευνητών Ρόμπερτ Σκοτ και Ερνστ Σάκλετον στην Ανταρκτική. Επίσης ο σκελετός της άμαξας περιλαμβάνει μέταλλο από σφαιρίδιο όπλου που χρησιμοποιήθηκε στη μάχη του Βατερλώ το 1815, αλλά και μέταλλο από αυτό που κατασκευάζονται τα παράσημα «Σταυρός της Βικτωρίας», την ύψιστη διάκριση για πολεμική ανδρεία.

Ομως η ιστορική άμαξα έχει και όλες τις σύγχρονες ανέσεις, όπως π.χ. υδραυλικό σύστημα αναρτήσεων, που εξασφαλίζει ότι το ταξίδι είναι άνετο. Επιπλέον, διαθέτει ηλεκτρικά παράθυρα και καλοριφέρ.

Ο Φρέκλιγκτον έλαβε χρηματοδότηση αλλά χρησιμοποίησε και δικούς του πόρους. Τελικά η περίτεχνη άμαξα αγοράστηκε από το Royal Collection Trust με χρήματα που προήλθαν από ιδιωτικές δωρεές.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT